Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Felix,
zítra Památka zesnulých.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Posázavský pacifik (8)


Nádra¾í Braník


Koncem devatenáctého století pøi stavbì trati bylo v lokalitì mezi Braníkem a Hodkovièkami vybudováno malé dvojkolejné nádra¾í. Braník té doby nebyl moc rušným místem. Ke zmìnì došlo teprve po zahájení provozu na dráze a hlavnì po pozdìjším rozhodnutí o jejím prodlou¾ení z Modøan dále do Posázaví, konkrétnì do Èerèan a do Dobøíše.


Toto prodlou¾ení pøineslo do Braníka úplnì nový ¾ivot, jeliko¾ dráha umo¾òovala nové cesty do zapomenutého Posázaví a zároveò pøepravu produktù a materiálu nejrùznìjších druhù. Nádra¾í se rozšíøilo na vícekolejné s pøipojenými vleèkami.


Ospalý ¾ivot v branické lokalitì dále o¾il díky dostavbì pra¾ské tramvajové trati a¾ k branické ¾eleznièní stanici, je¾ se uskuteènila v roce 1959.


Struènì by se dalo øíci, ¾e význam branického nádra¾í, pùvodnì hlavnì nákladového, se bìhem doby pøesunul na dopravu osobní, kudy Pra¾ané unikali zejména do posázavské pøírody. V posledních letech hraje Braník dokonce i jistou roli spoleèenskou. Posuïte sami nahlédnutím do programu událostí, pøipravovaných napø. pro rok 2011.


Kalendáø kulturních akcí, je¾ by se bez “Braníka” neobešly:
Cesta na Øipskou pou» 22.04.2011
Den dìtí s Posázavským pacifikem 29.05.2011
Bitva o Brod u Zboøeného Kostelce 02.07.2011
Sázavská pou» 09.07.2011
Kácovská pou» 20.08.2011
Tankový den v Lešanech 27.08.2011
Svatováclavské slavnosti 10.09.2011
Pra¾ský ¾eleznièní den 24.09.2011


Tyto spoleèenské události mají ji¾ tradici nìkolikaletou a jsou návštìvníky vyhledávány. Snad nejpestøejší bývá Den dìtí: návštìvníci Dne dìtí se mohou svést vlakem ta¾eným jednou z našich nejstarších provozuschopných parních lokomotiv – Kafemlejnkem z roku 1901 na trase Braník – Modøany a zpìt, dále se mù¾ou zúèastnit vyhlídkové jízdy nejmodernìjší motorovou soupravou Regionova z Braníka pøes Krè na Most inteligence nad branickým nádra¾ím pøes Vltavu a zpìt.

 

 

Zmínila jsem se tu o “mostu inteligence” Pro mladší ètenáøe uvedu, ¾e šlo o stavbu realizovanou v padesátých letech. Lidové oznaèení „most Inteligence“ získal proto, ¾e na jeho stavbì pracovala øada pøíslušníkù inteligence (právníkù,filosofù, lékaøù a dalších vzdìlancù), kteøí byli v 50. letech nuceni nastoupit do dìlnických a pomocných profesí. V roce 1969 byl, jako jeden z mála pra¾ských ¾eleznièních mostù, oficiálnì pojmenován, a to jako Branický most.

 


Na branické nádra¾í se vrátíme ještì jednou – brzy odtud toti¾ vyjede zvláštní vlak na slavnou øipskou pou» a to se zastávkou ve Zlonicích v ¾eleznièním muzeu, èi v Památníku Antonína Dvoøáka, jen¾ tu zaèínal jako muzikant.


Text a foto: Olga Janíèková


* * *

Zobrazit všechny èlánky autorky



Komentáøe
Poslední komentáø: 31.05.2021  13:05
 Datum
Jméno
Téma
 31.05.  13:05 Vesuvjana díky
 09.05.  07:05 Bobo :-)))
 08.05.  10:10 Von