KNIHA KNIH – 14
KNIHA JEREMJÁŠ
Citace Bible: POSTAVA PROROKOVA. Jeremjáš, povolaný Bo¾í volbou za proroka, pøedstupuje pøed ètenáøe knihy, která nese jeho jméno, jako èlovìk osamìlý, vystavený nepochopení, ba potupì ze strany svého okolí. Nerozumìli mu ani jeho nejbli¾ší, ba dokonce usilovali o jeho ¾ivot. Nebylo mu dopøáno zalo¾it vlastní rodinu. Tì¾ce na nìm spoèívalo jeho prorocké povìøení a marnì se mu bránil. Pøesto se poslušnì podrobil Bo¾ímu rozhodnutí a svìøené slovo se mu dokonce stalo ´veselím a radostí´, aèkoliv Hospodin sám o nìm mluvil jako o ´ohni a kladivu tøíštícím skálu´. Za svou vìrnost ulo¾enému poslání byl nejednou v nebezpeèí ¾ivota, ale Hospodin byl jeho útoèištìm.
Jeremjáš pocházel z Anatótu, staré svatynì na území benjamínském. Byl pøíslušníkem knì¾ského rodu, který tam vlastnil pùdu, snad potomek Ebjátara vypovìzeného tam Šalomounem. Za proroka byl povolán ve tøináctém roce vlády Jóšijášovy, tedy asi r. 627 pø. Kr. a stopy po nìm se ztrácejí po r. 587/6, kdy¾ byl po pádu Jeruzaléma za nezdaøeného pokusu o vzpouru proti Babylóòanùm násilnì odvleèen judskými vzbouøenci do Egypta. Podle tradice byl svými soukmenovci ukamenován.
OBSAH KNIHY. Kniha Jr vykazuje tøi výraznì oddìlené èásti: 1. Výroky proti Judsku, 2. Údaje o Jeremjášovì èinnosti a utrpení, 3. Výroky proti pronárodùm. Vše je zarámováno zprávou o prorokovì povolání a dodatkem o dobytí Jeruzaléma.
Prorok vynáší soud nad zpronevìøilým Judou i nad ostatními pronárody. Hospodinùv soud uèiní konec všem domnìlým jistotám lidským, ale neznamená konec Bo¾ího jednání s lidem. Konèí jen jedno období. Pro ty, kdo projdou oèištìním a jim¾ bude jejich zpronevìra Hospodinem odpuštìna, zaène nové období. Hospodin s nimi uzavøe novou smlouvu. Tato víra sílila pora¾ený lid, který ztratil všechno a byl odveden do babylonského zajetí. A Nový zákon pøináší ujištìní o naplnìní zaslíbení ´nové smlouvy´ v krvi Kristovì.
RÙST KNIHY. Nic se nepraví o tom, ¾e by Jeremjáš svoje výroky pronášené za rùzných okolností v prùbìhu ètyø desetiletí zaznamenával sám. Ostatnì slovo prorocké mohlo být pokládáno za pravé, a¾ kdy¾ se naplnilo. Vystupovali pøece rùzní proroci a mluvili úplnì protichùdnì. Srovnej Jeremjášùv spor s Chananjášem. Komu vìøit? Jindy mluvili rùzní proroci shodnì, ale jejich slova se pod jejich jménem nedochovala. Napø. Úrijáš prorokoval … stejnými slovy jako prorok Jeremjáš. Nelze vylouèit, ¾e nìkterý jeho výrok byl zahrnut do knihy Jeremjášovy.
Dozvídáme se však také, ¾e prorok mìl druha, jemu¾ badatelé pøisuzují oddíly pojednávající o èinnosti a utrpení Jeremjášovì. Byl to písaø Báruk. Na pøíkaz Jeremjášùv sepsal slova, která mu prorok nadiktoval. Král Jójakím však rozlícen jejich obsahem celý svitek spálil. Slovo Bo¾í ovšem neumlèel. Báruk poøídil nový spis, do kterého bylo „pøidáno ještì mnoho podobných slov.“ Je to významný údaj o tom, jak se biblické knihy postupnì ustalovaly.
Slovo Bible: VÝROKY O KRÁLOVSKÉM DOMÌ A MÌSTÌ
Byl jsi mi Gileádem
a vrcholkem Libanónu.
Uèiním tì však pouští,
mìsty, je¾ nebudou obývána.
Posvìtím proti tobì šiøitele zkázy,
ka¾dého s jeho zbrojí,
ti porazí tvé nejlepší cedry
a vhodí do ohnì.
SMLOUVA VEPSANÁ DO SRDCE
Toto praví Hospodin,
který dává slunce za svìtlo ve dne,
mìsíc a hvìzdy za svìtlo v noci podle svých ustanovení,
který vzdouvá moøe, tak¾e jeho vlny huèí,
jeho¾ jméno je Hospodin zástupù:
Jestli¾e pøestanou tato ustanovení pøede mnou platit,
je výrok Hospodinùv,
také potomstvo Izraele nebude pøede mnou u¾ ani pronárodem
po všechny dny.
Toto praví Hospodin:
Jestli¾e budou zmìøena nebesa nahoøe
a prozkoumány základy zemì dole,
i já zavrhnu všechno potomstvo Izraele
kvùli všemu, èeho se dopustili, je výrok Hospodinùv.
SPÁSA JERUZALÉMA
Toto praví Hospodin: Øíkáte: „Toto místo le¾í v troskách. V judských mìstech není èlovìka ani dobytka. Jeruzalémské ulice jsou zpustošené, bez èlovìka, bez obyvatele, bez dobytka.“ Opìt zde však bude slyšet hlas veselí, hlas radosti, hlas ¾enicha a hlas nevìsty, hlas tìch, kteøí vybízejí: „Chválu vzdejte Hospodinu zástupù, proto¾e Hospodin je dobrý, jeho milosrdenství je vìèné.“ Budou tu i ti, kteøí pøinášejí do Hospodinova domu obì». Zmìním toti¾ údìl této zemì jako na poèátku, praví Hospodin.
Toto praví Hospodin zástupù: na tomto místì, které je v troskách, bez èlovìka a bez dobytka, i ve všech jeho mìstech budou opìt nivy pastýøù, kde budou s ovcemi odpoèívat. Ve mìstech vrchoviny i ve mìstech Pøímoøské ní¾iny i ve mìstech Negebu, v zemi Benjamínovì i v okolí Jeruzaléma a v mìstech judských budou opìt procházet ovce pod rukama toho, který je poèítá, praví Hospodin.
Pøíštì je na øadì kniha PLÁÈ.
Ilustrace z internetu