Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Felix,
zítra Památka zesnulých.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

KNIHA KNIH – 18

KNIHA Dvanáct prorokù
Citace z Bible:  Po tøech velkých prorocích (Izajáš, Jeremjáš, Ezechiel – Daniel mezi nì nepatøí) následuje v hebrejském kánonu dvanáct ´malých´, asi jako protìjšek ke tøem velkým praotcùm (Abraham, Izák, Jákob) a dvanácti malým (synové Jákobovi). Nejpozdìji od 2. stol. pø. Kr. tvoøí tìchto dvanáct prorockých knih nedílný celek. Nejstarší doklad toho poskytuje spis Sírachovcùv ze 2. stol. pø. Kr. ve ´Chválách otcù´. Odtud se nazývají souhrnnì ´Dvanáct prorokù´. Od Augustina se rozšíøilo i oznaèení ´Malí proroci´.

Pøi øazení Dvanácti rozhodovaly pøedevším ohledy chronologické. O šesti prvních (Ozeáš, Jóel, Ámos, Abdijáš, Jonáš, Micheáš) se pøedpokládalo, ¾e pocházejí z doby rozmachu asyrské veleøíše, tedy pøed zánikem severoizraelského království, další tøi ( Nahum, Abakuk, Sofonjáš) z období rozkladu Asýrie a nástupu Babylónie, tedy pøed pádem Jeruzaléma a poslední tøi (Ageus, Zacharjáš, Malachiáš) z doby po návratu ze zajetí babylónského, tj. z doby perské.
 
Moderní vìda má k tomuto datování výhrady, zvláštì pokud jde o prvních šest. Pro druhou šestici se tradièní stanovisko v podstatì pøijímá; vá¾nìjší rozpaky v názorech jsou jen u  tzv. Druhého Zacharjáše. Za nejstaršího z Dvanácti prorokù se pokládá Ámos. O nìco mladší je Ozeáš, který je navíc jediný prorok severoizraelského pùvodu, jeho¾ poselství se dochovalo písemnì. Za ním následuje Micheáš kolem r.700. Stará ¾idovská tradice klade Jóela a Abdijáše do 8., ne-li a¾ 9. stol. pø. Kr., co¾ je tím spíše mo¾né, ¾e tu není nejmenší historické opory pro datování. U Jonáše rozhodovalo jeho poslání do Ninive, které padlo r. 612.
 
Mluvívá se bì¾nì o prorocích a toto oznaèení se nesprávnì chápe jako vìštìní o budoucích vìcech a událostech. ´Proroctví´ však je citlivé, tvùrèí i smìlé aplikování zákona Moj¾íšova do mìnících se podmínek. Starozákonní proroci v¾dy mluvili pøedevším  do konkretních pøítomných pomìrù. Proto právì nìkterá jejich slova jsou nám dnes tì¾ko srozumitelná. Neznáme však situaci, do které byla zamìøena, zatímco tehdy staèila pouhá nará¾ka a souèasníci jí rozumìli velmi dobøe. U ´Dvanácti´ pøes všechnu jejich konkrétnost, jsou nìkteré texty zøejmì upraveny pro liturgické u¾ití; všeobecnì se to uznává pro knihu Jóelovu a Nahumovu, ale obdobnì to platí i pro Abdijáše. Zde všude je mo¾no mluvit spíše o liturgii ne¾li o proroctví.
 
V dnešní své podobì jsou všechny knihy sbírky Dvanácti u¾ literárním zpracováním nìkdejších prorockých slov. Je tøeba rozlišovat mezi dobou prorokova vystoupení a dobou sepsání jeho zvìsti. Ve výjimeèných pøípadech se mù¾e obojí krýt (patrnì u Nahuma), ale zpravidla nelze poèítat s tím, ¾e by prorok mìl klid a èas, aby svoje slova ihned zaznamenal nebo si je dokonce pøedem pøipravil písemnì. Prorocké výroky zpravidla kolovaly jistou dobu ústnì, tøeba i po více generací, ne¾ byly ¾áky pøíslušné prorocké školy nebo snad knì¾ími zachyceny písemnì. Mnohé výroky ovšem nenávratnì zapadly. Sepsána byla hlavnì ta slova, která se posluchaèùm vryla nejhloubìji do pamìti. I jejich poøadí bylo pùvodnì nejednou jiné. Dnešní podoba knih vykazuje témìø napoøád plánovité uspoøádání výrokù. Pøitom nelze vylouèit mo¾nost, ¾e obèas se do nìkteré sbírky dostalo i slovo jiného proroka nebo ¾e poøadatel èi redaktor sbírky nìco doplnil sám.

Toto vše souvisí s tím, ¾e starovìk neznal pojetí autorství jako naše doba. Jména, oznaèující jednotlivé knihy nejsou mínìna jako podpisy, nýbr¾ jsou to nadpisy vystihující zpravidla ráz knihy. Byla-li pak pod takový nadpis pojata jen slova jednoho èlovìka nebo více lidí, není rozhodující. Zále¾elo na tom, ¾e ústy jak jednoho, tak pøípadnì i druhých mluvil sám ¾ivý Bùh. On mluví i k nám dnes, do našich konkretních zápasù a úkolù také skrze svých ´dvanáct´  svìdkù, kteøí pøed nás pøedstupují ponìkud viditelnìji z onoho ´oblaku svìdkù´, skrze nì¾ „mnohokrát a mnohými zpùsoby mluvíval Bùh k našim otcùm“. Prostøednictvím svých svìdkù nám otvírá oèi i srdce, abychom dovedli pøijmout toho, kterému oni pøipravovali cestu – Je¾íše Krista.
 
OZEÁŠ: HOSPODINÙV  SOUD  NAD  IZRAELEM
                 Mùj lid zajde,
                 proto¾e odmítá poznání.
                 Ty jsi zavrhl poznání
                 a já zavrhnu tebe;
                 nebudeš mým knìzem.
                 Zapomnìls na zákon svého Boha;
                 i já zapomenu na tvé syny.
 
JÓEL: OHLÁŠENÍ  SOUDU  NAD  PRONÁRODY
             A stane se v onen den,
             ¾e z hor bude kanout mladé víno,
             z pahorkù poteèe mléko,
              všemi judskými potoky bude proudit voda,
              z Hospodinova domu vytryskne pramen
              a napojí Úval akácií.
              Z Egypta bude zpustošený kraj, z Edómu zpustošená step
              za násilí na synech judských,
              za to, ¾e v jejich vlastní zemi prolévali nevinnou krev.
              Ale Judsko bude osídleno navìky,
              Jeruzalém od pokolení do pokolení.
              Jejich krev prohlásím za nevinnou,
              nikoho nenechám bez trestu.
              Hospodin pøebývá na Sijónu.
 
ÁMOS:   HLAD  PO  SLYŠENÍ  BO®ÍHO  SLOVA
                  Hle, pøicházejí dny, je výrok Panovníka Hospodina,
                  kdy pošlu na zemi hlad,
                  ne hlad po chlebu ani ¾ízeò po vodì,
                  nýbr¾ po slyšení slov Hospodinových.
                  Budou vrávorat od moøe k moøi
                  a ze severu na východ;
                  budou pobíhat a hledat slovo Hospodinovo,
                  ale nenajdou.
 
 
ABDIJÁŠ:   SOUD  NAD  EDÓMEM
                      Blízko je den Hospodinùv
                      proti všem národùm.
                      Co jsi uèinil ty, to bude uèinìno tobì,
                      vrátí se ti to na hlavu, jak zasluhuješ.
 
 
JONÁŒ:   JONÁŠOVA  MODLITBA
                   Ti, kdo se šalebných pøeludù dr¾í,
                    o milosrdenství se pøipravují.
                
 
MICHEÁŠ:   SOUD  NAD  JERUZALÉMEM
                         Slyšte to, pøedstavitelé domu Jákobova,
                         vùdcové izraelského domu,
                         vy, kteøí si hnusíte právo
                         a pøekrucujete, co je pøímé!
                        Sijón budujete krveprolitím,
                        Jeruzalém bezprávím.
                        Jeho pøedstavitelé soudí za úplatek,
                        jeho knì¾í uèí za odmìnu,
                        jeho proroci vìští za støíbro.
                        Pøitom spoléhají na Hospodina a øíkají:
                        „Co¾ není Hospodin uprostøed nás?
                        Na nás nepøijde nic zlého.“
                        Proto bude Sijón kvùli vám
                        zorán jako pole,
                        z Jeruzaléma budou sutiny,
                        z hory Hospodinova domu
                        návrší zarostlá køovím.
 
 
NAHUM:    HOSPODIN  MSTITEL
                        Kniha vidìní Náhuma Elkóšského.
                        Hospodin je Bùh ¾árlivý a mstitel.
                        Mstitel je Hospodin, vládce rozhoøèený.
                        Pomstou stíhá Hospodin své protivníky,
                        hnìvem pronásleduje nepøátele.
                        Hospodin je shovívavý a velkorysý,
                        ale viníka bez trestu neponechá.
                        Jeho cesta vede vichøicí a bouøí,
                        mraèna jsou prach zvíøený jeho nohama.
                        Hospodin je dobrý,
                        je záštitou v den sou¾ení,
                        zná se k tìm, kteøí se k nìmu utíkají.
 
 
ABAKUK:    HØÍCH  LIDU  A  BO®Í  SOUD
                        Výnos, který pøijal ve vidìní prorok Abakuk.
                        Jak dlouho ji¾ volám o pomoc, Hospodine, a ty neslyšíš.
                        Úpím k tobì pro násilí,
                        a ty nezachraòuješ.
                        Proè mi dáváš vidìt nièemnosti
                        a mlèky na trápení hledíš?
                       
 
SOFONJÁŠ:   ZASLÍBENÍ  BO®ÍMU  LIDU  A  NÁRODÙM
                          Zaplesej, sijónská dcero,
                          zahlahol, Izraeli!
                          Raduj  se a jásej z celého srdce,
                          dcero jeruzalémská!
                          Rozsudek nad Tebou Hospodin zrušil,
                          zbavil Tì nepøítele.
                          Král Izraele, Hospodin, je uprostøed tebe,
                          neboj se zlého!
                   
 
AGEUS:   ZASLÍBENÍ  O  STAVBÌ  CHRÁMU
                   Kdo zùstal mezi vámi z tìch, kteøí vidìli tento dùm
                   v jeho prvotní  slávì?
                   A jaký jej vidíte nyní?  
                   Není ve vašich oèích jen pouhé nic?
 
 
ZACHARJÁŠ:   PØÍCHOD ØÍŠE MESIÁŠOVY
                              Obdaøím judský dùm bohatýrskou silou
                              a dùm Josefù zachráním.
                              Pøivedu je zpìt a usadím je do bezpeèí,
                              proto¾e jsem se nad nimi slitoval.
                              Budou zas, jako bych na nì nebyl zanevøel,
                              já jsem Hospodin, jejich Bùh, já jim odpovím.
 
 
MALACHIÁŠ:   PORUŠENÁ SMLOUVA
                              A ještì se dopouštíte další vìci:
                              Hospodinùv oltáø smáèíte slzami, pláèete a sténáte,
                              proto¾e ji¾ nehledí na obìtní dar
                              a nemá zalíbení v tom, co pøinášíte.
                              Ptáte se proè?
                              Proto, ¾e Hospodin je svìdkem mezi tebou
                              a ¾enou tvého mládí,
                              vùèi ní ses zachoval vìrolomnì,
                              aèkoli je to tvá dru¾ka a ¾ena dle smlouvy.
                              Co¾ on neuèinil èlovìka jednoho a nedal mu èástku ducha?
                              Oè má ten jeden usilovat? O Bo¾í potomstvo.
                              Støezte svého ducha,
                              nikdo a» se nezachová vìrolomnì k ¾enì svého mládí.

Další knihu otevøeme pod jménem Tóbijáš.
Ilustrace: internet

 
Olga Janíèková
* * *
Zobrazit všechny èlánky autorky


Komentáøe
Poslední komentáø: 21.05.2022  20:40
 Datum
Jméno
Téma
 21.05.  20:40 olga janíèková
 21.05.  08:08 Von