Poslední dílo Jana Kaplického aneb
Muzeum Enza Ferrariho zblízka
Kdo byl nejlepším závodníkem lidské historie? To je otázka, na kterou nelze pravdivì odpovìdìt. Nemù¾eme klasifikovat závodníky, kteøí jezdili na rùzných okruzích a v rùzných podmínkách. Mù¾eme však smìle prohlásit, ¾e nejlepší závodní auto všech dob je znaèky Ferrari. Vášeò mladého závodníka konstruktéra byla hnací silou pro jeho práci a kariéru.
Dokázal splnit sen malého chlapce, kterého okouzlila rychlost a vùnì aut. Potomek malého strojaøe Enzo Ferrari se narodil 18. února 1898 v severoitalské Modenì. Vyrùstal ve skromných podmínkách na malém mìstì a jako dítì netušil, co ho èeká za dobrodru¾ný osud. Italskému závodníkovi a výrobci závodních, sportovních automobilù pøichystal osud mnoho nevšedních ¾ivotních zá¾itkù. Po druhé svìtové válce se proslavil jako jeden z nejlepších mana¾erù v automobilovém prùmyslu a bìhem pár let se jeho jméno stalo synonymem pro rychlost a automobilové závody. Ferrari se do¾il opravdu vysokého vìku, který bychom mu mohli všichni závidìt. Odešel z tohoto svìta v devadesáti letech a bìhem svého dlouhého ¾ivota se musel vyrovnat i s velkými ztrátami. Asi nejt쾚í pro nìj bylo sledovat odchod tìch nejbli¾ších, které miloval.
Projekt muzea a jeho architekt Enzo Ferrari i Jan Kaplický pøekraèovali èasto hranice. Není jen shoda okolností, ¾e právì èeský architekt navrhl muzeum, které v Itálii vzniklo na poèest jedné z nejvìtších italských osobností dvacátého století. Celý projekt se odstartoval v roce 2009a slavnostnìbyl otevøen v roce 2012. Soutì¾ na budovu muzea vyhrál Jan Kaplický a jeho londýnský ateliér Future Systems nad ostatními uchazeèi ji¾ v roce 2004, ale projekt se tehdy opozdil z finanèních dùvodù. A¾ po dlouhých osmi letech se podaøilo drahý projekt uskuteènit. Finanèní náklady na stavbu, které se pohybují kolem osmnácti milionù eur, poskytla nakonec nadace Enza Ferrariho, Evropská unie a Unicredit Bank. Architekt Jan Kaplický se otevøení muzea nedo¾il, zemøel ètvrt roku pøed polo¾ením základního stavebního kamene. Projekt tohoto extravagantního muzea tvoøí vlastnì dvì stavby. První tvoøí zrekonstruovaná budova rodného domu slavného závodníka, druhá budova, navr¾ená architektem Kaplickým, slou¾í pro výstavù automobilù známé firmy.Expozice uvnitø pøipomíná ¾ivot a dílo slavného závodníka.
®lutá hliníková støecha ve tvaru kapoty auta má evokovat svou barvou znak Modeny i typický znak Ferrari. ®lutì organické muzeum bylo inspirováno hlavnì designem závodního automobilu. Kaplického návrh není jen krásný, ale podobnì jako u vozù Enzo Ferrariho, pøekypuje novými technologiemi. Komplex muzea, kterýse skládá ze dvou budov, má celkovou výstavní plochu 5 200 m2. Nachází se v blízkosti centra mìsta, jen pár desítek metrù od ¾eleznièní trati. Italové jsou proto na muzeum, které vzdává hold italskému automobilismu a Enzo Ferrarimu, patøiènì hrdí.
Anna Sobotková
* * *
Jan Kaplický o Národní knihovnì https://www.youtube.com/watch?v=vnhhCfrwJYs
Ilustrace Autor ▪ Hospodáøských novin – Jan Šilpoch
Má malá zem: Václav ®idek
https://www.uzemneplany.sk