Ka¾doroènì dne 11.11. pøesnì v 11:11 hodin, probuzením skøítka Hoppeditze, zaèíná spousta velkých i malých bláznù a blázínkù v Nìmecku slavit svoji nejkrásnìjší, nejrozpustilejší roèní dobu, nazývanou v rùzných regionech Fašink, Fastnacht nebo Karneval.
Pøekypující radost ze ¾ivota, bláznivost a veselost jsou znaky tohoto „pátého roèního období“. Bláznivé dny vrcholí poèínaje ètvrtkem, zvaným „ètvrtek starých bab“, kdy ¾eny všeho vìku neznají ¾ádné meze bláznovství, zaútoèí na radnici a sna¾í se v tento den pøevzít vládu. Následující pátek, sobota a nedìle jsou ve znamení všeobecné veselosti, která pokraèuje slavnostními prùvody na „rù¾ové pondìlí“. A¾ do „fialkového úterý“ vládne ten bavící se, veselý „národ bláznù“, se svými barevnými kostýmy a maškarádou, nad ostatním svìtem.
V rùzných èástech zemì vládnou odlišné, nejrùznìjší zvyky a rituály, které spojuje nadbytek radosti ze ¾ivota. Všude na ulicích je vidìt tanèící, zpívající a poskakující lidièky. Všichni se smìjí, laškují, výskají a pøenášejí svoji radost z ¾ití a svoje pøekypující veselí od domu k domu.
Jenom málokdo z nich ví nìco o pùvodu karnevalu, o zdrojích a kultech, z nich¾ se tyto zvyky vyvinuly, a o jejich význaèných vývojových znacích v prùbìhu let.
Tím více mne tìší, ¾e vám zde mohu pøedstavit umìlkyni, která dokázala tìch 5000 let dìjin karnevalu vynikajícím zpùsobem zobrazit. Dílo malíøky a grafièky Angeliky Guest, obsahující 11 obrazù, zavede diváka do fascinujícího svìta našich pøedkù, vyznaèujícího se kultovními rituály, zvyky a obøady.
Její obrazy pøeklenují dobu od mytologických zaèátkù v dávné historii a¾ do technického vìku naší souèasnosti. Ukazují nejenom historický vývoj šaškovského bláznìní, jasnì také ukazují za tím vším se skrývající strach a obavy lidí, ale také doufajícího èlovìka s jeho neotøesitelnou vírou v moc nebe a pøírody, který tu svoji radost ze ¾ivota nikdy neztratil. Je to èlovìk, který zde vstupuje do popøedí, zatímco politika zùstává v pozadí.
Pøeji všem ètenáøkám a ètenáøùm mnoho radosti pøi prohlídce tìchto jedineèných dìl.
Václav ®idek
* * *
Dìjiny karnevalu Angelika Guest
Pro výtvarnou techniku tìchto 11 obrazù a pro jejich obrazný výklad byla pou¾ita také mluva symbolù. Ta dovoluje divákovi se opravdu intenzivnì do obrazu ponoøit. Proto umo¾òují tyto obrazy svým komplexním výrazem pøímý vztah k jejich výrazu obsahovému. Ke ka¾dému obrazu existuje rozsáhlý popis. Pro tento èlánek byl pou¾it jenom krátký souhrn. Všechny obrazy jsou malovány technikou olejomalby na døevì. Jejich rozmìry jsou 80 cm x 60 cm.
„Prehistorie” První obraz pøedstavuje souhrn mythologických poèátkù karnevalu.
Pøedstava pravìku byla vyvozena z mythologických vyprávìní.
Mimo starých egyptských rituálù a zvykù jsou zde také zobrazeny antické kultovní obøady ze zemì dvou øek a staré perské a ¾idovské slavnosti.
„Svìt klasiky“ Zde jsou zobrazeny helénské a øímské slavnosti. Tyto kultové rituály, zvyky a obøady se vyvinuly z uctívání pøírody
„Germáni“ Na tomto obraze jsou znázornìny kultové obøady Keltù a Germánù. Pøi uctívání keltských a galských bohù a z jistých okolních mythù vzniklo mnoho pohanských praktik, které byly velmi rozšíøeny.
„Poèátky køes»anství“ Tento obraz se zabývá zmìnìným postojem k pohanským bohùm. Køes»anské hodnoty pøekrývají èím dále tím více staré zpùsoby, rituály a zvyky. Jejich cílem bylo vypuzení starých vícebo¾ských nábo¾enství.
„Boj“ Zde je znázornìn boj køes»anù proti antickému svìtu bohù. Zaèalo neúprosné ta¾ení proti všem ještì existujícím pohanským kultovním rituálùm. Ale pøes masivní pronásledování tìchto kultovních tradicí køes»any se nikdy nepodaøilo tyto hluboce zakoøenìné pohanské praktiky úplnì vymýtit.
„Sbli¾ování“ Tento obraz znázoròuje snahu pøedstavitelù mìst a církve sblí¾it se s tìmi nevymýtitelnými oslavami jara.
„Masopustní støedovìk“ Køes»ané si vymysleli vlastní interpretaci pohanských rituálù. Pod ochranou svaté BEFANIE se poøádají masopustní radovánky.
„Promìna“ Zde je poukázáno na masopustní smyslnou pohodu v klášterech. Commedia dell´arte pøináší novou radost ze ¾ivota.
„Nový zaèátek“ Po vstupu francouzských vojsk do Kolína zaèíná nová masopustní éra. Obraz ukazuje hrdinu „Karneval“ a moderní domácí a maškarní plesy.
„Novodobé radovánky“ Radost z úèasti na karnevalu, znemo¾nìná válkou, ale nyní znovu propukající je znázornìna na tomto obraze. Poulièní karneval byl znovu o¾iven.
„Moderní karneval“ Na tomto obraze je znázornìn dnešní karneval v Kolínì nad Rýnem.