Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Leopold,
zítra Otmar.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Dopis nové øidièce
 
Milá Verunko,
blahopøeji Ti ke zdárnému slo¾ení øidièských zkoušek. Za pár dní  poprvé sama zasedneš za volant automobilu. Doufám, ¾e bude táta rozumný a ¾e Ti jej pùjèí, abys  vyjela sama a nemusela být obš»astòována jeho pøipomínkami, vyplývajícími ze strachu o Tebe i auto. Asi by to nepøispìlo k  získání sebejistoty a mohlo by se dokonce stát, ¾e bys u¾ nikdy nevyjela a øidièák se stal rodinnou relikvií, ulo¾enou v nejhlubší zásuvce. Pøece jen mi to ale nedá, abych Ti jako starý øidiè a mnohaletý uèitel v autoškole nevysvìtlil, ¾e to, co Tì v autoškole uèili, vypadá ve skuteènosti docela jinak.
Musíš poèítat s tím, ¾e úèastníci silnièního provozu se nechovají ukáznìnì a ohleduplnì, jak stanoví zákon, a v rozporu s ním ohro¾ují bezpeèností a plynulost provozu. Na dopravní znaèky nedbají  a èasto øídí vystaveni èasové tísni a nervozitì. Setkáš se i s øidièi, kteøí jezdí v pracovní neschopnosti, v horeèce èi s rukou èi nohou v sádøe.
Jejich auto bývá pro nedostatek èasu v ¾alostném stavu: mají poloprázdné pneumatiky, ka¾dé kolo jim brzdí jinak, nesvítí jim všechna pøedepsaná svìtla. Za jízdy  se vìnují  ve své sebejistotì  kromì øízení i telefonování, øeší pracovní problémy, hádají se ¾enou èi dìtmi, pøevá¾ejí nezajištìný náklad (ten kousek to pøece vydr¾í), atp. Uprostøed jízdy si mohou najednou vzpomenout, ¾e na nìco dùle¾itého zapomnìli, náhle zmìní smìr jízdy nebo rychle zastaví. ®e chodec není pro nì nièím, o tom svìdèí nutnost instalovat u škol a školek zvýšené prahy napøíè silnice. Na èlovíèkovi jim nezále¾í, zato mo¾nost poškození jejich plechového miláèka  je spolehlivì donutí sní¾it rychlost. Uèili vás, ¾e se máte pøed jízdou pøipoutat. Dodr¾uj to, i kdy¾ uvidíš, ¾e to ostatní nedìlají. Mù¾e Ti to zachránit ¾ivot.
Základním ustavením je, ¾e se na silnici jezdí vpravo. Poèítej s tím, ¾e to není tak docela pravda. Prostøedkem jezdí nejen zaèáteèníci a starouškové, kteøí se bojí, ¾e by mohli spadnout do pøíkopu, ale i sebejistí zbohatlíci, kteøí se nebojí policajtù, - pokutu snadno zaplatí, - ani havárie, opravu auta zaplatí pojiš»ovna. Ka¾dý musí vidìt, ¾e jim patøí svìt!
Uèili vás, ¾e se v obci jezdí v kterémkoli jízdním pruhu. To je sice pravda, ale pojedeš-li padesátkou, nejvyšší povolenou rychlostí, v levém pruhu, poèítej s tím, ¾e na Tebe budou troubit a blikat, »ukat si na èelo apod. Absolutní vìtšina øidièù padesátku v obci nedodr¾uje.(Nedodr¾ovali ani šedesátku, tak není divu). Pan Ruml kdysi pøi zavádìní padesátky sliboval, ¾e zruší omezení na ètyøicet, ale znáš to: sliby – chyby, normální je nelhat. Silnièní zákon Tì ovšem zavazuje, abys uhnula do pruhu pravého. (Proto¾e, co kdyby v levém spìchal agent tajné slu¾by, ¾e ano?) Zákon naøizuje jezdit kolem nástupního ostrùvku vpravo a nevjí¾dìt na zvýšený tramvajový pás. Moc na to nespoléhej, zejména pøi víkendových výjezdech z mìsta a návratech. Kdy¾ kolonu, v ní¾ pojedeš, bude nìkdo nedovoleným zpùsobem pøedjí¾dìt po kolejích, zatni zuby a øíkej si: je blbej, je blbej, je blbej. Toté¾ si myslí on o tobì a tìch pøed tebou a za tebou. Na dopraváky nespoléhej. Tìm staèí ke zdárnému výkonu slu¾by jedna - dvì "dopravní akce" do mìsíce, jinak sedí nìkde v kanceláøi, nebo mají také víkend.Tam, kde by mìli být, obvykle nejsou. To by mohl být další Murphyho zákon.
Zvláštní pozornost vìnuj pøedjí¾dìní. Zákon to popisuje velice podrobnì, ale ani to znaèné èásti øidièù nestaèí. Ne, ¾e by jej neznali, ale mnozí se pova¾ují za nástupce  Niki Laudy a jiní si myslí, ¾e vzhledem k svému postavení èi nadité kapse nemusí pravidla hry dodr¾ovat. Nejnebezpeènìjší je pøedjí¾dìní kolony, které je fakticky zakázané, i kdy¾ to takto doslova v zákonu není.
Rychlost jízdy má øidiè pøizpùsobit svým schopnostem. Vidìla u¾ jsi nìkoho, kdo by o sobì prohlásil, ¾e má omezené schopností? Já ne. A podle toho to na silnicích vypadá. Limity rychlostí  jsou v obecném povìdomí stanoveny jen  pro ty ménì schopné, ti schopní - všeho, i zabití - si mohou dovolit cokoli. Strach z odebrání øidièáku je nanic: i kdyby jim ho nakrásnì odebrali, stejnì budou jezdit dál. V našich podmínkách se na to tì¾ko pøijde.
Pøi odboèování se má dávat znamení o zmìnì smìru jízdy. Nespoléhej na to. Je to úkon, který pøedstavuje pro mnohé ohromné zatí¾ení, tak¾e si jej radìji ušetøí. Ale i opak bývá mo¾ný. Jsou tací, co v pøemíøe starostí zapomínají znamení vypnout. Tak Ti radím: pova¾uj dané znamení pouze za test svého odhadu, do které kategorie takový øidiè patøí.
Kdysi jsem školil redaktory Automotorevue ÈT. Kdy¾ se probíraly køi¾ovatky, tak jistý, tehdy velmi známý motoristický novináø, prohlásil: "Já na køi¾ovatce v¾dycky poèkám, a¾ ostatní odjedou. ®ádné problémy nemám." Tento pøístup hovoøí o tom, co Tì mù¾e potkat. Dr¾ se zákona, ale pomni, ¾e není tøeba trvat na pøedností v jízdì a skonèit na operaèním stole v nemocnici.
Musím Tì také upozornit, ¾e je rozdíl v jízdì køi¾ovatkou, kde je policajt, a kde není. Tam , kde není, poèítej s tím, ¾e se zákon témìø nedodr¾uje: øidièi vjí¾dìjí na zelenou do køi¾ovatky i kdy¾ nemohou pokraèovat, brání jízdì v pøíèném smìru, otáèejí se na svìtelné køi¾ovatce apod. Ani tam, co policajt slou¾í,  zpravidla nezasahuje. Tìch pøestupcù je tolik, ¾e by provoz na køi¾ovatce úplnì zablokoval, kdyby do provozu zasáhl. Tak tam stojí a kouká, má to za jedny peníze. Slou¾í vlastnì jako odstrašující panák, který by se dal nahradit figurínou. V zahranièí to s úspìchem za rùzných situací dìlají. U nás to prý zkusili a neosvìdèilo se to: obleèenou figurínu zakrátko kdosi ukradl a takové finanèní ztráty si policie nemù¾e dovolit.
Paragrafy o zastavení a stání by se ze zákona mohly rovnou vypustit, proto¾e se nedodr¾ují a mnohde ani dodr¾ovat nedají. A tak policisté porušování tìchto ustanovení  nìkde a nìkdy tolerují, jindy, asi kdy¾ potøebují vykázat èinnost, nikoliv. Zále¾í na štìstí.
Mohl bych ještì pokraèovat ve výètu toho, v èem se liší praxe od teorie, ale bylo by toho moc, a Ty bys to neèetla. Doufám, ¾e alespoò poslanci a senátoøi si nový zákon znovu øádnì proètou, vezmou rozum do hrsti, a upraví ta ustanovení, jejich¾ dodr¾ování  se nedá uplatnit, ani vymoci.
Tvùj dìda Ivo
 


Komentáøe
Poslední komentáø: 02.02.2006  11:07
 Datum
Jméno
Téma
 02.02.  11:07 Kamila
 02.02.  08:15 Pavel Lence
 01.02.  21:44 Lenka ridici
 01.02.  21:42 svatopluk upozorneni
 01.02.  19:53 Kamila pozor na klobouky
 01.02.  19:25 Zdenka
 01.02.  14:22 Barèa pro Verunku
 01.02.  06:10 JanaB.