Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Zdeněk,
zítra Milena.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Jací jste řidiči? (3)
Zastavit stát
 
O tom, jak jezdit ve městě i na dálnici, na vesnici i závodní dráze už byly popsány stohy papíru. Daleko méně se píše o tom, jak brzdit a zastavit.
První, o čem se sluší napsat, je o brzdách. Málokdo si uvědomuje, že nejde jen o to auto rozjet, ale hlavně o to, je zastavit. Když se auto nechce rozjet, hledáme příčinu, voláme  na pomoc přátele i autoservis. Nic zvláštního se ale neděje. Když auto nejde zastavit, je nenapravitelně  zle, protože v této chvíli už přátelé ani servismani nepomohou. A tak mezi první povinnost rozumného řidiče patří častá kontrola množství brzdové kapaliny v nádobce. Dobrý řidič také ví, že se má brzdová kapalina po dvou letech vyměnit, protože přijímá vodu, která je stlačitelná, a brzdy pak ztrácejí účinnost. Při výměně brzdové kapaliny, kterou už málokdo mění sám, ale využívá služeb servisu, je též nutné požádat mechanika, aby zkontroloval stav brzdového obložení. Zvlášť odpovědní uživatelé auta si nechají udělat i test brzd. Tam lze zjistit, že některé kolo brzdí více, jiné méně, což se může za určitých okolností vymstít tím, že se vůz dostane do smyku. V servisu si s tím poradí. Tady šetřit není na místě.
 
A teď už k tomu brždění a zastavování. 
Dá se rozdělit na dva základní druhy: z rychlé jízdy a z jízdy pomalé.
Z rychlé jízdy zastavujeme tak, že citlivě sešlápneme, event. za mokra sešlapujeme, brzdový pedál  a teprve před zastavením sešlápneme spojku. Je to proto, že přesunutím nohy z plynu na brzdu motor dostává jen nutnou dávku pohonné směsi pro zachování chodu, běží pomalu, a protože je při zařazeném rychlostní stupni spojen s motorem, tak vozidlo zpomaluje, brzdí. Spojku sešlapujeme až před zastavením, protože netočící se kola, spojená přes rychlostní stupeň s motorem, by jej zastavila. Jinými slovy, motor by chcípl.
Při pomalé jízdě, např. po rozjezdu nebo při popojíždění v koloně, sešlapujeme pedál brzdy i spojky současně.
Zkušený řidič ví, že na kluzkém povrchu nesmí sešlápnou necitlivě brzdu až na doraz, protože se kola zablokují a vůz se promění v sáňky, je ovládán fyzikálními veličinami: odstředivou silou, setrvačností apod. Brzdíme proto přerušovaným sešlapáváním brzdového pedálu. Pokrok v technice dosáhl už takové úrovně, že moderní auta už jsou proti zablokování kol vybavena, což zjistíte při pročítání návodu k obsluze. Řidič, který ve stresu pedál neuvolní a nesešlápne spojku, aby se kola mohla opět odvalovat, je v autě jen jako náklad. Za mých mladých let, kdy vlastnictví auta nebylo tak obvyklé, se majitelé  sdružovali do klubů podle značek, kluby organizovaly cvičné jízdy na zamrzlých rybnících, kde si každý mohl celkem bezpečně vyzkoušet, co takové prudké zabrzdění způsobí, a jak se vyhnout smyku. I dnes je to možné, ale zabývají se tím převážně specializované firmy a za úplatu. Nutno podotknout, že to nejsou vyhozené peníze, protože mohou ušetřit náklady daleko větší, jestliže vám nabyté vědomosti a cvičení umožní vyhnout se havárii.
 
Na závěr ještě jednu dobrou radu. Ne vždy je brždění ten nejsprávnější postup. Za určitých okolností bývá daleko lepší se překážce vyhnout, přičemž za současného otáčení volantem není radno šlapat na pedál brzd. V krajním případě, lepší než čelný střet je vyjetí ze silnice do pole či na louku. Při čelním střetu s protijedoucím se rychlosti obou vozů sčítají a destrukce je daleko horší než při úniku mimo silnici. Dopravní odborníci doporučují na obvyklých trasách si takové situace cvičně představit. Člověk nikdy neví, kdy se mu bude takové mentální cvičení hodit.
Ještě mnohé by se dalo napsat na toto téma, ale to už by laici asi nečetli. Takže pro dnešek dost.
Ivo Krieshofer
 


Komentáře
Poslední komentář: 14.09.2006  16:54
 Datum
Jméno
Téma
 14.09.  16:54 emach řidičům