LEONARDO DA VINCI
Nìkdy je samota ¾ivotním programem a nìkdy vnuceným zlem. A mù¾e vás pronásledovat uprostøed davù obdivovatelù, èi v anonymním davu. A mo¾ná, ¾e i o tom je ¾ivotní pøíbìh, který se tu pokusím pøevyprávìt. Leonardo da Vinci byl nadaný vším, co vás jen mù¾e napadnout. Byl natolik výjimeèný, ¾e bylo jeho ¾ivotním osudem stát trochu osamocený a èasto i nepochopený. Není v historii skuteèných nástupcù po Leonardovi a není také skuteèných následovníkù Michelangela. Mnozí umìlci z jejich prací èerpali a snad i èerpají do souèasnosti, ale dále u¾ jejich genialitu nedoká¾e ¾ádný z nich povýšit. Sám Leonardo se vymyká obsáhlostí a originalitou stvoøeného a Michelangelo svým ¾ivoèišným pohybem vytváøel takové vlny, ¾e od nìj odtlaèily všechno a všechny a¾ do tišin, zátok a proudù mimo jeho osobnost.
Leonardo byl z Vinci. Nedaleko Florencie se narodil místnímu notáøi a jisté Catarinì, na kterou svìt velmi brzo zapomnìl. Píše se datum 15. 4.1452. Záhy získá chlapec novou matku. Jeho novou matkou je Albiera a je z bohaté rodiny. Je jí pouze šestnáct let a stará se o Leonarda s nìhou a láskou. Zpoèátku vyrùstá nespoutaný a volný na lukách okolo Vinci a u¾ tehdy se nauèí vìøit více svým smyslùm ne¾ autoritám. Vlastnì celý ¾ivot vìøí více svým instinktùm, ne¾li tlustým knihám. Vychovává ho velice volnì strýc Francesco a jeho otec mezi tím systematicky buduje kariéru. A tak se èasem zbohatlá rodina stìhuje do Florencie. Poèátek pobytu je neš»astný. Umírá Albiera. A jeho další matkou, u¾ tøetí, se stává jen o tøi roky starší Francesca. Mo¾ná u¾ tehdy poèala ta zvláštní a neopakovatelná tváønost všech jeho budoucích portrétù.
Jsou jedinci, kteøí jsou obdarováni zázraènou vlastností, ¾e na co sáhnou to jim pod rukama rozkvétá. A mladý Leonardo takový je. Talentovaný malíø, hudebník i poeta. Jeho talent na chemii ho pøivádí jednoho dne ke slouèení dvou zcela neškodných látek s tím výsledkem, ¾e dùm je pøekotnì opouštìn pro nesnesitelnì silný zápach. Vymyslí postel, která vás neoèekávanì uprostøed noci shodí. A vymyslí i spoustu jiných vtípkù a nápadù. Postupem doby se z nìj také stane skvìlý muzikant, šermíø, taneèník i jezdec na koni. Stane se, ¾e na jediný zátah projede celým Toskánskem a takøka uštve konì. Jediné, co ho nebaví a co mu nejde, je uèit se latinì a cokoliv biflovat. A tak oficiálnì je celý ¾ivot ”uomo senza littere”. Èlovìkem bez vzdìlání.Samotnou latinu se nauèí solidnì a¾ ve svých dvaaètyøiceti letech. A pøi tom jeho tváø je líbezná a zpùsoby okouzlující, fantazie nekoneèná a mysl bezbøehá. Jeho originalita a svéráznost je pøijímána s nadšením a spoleènost ve Florencii mladíka miluje.
Jeden talent však u¾ v tomto vìku i nad tìmi ostatními vyènívá. Celé hodiny se Leonardo doká¾e vìnovat kreslení. Jednoho dne se jeho otec koneènì rozhodne a jeho kresby uká¾e svému známému Andreovi Verrocchiovi. A to není na poli malíøství a sochaøství jen tak nìkdo. Je to ten nejlepší a nejslavnìjší florentský sochaø a je i slavný malíø. A tento mu¾, nejpovolanìjší z nejpovolanìjších, nechce vìøit, ¾e tyto kresby mohl namalovat nìkdo tak mladý. Výsledkem toho je, ¾e se roku 1469 Leonardo stává ¾ákem slavného uèitele. Na rozdíl od Michelangela ¾ákem vdìèným, øádným a dlouhodobým. U¾ za tøi roky se jeho jméno objevuje v zápisu cechu malíøù svatého Lukáše. Pøesto i potom ¾ák zùstává ¾ákem a mnohému se ještì nauèí. A pak osud otevøe stavidla a proud se otáèí. Leonardo nepùjde v otcových šlépìjích. Nebude v nekoneèné øadì Leonardù další právník.
Mnoho u¾ se Leonardo od Verrocchia nauèil. Maloval s ním oltáøní obrazy, sklenìné tabule a té¾ s ním vytváøel obrovská sousoší z mramoru a bronzu. Jednoho dne je od svého mistra po¾ádán, aby na jeho obrazu s názvem “Kristùv køest” domaloval pozadí a také andìla. A tak domaluje a pak u¾ je všechno jinak. Verrocchio je nejprve pøekvapen, potom nadšen a pak i rozhodnut. U¾ nikdy nebude malovat. U¾ bude jen sochaøem. Jeho vlastní ¾ák ho pøesvìdèil o jeho neschopnosti na poli malíøství. ®ák vyuèil svého mistra a¾ k malíøské neèinnosti.
V této dobì je Florencie bohatým a rušným mìstem. V roce 1480 je Leonardo pøijat na florentskou akademii. Osud tomu chtìl, ¾e se setkává s jejím tvùrcem. S Lorencem de Medici, kterého nazývají Il Magnifico(nádherný). Kní¾e je mu¾em své doby. ®ije tím elegantním, ale miluje i to prosté a burleskní. Dva mu¾i rùzného postavení, ale se stejnou povahou. A ta povaha je navzájem neodpuzuje , ale sbli¾uje. Ne, z této pøíznì nevznikne David. Není Michelangelo. To teprve nastane, nebo» Michalangelovi je zatím jen pìt let. Èas ještì nedozrál ani pro jednoho z nich. A budoucnost Michelangela bude jeden nepøetr¾itý a dravý proud. To Leonardo bude celý ¾ivot tím, který nikdy v ¾ádném proudu neplave, ale také ¾ádný netvoøí. Jeho chrám umìní bude vykrádán nenápadnì a neadresnì. Jeho nejvìtší ¾áci nikdy nebudou jeho ¾áky pouze oficiálnì a za peníze a také nebude mít ¾ádnou dílnu a ¾ádnou školu. A èasto, ach bo¾e, tak èasto Leonardo díla nedokonèí o vlastní vùli.
Prostí lidé a té¾ Il Magnifico ho mají rádi a uznávají ho. Ale ti, kteøí jsou mozkem Florencie, Leonardem tak trochu pohrdají.
Je ten, který neumí latinu. Ten, který se baví s venkovany, jako by byl jedním z nich. Není hoden jejich úcty. Byl dokonce souzený institucí “Správcù dobrých mravù“. A jediným jeho štìstím bylo, ¾e s ním soudili i blízkého pøíbuzného Lorenza de Medici. A tak ¾ák z dílny ze které vyšli Botticelli, Perugino èi Lorenzo Credi odchází z Florencie do Lombardie. Z rodné Florencie jde za svým osudem a slávou. V oèích svìtlo rodného kraje a v duši nespoutanost a vìèný nepokoj. Stane se tím, který vidí to, co si ostatní neuvìdomují a co vìtšina nikdy zcela nepochopí. Vìci nepochopitelné a neuchopitelné jako usmìv Mony Lisy. Odchází z Florencie za slávou a za štìstím.
Do Milána pøijí¾dí na pozvání Lodovica Sforzy jako slavný umìlec. Leonardo byl kní¾etem pozván jako hudebník!
Ovšem¾e mu Leonardo nabízí ve svém dopisu širokou škálu všelikého svého umìní. Je pøece stavitelem, sochaøem, konstruktérem, hudebníkem! Ale pøitom se mu kupodivu nenabízí jako malíø. Lodovico ho zamìstná za mizerný plat jako stavitele kanálù. A tak se musí ¾ivit pro dobro nás všech i jako malíø a malovat, aby udr¾el svou nákladnou domácnost. Jako hudebník je od kní¾ete u¾ od zaèátku ctìn, ale to ostatní si musí tvrdì vydobýt. Stává se postupnì uznávaným re¾isérem dvorských slavností, navrhuje pro dvùr slavnosti obleèení, navrhuje i výzdobu komnat. Samozøejmì ¾e také hraje na svou vlastnoruènì vyrobenou støíbrnou loutnu ve tvaru koòské hlavy, která má skvìlý zvuk a Leonardo na ní skvìle improvizuje. Vymýšlí ovšem také brusku na jehly, otáèivý rošt a provádí pitvy. Co víc mù¾e dìlat tento renesanènì myslící mu¾, ne¾ vlastnì dìlá. Pøesto mu sláva a peníze unikají. Maluje pomalu a se svými obrazy se tak hroznì nerad louèí!
V roce 1487 se zúèastní na pøípravì stavby Milánské katedrály. Souèasnì je hlavním in¾enýrem stavby mìstských vodovodù. Zaèíná malovat obraz Madony ve skalách a v roce 1495 i fresku Poslední veèeøe. To u¾ musí pøijmout hoøkou porá¾ku pøi realizaci jezdecké sochy otce kní¾ete Lodovica. V hlínì se socha podaøí. Je monumentální, skoro sedm a ètvrt metrù vysoká. Ale bronz není hlína. Na to doba ještì neuzrála a technika nepokroèila. Zklamal Lodovica. Neumí to. Navíc Lodovico u¾ v té dobì potøeboval bronz na dùle¾itìjší vìci. Na válèení. (Tato socha byla odlita do bronzu a¾ v nedávné dobì. Odlita a svaøena.) Kolik práce ještì musí pøedvést, aby ho kní¾e uznal za velkého umìlce? Je sice ostatními zván homo universale, ale není pøece Bùh. Nebojuje jen o pøízeò kní¾ete. Èasto si zve domù i venkovany a vypráví jim vlastní vymyšlené pøíbìhy. A pak se uprostøed vyprávìní náhle zastaví a do svého malého skicáøe skicuje gesta, tváøe, okam¾iky. Dìlá spoleènost odsouzeným, navštìvuje hostince té nejhorší povìsti a studuje a zkoumá. Celý ¾ivot ho bude zdobit soustøedìná pozornost dítìte a bude vidìt vìci, lidi, pøíbìhy a souvislosti. Tam, kde ostatní zívají nudou.
Zvláštní vztah se vyvine mezi ním a milenkou kní¾ete Lodovica, Cecilií Gallerani. Od kní¾ete dostává zakázku na její portrét. A dostává se mu spontánnì cti, ¾e si s milenkou vévody tyká. A to v dobì, kdy si i man¾elé zásadnì vykají. Je to vztah plný vzájemného pochopení a snad i pøátelství. Tìch dvou, které spojila známost k jednomu mu¾i a kteøí jsou neskonale plní touhy po absolutní svobodì. Doba Milána se ale postupnì naplòuje. Jeho obdivovaná a pracnì namalovaná “Poslední veèeøe” se mu takøka ztratí pod rukama. Tak jako Michelangelovi ztratily malby v Sixtinské kapli. Leonardo ale není Michelangelo. Nikdy nebude mít jeho energii a nikdy nebude mít jeho rozhodnost. Nezaèíná znovu jako Michelangelo. A tak zùstává na vìky vìkù znaènì poškozená malba. Ale i z ní se dá rozpoznat, kdo a kým je a do budoucna bude Leonardo da Vinci.
POSLEDNÍ VEÈEØE
Kristus a dvanáct apoštolù. Skupinky po tøech okolo dlouhého stolu. ”Amen, pravím vám, ¾e jeden z vás mì zradí”. To øekne Kristus a apoštolové jsou vzrušení a rozhoøèeni. Mo¾ná, ¾e doufají, mo¾ná ¾e Kristovi nevìøí. Jedna z postav pøipomíná svou tváøí ¾enu a tím pøipraví pro budoucnost mnoho mo¾ných úvah o dalším tajemném poselství díla. Sám Jidáš sedí na dobové zvyklosti a¾ pøíliš blízko Krista a je jediný klidný, jakoby duchem nepøítomný. Kristus je lidsky smutný a rozhodnì nevypadá jako bo¾í syn. Tady je pøedevším èlovìkem. Co stojí na fresce za pozornost, je mistrnì rozehraná hra rukou. Vypráví pøíbìh o pøíbìhu a dává obrazu další rozmìr. Dva roky potøeboval Leonardo na dokonèení tohoto monumentálního díla. Ale u¾ nav¾dy bude mít od malování tohoto obrazu sám o sobì pochybnosti. Èasto se mu budou chvìt pøi malování ruce a nebude to únavou a vìkem. Extatické vytr¾ení toho, který má ruku vedenou Bohem a kterého Bùh obèas pøi malování obèas zcela opustí. Jako pøi této fresce. Speciální podkladové omítky, které si sám namíchal, ho zrazují. Postupnì zaèínají praskat a znehodnocovat úchvatnou kompozici. Ne, nemìl obraz malovat! Samozøejmì! Urèitì ho proslavil a pøinesl mu obdiv mnohých. Ale vzal mu i poøádný kus sebevìdomí. Neumí malovat rychle. Není Michelangelo!
Roku 1499 francouzský král Ludvík XII dobývá Milán. A Leonardo opouští mìsto. Krátce pobývá v Benátkách a pak se vrací do rodné Florencie. Je architektem a hlavním in¾enýrem na dvoøe Cesara Borgii a jeho èinnost je velmi široká a velmi nesoustøedìná. Nedostává se mu trpìlivosti a sebevìdomí na to, aby mohl poøádnì tvoøit. Uchopí-li štìtec, ruce se mu roztøesou obavami, ¾e nebudou malovat tak dobøe, jak si bude pøát. Pøesto zaèíná malovat Giocondu, ale i bitvu u Anghiari, kterou nikdy nedokonèí. Zbude jen pár kopií anonyma, které zaslou¾í obdiv i dnes a které byli pro mnoho malíøù inspirací pøi jejich malování bitev. Nakrátko ¾ije znovu v Milánì, ale to u¾ mu není pøátelsky naklonìno, a tak odjí¾dí do Øíma. Tam si u nìj pape¾ Leon X. objednává obraz. Leonardo zaène pøípravou šelaku , který chce nanést na zhotovený obraz. Tím ale pape¾e popudí. ”Co oèekávat od malíøe, který zaèíná práci tím, èím by ji mìl konèit!” Je ten Leonardo ale prapodivný malíø. Pro Leonarda není v Øímì místo. Ji¾ tam èarují svým štìtcem Michelangelo a hlavnì Rafael. Nepochopený a pora¾ený se vrací do Milána. V Milánì u¾ vládne francouzský král František I. Leonardo je mu v krátké dobì pøedstaven a mezi obìma mu¾i vzniká neformální, ale i upøímný vztah. A tak i proto Leonardo pøijímá královo pozvání a stane se jeho dvorním malíøem. Do Francie si sebou odvá¾í mimo jiné i Giocondu.
MONA LISA
Na tento okam¾ik kdy budu psát o Giocondì, jsem se doopravdy tìšil. Je v¾dy pøíjemné psát o kráse, obzvláš» je-li tajemná. Je mnoho vìcí, které patøí do kulturního dìdictví svìta, a mnoho vìcí a míst, které vypovídají o èlovìku mnohé. Automobil, pyramidy, Osvìtim, gilotina, ¾výkaèka, kondom, kapesník, vodíková bomba….Vše patøí všem a zatì¾uje pøirozenost lidské existence rùznì zvratnì èí nezvratnì. Dvì vìci však dìlají lidi lidmi více ne¾ cokoliv jiného. Je to hudba a výtvarné umìní. Spojuje nás smrtelníky s tím nejvyšším a nejušlechtilejším. A» u¾ to nejvyšší nazýváme Bohem, Nicotou èí Pøírodou. Hudba ani výtvarné umìní není ohranièeno hranicí lidského. Pokraèuje dál, výš i hloubìji a spojuje nás s Absolutnem.
Jen málo lidských dìl se stalo obecným vìdomím a majetkem všech. Je to dáno i tím, ¾e tato díla nemají ¾ádný koneèný a jednotný výklad. Ubránily se všem rozumovým konstrukcím a všem soudùm. I tìm nejopatrnìjším, nejdùmyslnìjším, nejjasnozøivìjším a nejlogiètìjším. Ubránily se módním stylùm, kritikùm, lidské chamtivosti a hlavnì všem útokùm nemilosrdného èasu. Je pravdou, ¾e Mona Lisa je portrétem ¾eny s krajinou v pozadí. Je samozøejmì pravdou, ¾e je i obrazem zcela netuctovým. Ale je i nìèím víc. Karl Jaspers kdysi o obrazu øekl: ”Gioconda zmíròuje napìtí mezi lidskou jednotkou a pøírodou, èasem a smrtí, ¾ivotem a rozkladem“. Zajisté moudrá slova významného filosofa. Vyøknutá na hranì mezi obecným soudem a osobním vyznáním. Je tím øeèeno všechno? Opravdu?! Urèitì?! Dovolím si tu odvahu èi drzost, ¾e trochu nesouhlasím! A sám k tomu chci nesmìle dodat….
Jsem ve vìku, kdy u¾ Leonardo Monu Lisu namaloval. Dívám se na obraz u¾ asi po tisící a prvé a ani trochu mi nezevšednìl. Je popraskaný vìkem a je v nìm plno zvláštního svìtla a tajemné nálady. To svìtlo i náladu si pamatuji i z nedávné návštìvy Toskánska. Ale je i všude u nás a kolem nás. Nálada a svìtlo. Je souèástí hodiny, kdy stále ještì vládne pes, ale vlk u¾ stojí na horizontu. Je to svìtlo usmíøeného oèekávání. Èas se zastavil, aby se nadechl. Na krátký èas nastala rovnováha mezi nicotou a èasem. V nezmìøitelném okam¾iku, v nevymìnitelném èase. Mír všeho. Mír v nás.
Sama Mona Lisa je ú¾asná. Zkuste si vzít kousek papíru a teï si tímto papírem zakryjte levou nebo pravou pùlku tváøe. Vidíte to? Zvláštní promìna. A teï horní a spodní èást hlavy. A mù¾ete pokraèovat dál. A všimnìte si krajiny. Nìco v ní zaèíná a zároveò i nìco v ní konèí. Cesta na obraze povede, most ponese, moøe se rozvlní, hory zastíní. Potom a¾…..
Kdy¾ se podívám na Giocondu, vidím v ní i podobu své matky. A tøeba i man¾elky a trochu i dcery a vnuèek. Vidím v jejich oèích nálady svých dávných milenek, pøítelkyò a tøeba i kolegyò. Všech ¾en, které stále potkávám na ulici. Jsou to oèi smutné, trochu i chápavé a asi i unavené ze všech zlob a nespravedlností svìta. Ale kolik je v nich i pochopení a lásky. Té upøené a adresné lásky pro nás všechny. Davy japonských turistu si stoupají na špièky a uzávìrky fotoaparátù cvakají. Jejich davem se nese nadšené vzrušení a trochu pøipomínají dìti. Japonská slova naplòují prostornou halu Louvru. Za tlustým bezpeènostním sklem se na nì usmívá Gioconda. ®ena, která patøí všem. Celému svìtu. Mnì, tobì, Japoncùm, indiánùm, všem neš»astný zoufalcùm - i Leonardovi. Universální obraz všech ¾en. Universální obraz odpuštìní nepodléhající èasu a ani vkusu.
Asi namaloval Leonardo krásnìjší obrazy. Hranice lidského vkusu jsou posouvatelné v èase i prostoru a jsou hrubì individuální. Myslím si, ¾e dva takové malé obrázky visí v Louvru i kousek od Mony Lisy. Ale také si myslím, ¾e se nikomu pøed ním a ani po nìm nepodaøilo namalovat universálnìjší obraz. Obraz pro všechny lidské tvory. Pøi zhlédnutí dìl stvoøených Michelangelem lidé onìmí nadšením a posvátnou hrùzou z dokonalosti. Pøi dílech Leonardových jste zasa¾eni souhlasem. A nezále¾í na tom, ¾e nevíte, s èím souhlasíte. Ji¾ nemáte obavy z lidské zbyteènosti. U¾ nav¾dy máte po svém boku toho, který vìdìl, ¾e jsme bo¾í dìti. Mù¾e existovat nìco ú¾asnìjšího? A já, aè ateista od pøírody, u¾ vím, ¾e nemusí být mým osudem shnít strachem z prázdnoty a smrti.
V roce1516 nechává Leonardo nalo¾it na muly plátna Mony Lisy, sv.Anny a Jana Køtitele a se svým vìrným ¾ákem Franceskem Meltem a sluhou Battistou di Villanis u¾ nav¾dy opouští Itálii. Ještì vymyslí pár plánù zavla¾ovacích kanálù, ale u¾ nemaluje a jen vynalézá a pohrává si. ®ije na zámku Cloux, který mu daroval spolu s rentou 700 zlatých skudù František I. Pøiøknul mu je pro pouhé potìšení z rozhovorù s malíøem. Vskutku královský dar jednoho druhému. Cloux je malý zámeèek nedaleko královského sídelního zámku Amboise. Pìšky je trochu daleko. Ale existují a existovali konì, koèáry a sluhové. ®ije v nìm trochu osamìlý, svobodný Leonardo a tam naplòuje svùj osud. Na zámku Amboise je prozáøená a sluncem líbaná gotická kaple svatého Huberta. Zde je Leonardo pohøbený. Kdy¾ jsem tam pøed osmi lety byl, stál jsem tiše uprostøed kaple a mé oèi bloudily po vitrá¾ích a po kameni s posvátnou úctou. Bylo pøíjemnì chladno a nikdo z lidí ani polohlasnì nemluvil. Všichni jsme tu byli proto, abychom vzdali hold tomu, který moc dobøe vìdìl, co je to krása, ale i ¾ivot. Zbylo toho obojího po nìm na svìtì pro nás hodnì.
Samotnému králi tehdy zbyla Mona Lisa a vzpomínka na toho, který mu nebyl roven pùvodem, ale významem. Nebyl-li Leonardo králem malíøù, tak jistì jeho pape¾em. Jedineèný, Bohem vyvolený, takøka osamìlý a bez potomkù. Kdy¾ se dozví král o jeho smrti, zachová se tak, jak by to od krále nikdo nikdy neoèekával: Dá se do pláèe!
Jiøí Suchánek