Jména v kalendáři
16. září má svátek Ludmila. Dnes se občanský i církevní kalendář shodují na tom, že má svátek Ludmila. Toto slovanské jméno znamená lidu milá.
Nejznámější nositelka tohoto jména v českých dějinách skutečně byla oblíbena u celého národa a po její smrti úcta k ní ještě vzrostla. O jejím životě se dozvídáme především z nejstarších literárních památek - latinských a staroslověnských legend. Tyto prameny si však v mnohém odporují a není snadné určit, odkud pocházela. Jedni historici tvrdí, že byla dcerou knížete Pšovanů Slavibora, a jiní, že byla původu srbského. Jisté je, že byla manželkou prvního historicky doloženého přemyslovského knížete Bořivoje I., s nímž přijala kolem roku 883 na Velké Moravě křest.
U Ludmily nešlo jen o gesto, ale o zásadní a hluboký zlom v životě. Po smrti Bořivoje nastoupil na trůn starší syn Spytihněv a když i on se odebral na věčnost, usedl na pražský stolec druhý syn Vratislav I. Také on však brzy zemřel a vlády se za nezletilého syna Václava ujala jeho matka Drahomíra. Aby zabránila dělení moci s tchyní Ludmilou, nechala ji bez skrupulí na Tetíně zardousit.
Dne 15. září přijeli na tetínské hradiště dva přední Drahomířini velmožové Tunna a Gomon a v noci vraždu provedli. Způsob vraždy byl zřejmě záměrně vybrán tak, aby nebyla prolita krev a Ludmila se nemohla stát mučednicí. Když se skutečné vlády v zemi ujal kníže Václav, nechal převézt ostatky své babičky do Prahy a tam je s úctou pohřbít.
Ludmila byla nejprve blahoslavena a později i prohlášena za svatou a stala se patronkou celé země. Její kult spolu s uctíváním svatého Václava se stal jedním z mocenských sloupů mladé přemyslovské dynastie.
Jan Kareta
Vybráno z knihy Václava Rameše – Encyklopedie křestních jmen, kterou vydalo Nakladatelství Libri. Kniha podává přehled o vzniku a původu našich jmen jak je nalézáme v kalendáři, jakož i o mnoha významných osobách, které je nosily.
Legenda
Kníže Václav bystrého jsa rozumu, všechno, co mu učitel vykládal, přispěním Ducha svatého hluboko do paměti si vštípil a když mezitím jeho otec asi v třiatřiceti letech z tohoto světa odešel, byl povolán do hlavního hradu Prahy a na stolec otcovský od všeho lidu byl povýšen. Ale poněvadž ještě neodrostl věku chlapeckému nebo jinošskému, všichni velmožové, pojavše moudrý závěr, svěřili mladého vévodu i s jeho bratrem Boleslavem Ludmile blahoslavené paměti, služebnici Kristově, na vychování, dokud by s pomocí boží nedosáhli síly dospělého věku.
V roce 921 zemřel Vratislav avšak Václav, příliš mlád, nemohl zatím nastoupit na trůn.. V tomto okamžiku byly schopny vládnout dvě příslušnice knížecí rodiny, Ludmila, manželka Bořivojova a kněžna vdova Drahomíra. Jako Václavova poručnice byla ustanovena Drahomíra, a tak jako regentka za něj měla spravovat český stát až do jeho dospělosti. Výchova obou bratrů však byla svěřena Ludmile. Tato situace, kdy Drahomíra vykonává moc a Ludmila se stará o budoucí následovníky trůnu vyvolala mezi oběma ženami spor. Málokteré ženy, jež dělila pouze jedna generace, si byly cizí tak jako ony. Tchyně a snacha. Ludmila, silná křesťanka a Drahomíra, energická žena toužící po moci a slávě. Starší z nich se později vzdala výchovy vnuků ve prospěch své snachy a odebrala se do ústraní svého hradu Tetína. Zdálo se tak, že hrdě odstoupila z dramatického střetu se svojí sokyní, ale nebylo tomu tak docela. Drahomíra se bála nejisté budoucnosti, a tak si budoucí události pojistila tak, aby je Ludmila již nikdy nemohla ovlivnit.
Z Kristiánovy legendy známe, jak pravděpodobně v hrubých obrysech vypadala vražda kněžny Ludmily. Vévodkyně Drahomíra si najala dva své věrné služebníky Tunnu a Gommona i s jejich družinou na uskutečnění vlastního plánu. Ti dorazili na Tetín 15.září v noci, vylomili bránu, obklíčili dům a rozestavili hlídky. Sami dva se pak s několika málo muži vrhli s křikem do ložnice, kde Ludmila odpočívala. Tam ji hrubě strhli z postele na zem, její prosba o poslední modlitbu byla vyslyšena, poté je poprosila, zda-li by nemohla přijít o život mečem. Její žádost pramenila ze známé křesťanské domněnky, že život násilně vzatý mečem ji dostane do nebe. Oba služebníci se rozhodli pro jiný způsob sprovození ze světa. Vzali provaz a násilně ji zardousili.
A tak přišla o život velká křesťanka, mučednice ve svých 61 letech dne 15. září. Přesto je svátek slaven 16. září. Proč tomu tak je se dnes již s jistotou zřejmě nedovíme. Všechny teorie jsou jen dohady. Jedním z nich je, že papež stanovil roku 1245 den narození Panny Marie právě na 15. září, a tak, aby mohly být slaveny oba významné svátky, den vraždy se posunul…
To, že Drahomíra odstranila svou sokyni, jí definitivně uvolnilo cestu k neomezené vládě v Čechách. Jejím prvním úkolem bylo se vypořádat s možným odporem Ludmiliných přívrženců. Jejich pronásledování jí do dnešních dnů připravilo označení pohanky. Přesto tato častá obvinění v legendách a jiných pramenech jsou neopodstatněná. To, že pronásledovala kněží, ji v mnoha očích svrhla na pohanku, kterou kdysi byla, ale její snahy byly zbavit se spíše Ludmiliny družiny než vzorných křesťanů. Byl to boj dvou znesvářených stran o moc v zemi. Drahomíra se mohla chopit moci bez jakéhokoliv ohrožení až do Václavova nástupu. Přesto poměry za její vlády v Čechách zůstaly značně neurovnané. Sama se svými družiníky se jala krutě pronásledovat stoupence své zavražděné tchýně a jejímu hněvu neunikli ani sami vrazi Tunna a Gommon. Když se to Tunna dozvěděl, přepadl ho hrozný strach a se všemi svými příbuznými opustil českou zemi. Avšak Gommon byl lapen a se všemi příslušníky jeho rodu odsouzen k smrti.