Posázavský pacifik (8)
Nádra¾í Braník
Koncem devatenáctého století pøi stavbì trati bylo v lokalitì mezi Braníkem a Hodkovièkami vybudováno malé dvojkolejné nádra¾í. Braník té doby nebyl moc rušným místem. Ke zmìnì došlo teprve po zahájení provozu na dráze a hlavnì po pozdìjším rozhodnutí o jejím prodlou¾ení z Modøan dále do Posázaví, konkrétnì do Èerèan a do Dobøíše.
Toto prodlou¾ení pøineslo do Braníka úplnì nový ¾ivot, jeliko¾ dráha umo¾òovala nové cesty do zapomenutého Posázaví a zároveò pøepravu produktù a materiálu nejrùznìjších druhù. Nádra¾í se rozšíøilo na vícekolejné s pøipojenými vleèkami.
Ospalý ¾ivot v branické lokalitì dále o¾il díky dostavbì pra¾ské tramvajové trati a¾ k branické ¾eleznièní stanici, je¾ se uskuteènila v roce 1959.
Struènì by se dalo øíci, ¾e význam branického nádra¾í, pùvodnì hlavnì nákladového, se bìhem doby pøesunul na dopravu osobní, kudy Pra¾ané unikali zejména do posázavské pøírody. V posledních letech hraje Braník dokonce i jistou roli spoleèenskou. Posuïte sami nahlédnutím do programu událostí, pøipravovaných napø. pro rok 2011.
Kalendáø kulturních akcí, je¾ by se bez “Braníka” neobešly:
Cesta na Øipskou pou» 22.04.2011
Den dìtí s Posázavským pacifikem 29.05.2011
Bitva o Brod u Zboøeného Kostelce 02.07.2011
Sázavská pou» 09.07.2011
Kácovská pou» 20.08.2011
Tankový den v Lešanech 27.08.2011
Svatováclavské slavnosti 10.09.2011
Pra¾ský ¾eleznièní den 24.09.2011
Tyto spoleèenské události mají ji¾ tradici nìkolikaletou a jsou návštìvníky vyhledávány. Snad nejpestøejší bývá Den dìtí: návštìvníci Dne dìtí se mohou svést vlakem ta¾eným jednou z našich nejstarších provozuschopných parních lokomotiv – Kafemlejnkem z roku 1901 na trase Braník – Modøany a zpìt, dále se mù¾ou zúèastnit vyhlídkové jízdy nejmodernìjší motorovou soupravou Regionova z Braníka pøes Krè na Most inteligence nad branickým nádra¾ím pøes Vltavu a zpìt.
Zmínila jsem se tu o “mostu inteligence” Pro mladší ètenáøe uvedu, ¾e šlo o stavbu realizovanou v padesátých letech. Lidové oznaèení „most Inteligence“ získal proto, ¾e na jeho stavbì pracovala øada pøíslušníkù inteligence (právníkù,filosofù, lékaøù a dalších vzdìlancù), kteøí byli v 50. letech nuceni nastoupit do dìlnických a pomocných profesí. V roce 1969 byl, jako jeden z mála pra¾ských ¾eleznièních mostù, oficiálnì pojmenován, a to jako Branický most.
Na branické nádra¾í se vrátíme ještì jednou – brzy odtud toti¾ vyjede zvláštní vlak na slavnou øipskou pou» a to se zastávkou ve Zlonicích v ¾eleznièním muzeu, èi v Památníku Antonína Dvoøáka, jen¾ tu zaèínal jako muzikant.
Text a foto: Olga Janíèková
* * *
Zobrazit všechny èlánky autorky