|  |  |  | 
                    
                      |  | Malíø
						Karel Haruda  se narodil roku 1925 v Pelhøimovì jako
						jedno z pìti dìtí. Jeho otec, Josef Haruda byl øezník
						vyuèený ve Vídni.    Matka, Franti¹ka Harudová
						pracovala nejdøíve jako ¹vadlena, pozdìji byla v domácnosti.
						Dvacetiletý Karel zaèal studovat v Brnì a pozdìji
						absolvoval Akademii výtvarných umìní v Praze. Nìkolik
						let pak pracoval jako malíø v oboru scénografie v Národním
						divadle. Poté ode¹el do Ostravy, kde celé jedno
						desetiletí pùsobil jako malíø ve Státním divadle.
						Od roku 1968 je svobodným výtvarníkem. Atelier má u¾
						léta na jedné porubské tøídì a patøí k lidem,
						který celý svùj ¾ivot spojili s Ostravou.
						Vystavoval zejména na Moravì, ale také tøeba v
						Bratislavì, Katovicích èi v Torontu. Jeho obrazy
						najdete v soukromých sbírkách nejenom v celé Evropì,
						ale také na druhém bøehu Atlantiku.Mìl jste v dìtství nìjaký sen?
						
						 Ano, mìl. Chtìl jsem být
						cestovatelem, tou¾il jsem se podívat do v¹ech vysnìných
						krajù. Pozdìji jsem si pøál stát se dobrým øemeslníkem
						a chtìl jsem vést restaurátorskou dílnu. Netroufal
						jsem si ani pomyslet, ¾e budu malíøem, který celý
						svùj ¾ivot promaluje. |  | 
                    
                      |  |  | 
                    
                      |  |  | 
                    
                      |  | Jaké vùbec máte vzpomínky na dìtství? |  | 
                    
                      |  |     
						Mùj táta byl øezník, který mìl v královském
						mìstì Pelhøimovì pøi domku malé políèko. V jedné
						kuchyni nás bylo sedm - rodièe a pìt dìtí. Tatínkùv
						krám byl v chodbì a dobrýtro nám dával kùò, který
						nás probouzel øehtáním v chodbì. Dìtství jsem mìl
						bájeèné a na ten stísnìný, ale krásný domov
						vzpomínám s nejvìt¹ím potì¹ením. |  | 
                    
                      |  | Jaké barvy, tvary a vùnì si z dìtství
						nejvíc pamatujete? |  | 
                    
                      |  | Ze zvukù to bylo ¾alostné kvílení
						zvíøat. Øev hrùzy. A barvu krve. Na na¹em dvorku
						byla ka¾dý týden krev. To mì asi tak nìjak  
						poznamenalo tím dramatem barvy. Ta porá¾ená zvíøata
						ov¹em slou¾ila k tomu, abychom vùbec byli ¾ivi.
						Nevidìl jsem v té ka¾dodenní apokalypse nic
						nespravedlivého, ale lítost a hrùzu.V dobì, kdy jste dozrál k vrcholnému
						období svého ¾ivota, mìly tyto detaily urèitì vliv
						i na va¹i tvorbu, co øíkáte?
						
						     
						Musím øíci, ¾e kvílení zvìøe nebylo jediným
						zvukem, který jsem u¾ od malièka vnímal. Moje
						maminka byla plná zpìvu. Svìt tónù mne proto v¾dycky
						pøitahoval. Táta mìl heligónku a záhy ve mnì
						objevil hudební talent - døíve, ne¾ talent výtvarný.
						Proto jsem u¾ ve dvanácti letech za sebou mìl ©evèíka
						i Maláta. Ov¹em kamarádi-raubíøi se mnou cestou do
						hodiny èutali merunu a já housle vysypal do potoka. Tím
						pádem jsem pochoval nejenom ve¹kerý svùj talent, ale
						i ten ctihodný nástroj - housle. Èeská hudba tak ov¹em
						nepøi¹la o houslistu, ale o ¹patného houslistu. Urèitì
						bych nebyl dobrý muzikant. Urèitì ne. Já to beru
						osudovì. Spí¹ jsem tíhnul k øemeslu. |  | 
                    
                      |  |  | 
                    
                      |  |  | 
                    
                      |  | Dospíval jste za války. To byly asi tì¾ké
						doby... |  | 
                    
                      |  | V srpnu 1943 jsem byl v Uherském Hradi¹ti,
						kde jsem trávil dovolenou, zatèen gestapem. Dùvodem
						bylo poslouchání zahranièního rozhlasu, za co¾
						tehdy hrozil trest smrti. Za ètrnáct dnù jsem byl díky
						své matce, která se náhodou u novinového stánku
						potkala s ¹éfem místní kanceláøe gestapa, propu¹tìn.
						Podmínkou propu¹tìní bylo podepsání listiny, na ní¾
						jsem se upsal trestu smrti v pøípadì, ¾e se je¹tì
						jednou dostanu pøed soud. Náhoda mne dovedla k tomu,
						¾e jsem poznal cenu ¾ivota a svobody. |  | 
                    
                      |  | Pojïme k pøíjemnìj¹ím vìcem. Vím
						o tom, ¾e ne¾ se vám dostalo výtvarného vzdìlání,
						vyuèil jste se velmi zajímavému øemeslu. 
						
						 |  | 
                    
                      |  |  Ano, vyuèil jsem se pozlacovaèem a øezbáøem.
						V Chrámovém dru¾stvu. Tam jsem poznal bájeèné
						lidi. Tøeba mistr Ondráèek, který byl kdysi u malíøe
						Dìdiny, mi øekl: "Ví¹, musí¹ se rozhodnout,
						jestli chce¹ být øemeslníkem, nebo zda chce¹ nahlédnout
						do jeskynì umìní." U nìj jsem poprvé, kdy¾
						jsem uklízel ateliér, sly¹el italské Cappricio. To
						mi bylo 14 let. ®il jsem stále jednou nohou ve svìtì
						umìní. Kluci Lip¹tí - Lubomír a Oldøich - byli mí
						kamarádi, Otomar Krejèa byl ná¹ re¾isér, Zbynìk
						Vavøín pro nás psal hry a Jirku Líra jsme nav¹tìvovali
						na Slu¾átkách ve statku, kam byl jako ®id za války
						odstìhován...Svìt umìní... Byl tento svìt pro vás
						v mládí spí¹e svìtem barev, tvarù nebo tónù? Pro výtvarníka je samozøejmì svìt
						barev urèující. Ale jsou i jiné vìci, které èlovìka
						v ¾ivotì inspirují. Poøád mám na mysli ten svìt tónù,
						kterým se nejenom pøi malování, ale i témìø nepøetr¾itì
						obklopuji. S man¾elkou máme poøád zapnutý
						magnetofon. Hudba se na¹ím bytem ozývá od rána do
						veèera. Já zpíval u¾ v Záboji se starými pány. Od
						té doby spojuji stupnici barev se stupnicí hudební. Já
						jsem zkrátka hudbì propadl, jsem nejen její vyznavaè,
						ale i amatér. Od slova amare - milovati. |  | 
                    
                      |  |  | 
                    
                      |  |  | 
                    
                      |  | Jaké jsou va¹e nejoblíbenìj¹í
						barvy? |  | 
                    
                      |  | Èervená je pro mne radostí i
						dramatem. Ohromným prostorem ohnì. Je to barva, která
						nesmírnì vzru¹uje. Je v ní erotická síla a èlovìk
						s ní najednou - je to zvlá¹tní - spojuje azurovou
						modø. Ta je zase nesmírnì prostorová, lehýnká.
						Jedno je ale podstatné: pøi malování, stejnì jako v
						hudbì, hledáme akordy, harmonie, melodie a øád. |  | 
                    
                      |  |  Je urèitì zákonité, ¾e se va¹eho
						srdce dotkla zejména hudba Janáèkova... |  | 
                    
                      |  | Své první obrazy inspirované Janáèkem
						jsem namaloval u¾ velmi záhy inspirován jeho klavírními
						skladbami - Po zarostlém chodníèku. Pozdìji, od
						sedmdesátých let, jsem zaèal malovat rozmìrné plátno
						inspirované Sinfoniettou. Janáèka jsem maloval
						mnohokrát a stále jsem jakoby ozaøován zvlá¹tní
						energií, kterou lze èerpat z jeho hudby. Nechci se
						opakovat, ale mám za to, ¾e muzika je vùbec
						prapodstatou tvorby. |  | 
                    
                      |  | Ano, hudba a malíøství... Vìèná výzva. |  | 
                    
                      |  | Je tøeba øíci, ¾e hudební dílo
						probíhá v èase, kde¾to výtvarné dílo je statické.
						Ano, èas musíme vzít v potaz, chceme-li hovoøit o
						vztahu mezi hudebním a výtvarným dílem. Tento fenomén
						je velmi dùle¾itý. Ale pro pochopení obou umìleckých
						rovin je dùle¾itý zejména cit. Bez lásky a citu zkrátka
						nelze pochopit jakékoli hudební èi malíøské dílo.
						Milujme a budeme stále citlivìj¹í a lep¹í... |  | 
                    
                      |  |                                                                                                                            
						Milan ©vihálek |  |