Stavbaøský koncert
Dnes je jen málo vìcí ze kterých se mù¾eme radovat.
Jednou z nich se stala pùlkilometrová pøestavba tramvajové trati mezi køi¾ovatkou Koh-i-noor a Kubánským námìstím v Praze 10. Zaèala poèátkem bøezna a má skonèit 11. dubna 2016, kdy se obnoví provoz tramvají.
Proè to byla radost? Mìl jsem nesèetnìkrát pøíle¾itost nakouknout z okna jak pøestavba pokraèuje, a také mnohokrát projít po chodníku a pozorovat vysoké nasazení techniky a skvìlou koordinaci práce mnoha firem. Pracovaly na mnoha místech soubì¾nì, ne od jednoho konce k druhému, a tak dílo pokraèovalo nezvykle rychlým tempem.
Co museli udìlat, aby se tra» zmìnila?
Pøedevším v úseku asi 500 m odstranit troleje, rozbít stávající betonové podlo¾í, odklidit koleje, vybagrovat do hloubky cca 60 cm prostor pro nové dílo. Pak odvrtat díry pro skru¾e, do nich¾ byly zasazeny mezi koleje nové sto¾áry pro elektrické vedení tramvají i osvìtlení ulice. Zajistit novou kabelá¾ podél trati i na odlehlé stranì chodníku. Pod silnicí byly strojovì vyhloubeny spojovací tunely pro vedení kabelù ke sto¾árùm. Tìleso trati bylo zasypáno štìrkem, pokryto zespod i svrchu netkanou textilií, polo¾eny betonové pra¾ce a na nì pøimontovány ¾eleznièní koleje bez ¾lábkù. Po tìch pak projí¾dìl speciální stroj, který štìrk pod koleje udusal. Nakonec byly mezikolejové prostory do roviny vyplnìny zeminou a navrch polo¾eny na fólii pøedpìstované pásy trávy.
Také pøestavìli nové bezbariérové tramvajové zastávky. Jsou delší, širší a chránìné pøed ostøikováním projí¾dìjícími auty. U pøechodù jsou výbì¾ky do vozovky, tak¾e automobilisté zdáli vidí èekající chodce, i kdy¾ by nebyla v provozu svìtelná signalizace.
Urèitì jsem to vše nepopsal zcela správnì, vlastnì jen pro orientaci. Nemluvím napø. o rozvodech vody, plynu a kanalizaci. Jsem jen laik a Tiskové odd. Dopravního podniku na mou ¾ádost o zaslání alespoò základních údajù vùbec neodpovìdìlo.
Nejzajímavìjší byla fantastická koordinace práce mnoha firem, strojù, zejména bagrù rùzné velikosti a obdivuhodná manipulace strojníkù se stroji, jejich¾ jména ani neznám a nìkteré jsem vidìl poprvé v ¾ivotì. Pro odvoz zeminy i pøivezení štìrku bylo pøistaveno bezpoèet náklaïákù, které plynule pøijí¾dìly a odjí¾dìly, zatímco v jejich bezprostøední blízkosti projí¾dìla bì¾ná auta Pra¾anù i autobusy náhradní dopravy. Zvláštní obdiv zasluhuje rychlé zvládnutí pøestavby rušné køi¾ovatky Vršovická - Bìlocerkevská, která jen minimálnì narušila bì¾ný provoz.
Na chodnících byla øada postsocialistických kombajnù LK2C (lopata, krumpáè, dva, ale nikoliv cikáni, ale pravdìpodobnì nìjací Kosované èi Albánci). Ti se opravdu vzornì sna¾ili odvést vysoký výkon, co¾ bylo patrné na objemu vykonané práce tøeba pøi projití na nákup a pak pøi návratu domù. Vysoce jsem hodnotil práci bagristù, kteøí dokázali zarovnat terén tak, ¾e dìlníci s lopatami mìli minimum práce.
Veškeré práce by mìly skonèit do konce letošního roku, kdy má zmizet z chodníku i 40 starých nepotøebných sto¾árù. Chodníky by mìly být opraveny a zároveò také vysazeny nové stromy namísto pøestárlých sakur, jejich¾ koøeny zvedají asfalt a pøeká¾í chodcùm.
Pozitivní zprávy jsou v dnešní dobì vzácností, a tak ta radost z rychlé a kvalitní práce opravdu potìšila ka¾dého .
Vìøím, ¾e pøíští jaro se Vršovická avenue zaskví v plné kráse.