Je to zvláštní postava v naší literatuøe a vlastnì i politice. Velký a potom u¾ i jediný pøítel prezidenta Masaryka, uctívaný básník jedné generace, navr¾ený i na Nobelovu cenu, špatný voják, ale velký vizionáø v naší armádì, Josef Svatopluk Machar (1864-1942).
Jeho dílo je velmi rozsáhlé a tì¾ko k pøeètení v celém komplexu. Nepøeèetl jsem zdaleka vše, souhlasil bych ovšem s kritiky, kteøí Macharovu poezii pova¾ují za trochu nedota¾enou. Kvantita mo¾ná nìkdy pøevá¾ila nad kvalitou. Byl prý a¾ chorobnì pracovitý, dokonce to v mládí poznamenalo i jeho zdravotní stav. Pøicházel jako pøedstavitel realismu, opravdu jednoznaèného a drsného, a tak se pochopitelnì dostal do umìleckého sporu s romantizujícím pojetím èeské literatury minulosti.
V roce 1894 otevøel spor o Hálka, velmi krutì a se s¾íravou ironií se utkal s Vrchlickým, který mrtvého básníka hájil a nijak nehledìl na osobní ani zdravotní problémy svého oponenta. Byl spoluautorem Manifestu èeské básnické moderny, co¾ bylo uskupení hodnì nesourodé (Šalda, Sova, Mrštík, Bøezina). O významu Machara básníka asi nejlépe vypovídá, ¾e byl v roce 1914 navr¾en na Nobelovu cenu za literaturu.
Poèestné dámy tøi parkem jdou,
rozmluva línì se vlekla:
– Vše, co jsem za¾ila pøed svatbou,
já, prosím, mu¾ovi øekla. –
– Já bych té kurá¾e nemìla –
mínila druhá z tìch paní.
Tøetí se lehounce zachvìla:
– A já té pamìti ani. –
Více se tu chci vìnovat Macharovi èlovìku, odbojáøi, politikovi a také dlouholetému osobnímu pøíteli T. G. Masaryka. Zaènu trochu od konce, konstatováním, ¾e to zpoèátku vìrné pøátelství se nakonec rozpadlo. Tì¾ko dnes øíct, èí zásluhou, zdá se, ¾e to mrzelo oba. Ve tøicátých létech minulého století u¾ mìl osmdesátiletý prezident jediného pøítele, s ním¾ si tykal, a ten se mu vyhýbal a¾ okázale. Dokonce nezašel ani k prezidentovu úmrtnímu lo¾i a nezúèastnil se jeho pohøbu. Zvláštní konec ètyøicetiletého pøátelství, které sám básník pøirovnal ke krásné èínské váze. Váze, která se nakonec rozpadla.
Básník se s vysokoškolským pedagogem a pozdìjším prezidentem poznal u¾ ve Vídni a v poèátcích svého pøátelství ne¾il ani jeden z nich zrovna v pøepychu. Spojoval je nejspíše reálný pohled na èeské dìjiny, patrnì i boj o Rukopisy a také spory o èeskou politiku i umìní. Pøeskoèím trochu do doby pøedváleèné a váleèné. Tam u¾ se Machar pøímo zapojil do protirakouské konspirace a hrozil mu, stejnì jako pøíteli Masarykovi, trest za velezradu, tedy i trest nejvyšší. Masarykova emigrace, válka, rozpad Rakouska, to jsou vìci známé.
Zdá se ovšem, ¾e u rozpadu pøátelství byla Macharova vojenská „kariéra“. Krátce po vzniku nové republiky jmenoval Masaryk básníka a pøítele Generálním inspektorem ès. ozbrojených sil poté, co se jeho pøedchùdce té funkce vzdal u¾ po ètyøech mìsících. Armáda byla po rozpadu øíše bez morálky, byli v ní bývalí c. a k. dùstojníci, legionáøi a francouzská generalita, které bylo svìøeno poradenství v naší armádì. Tì¾ko u¾ to dneska posoudíme, nejspíš to byl danajský dar, pravdou ovšem je, ¾e se Machar ujal úkolu s nadšením a svìdomitì.
Jeho ètyøi roky ve funkci je obtí¾né hodnotit, vizionáøem i osvìtáøem byl asi dobrým. Správnì tušil, ¾e po první válce je tøeba pøipravovat se na druhou. Slu¾bu v armádì chápal jako ušlechtilou a kultivující, podaøilo se mu prakticky vymýtit negramotnost, armáda skuteènì byla jistým pokraèováním vzdìlávacího procesu. Horší to ovšem bylo s Macharem vojákem. Malý, køivonohý, s obrovským knírem, byl ideální postavou pro karikování. A kdy¾ v roce 1924 pøi slavnostní pøehlídce v Opavì spadl z konì a srazil z nìj i dalšího dùstojníka a navíc se zapletl - spíše byl zapleten - do dvou sporných afér, asi nebylo co øešit. Není úplnì jasné, zda tatíèek osvoboditel svého pøítele odvolal, èi rezignoval pod tlakem. Patrnì díky prezidentovì nenápadné intervenci ale Machar dostal na ty pomìry opravdu slušnou výsluhovou penzi, kterou mu vyèítaly všechny opozièní noviny.
Pøesto nejspíš tì¾ce nesl, ¾e v dobì nejvìtšího štvaní proti nìmu, vojákovi, se ho pøítel prezident nezastal jednoznaènì a veøejnì. Nezaštítil ho svou nespornou mravní autoritou a dokonce proti nìmu i vystoupil ve spøáteleném tisku. Je tì¾ko zpochybnitelné, ¾e Masaryk proti svým odpùrcùm vystupoval v tisku anonymnì pod šifrou V.S. (verum simplex – pravda prostá). Na druhé stranì ovšem také Machar pøítele nešetøil. Dneska u¾ to není tolik známé, ale v dobì masarykovského kultu všichni vìdìli, ¾e miluje dvì písnì... Ach synku, synku a Teèe voda teèe. A kdy¾ mu Machar v tisku øíkal tatíèek Teèevoda... Je tøeba ovšem zdùraznit, ¾e to pøátelství se lámalo postupnì, rozpad pøišel a¾ ve tøicátých létech, kdy u¾ asi byl osmdesátiletý prezident trochu jako osamocený monarcha na trùnu.
Peripetie prvorepublikové demokracie jsou na Macharovì pøíbìhu krásnì èitelné. Pøiznejme si, ¾e v¾dy pravdomluvný Masaryk se v dobì svého prezidentování nápisu na prezidentské standardnì tak úplnì nedr¾el. Tì¾ko dnes soudit, ka¾dá politika má i svá temnìjší zákoutí. Prohradní noviny (hojnì dotované) hájily ka¾dý hradní krok, protihradní opozice støílela obèas z hodnì smrdutých blátometù. Støíbrného aféra aktéra nepošpinila tak, jak mìla, navíc ani ¾alobníèek Beneš z ní nevyšel dvakrát èistý. Kdybych se pokusil o pøirovnání: V èistotu politiky vìøili tenkrát lidé podobnì, jako dnes.
Líbí se mi jeden z Macharových dopisù prezidentovi. Jeho autenticita snad není ovìøená. „Tomáši, drahý Tomáši, nech toho francjosefovství, nech té ješitnosti, té pomstychtivosti, buï zase èlovìkem, jak jsme tì znali a mìli rádi.“
Sám... sám... a sám... to zdá se poslední
být pravdou, ji¾ jsi zdvihl v cestì ¾ití.
Sta jich šlo s tebou za májových dní
a v èervnu u¾ vás zbylo ku desíti.
Pak v køi¾ovatkách zùstal leckdo stát...
U¾ v holých vìtvích chladný vítr šumí.
Jdou dvì tøi duše s tebou posavad,
ty hovoøíš – a ony nerozumí.
Machar je téma košaté, mnohovrstevné. Jeho soukromý ¾ivot také nebyl bez poskvrnky, ¾il vlastnì v man¾elství jenom ze setrvaènosti. Zdá se, ¾e on sám mìl doma pøed svým prahem zameteno, ale pro bulvární ¾urnalisty byl chutným soustem, jeho milostné aférky se propíraly v tisku. Patøil k nìmu také výrazný antiklerikalismus, nìkdy a¾ hrubé a provokativní výpady, pøedhazovaná inklinace k fašismu. Sám èasto a rád rozdával kritiku, pochopitelnì se to nìkdy obrátilo proti nìmu. Nemìl bych zapomenout ani na èestný doktorát, který básník dostal u¾ v roce 1919, nespornì právem.
Pøekvapilo mne, jak obtí¾nì se shání literatura v knihovnách. Rád pøiznávám, ¾e mi velmi pomohla kvalitní studie Petra Sýkory Básník proto hradu. Snad mi autor promine èasté zjednodušení, nechtìl jsem psát obsáhlou studii. Jen pøipomenout èlovìka, kterého tøeba Karel Èapek pozdìji oznaèil za básníka, který velmi ovlivnil jeho studentskou generaci.
Lyrik i bouølivák Machar je neprávem zapomínaným bardem bouøícího se mládí z konce 19. století.