Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Bohdan,
zítra Ev¾en.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

JAK NAKUPOVAT NA INTERNETU

V dnešní dobì, kdy je øada provozoven obchodù povinnì uzavøená, se dostává do popøedí internetový prodej. I firmy, které dosud upøednostòovaly prodej v kamenných prodejnách, zprovozòují nové e-shopy, stávající internetoví prodejci, chtìjí vyu¾ít pøíle¾itosti a pøicházejí s rùznými, pro spotøebitele zajímavými akcemi. Nabídka na internetu se tak rozšiøuje. Bohu¾el se na tento zpùsob prodeje zamìøili nejen poctiví prodejci, ale také ti, kteøí aktuální situace vyu¾ívají ke svému obohacení, napø. prodejem pøedra¾ených roušek, které však nikdy ke spotøebiteli nedorazí. Pøes internet se uèí nakupovat i ti, kteøí s tímto zpùsobem nakupování dosud nemìli tolik zkušeností, nebo se mu z rùzných dùvodù dosud bránili. Pøipomeòme si proto ve zkratce, jaká pravidla by mìl kupující pøi nákupu na internetu dodr¾ovat a jaká práva a povinnosti prodávající i kupující v souvislosti s tímto prodejem mají.

Vùbec nejdùle¾itìjší pro úspìšný nákup na internetu je peèlivý výbìr e-shopu, na kterém nakoupíme. Vzhledem k velkému poètu falešných e-shopù pùsobících v prostøedí internetu je obezøetnost zcela na místì.
Pøednì cena zbo¾í nemù¾e být jediným kritériem výbìru. Právì naopak. Pøíliš levné zbo¾í nebo jiné nezvykle výhodné nabídky jsou podezøelé.

Ovìøte si toto¾nost prodávajícího!
Ka¾dý internetový obchod by mìl mít na webu uveden název firmy nebo jméno podnikatele, adresu a další kontaktní údaje. Identitu prodávajícího si mù¾ete zkontrolovat v pøíslušném rejstøíku podle IÈO. Pokud je identita prodávajícího skrytá a je mo¾né jej kontaktovat pouze telefonicky, nebo prostøednictvím webového formuláøe, radìji se poohlédnìte jinde. O prodávajícím Vám hodnì prozradí také obchodní podmínky. Pøed nákupem si je projdìte, mù¾ete pøedejít nepøíjemným pøekvapením.

Zajímejte se o reference, a to zejména jde-li o ménì známý obchod nebo neznámého prodávajícího. Vlo¾te název do vyhledávaèe a zajímejte se o názory ostatních spotøebitelù. Vyu¾ívejte internetových srovnávaèù.

Placení pøi nákupu na internetu
U neovìøeného prodejce nedoporuèujeme posílat platbu pøedem. Pokud si nejste jisti, nechejte si zbo¾í radìji zaslat na dobírku. Pokud tento zpùsob nìkterý z obchodù neumo¾òuje, mù¾e to být také signálem, ¾e ne vše je v poøádku. V souvislosti s aktuálním nouzovým stavem øada obchodníkù a pøepravcù preferuje placení platební kartou. Prosíme, abychom jejich pøání respektovali a pomohli tak minimalizovat riziko pøenosu nemoci COVID-19, ke kterému by mohlo dojít pøi pøedávání hotových penìz.

Tento zpùsob placení má však ještì další výhodu. Slyšeli jste ji¾ o tzv. Chargebacku?

Chargeback je slu¾ba s její¾ pomocí lze ¾ádat svou banku o vrácení penìz na platební kartu, pokud obchodník neposkytl slu¾bu, neposlal zbo¾í nebo poslal jiné zbo¾í a na reklamaci nereaguje.

Èas na rozmyšlenou
Nákup na internetu je specifický tím, ¾e nemáme mo¾nost si zbo¾í prohlédnout a vyzkoušet.
Pokud jsme s výbìrem a nákupem zbo¾í spokojeni, je vše v poøádku. Ovšem co dìlat, kdy¾ nám zbo¾í doruèí  domù a my zjistíme, ¾e neodpovídá naší pøedstavì? V nìkterých pøípadech øešení nabízí obèanský zákoník, v jiných pøípadech musíme spoléhat na dobrou vùli obchodníkù.

Pøi nákupu na internetu má spotøebitel, tzv. lhùtu na rozmyšlenou, bìhem ní¾ má právo odstoupit od uzavøené kupní smlouvy bez udání dùvodu a bez jakékoliv sankce. Lhùta èiní 14 kalendáøních dnù a bì¾í od pøevzetí zbo¾í. 

K odstoupení mù¾ete vyu¾ít vzor na odstoupení, který by Vám ka¾dý prodávající mìl spolu s pouèením o Vašem právu pøedat. V pøípadì, ¾e jste se rozhodli od smlouvy odstoupit, musíte samozøejmì prodávajícímu vrátit v poøádku zbo¾í. Ten je povinen vrátit nejen cenu, kterou jste za zbo¾í zaplatili, ale i náklady na poštovné a balné, které nám pùvodnì naúètoval. Náklady na vrácení však ji¾ nese zpravidla spotøebitel. Prodávající má na vrácení odpovídající èástky ze zákona také 14 dnù.

Pozor doba na rozmyšlenou je urèena pouze na vyzkoušení zbo¾í, stejným zpùsobem, jakým bychom si jej mohli vyzkoušet v kamenném obchodì. Lhùta neslou¾í k tomu, abychom zbo¾í bì¾nì pou¾ívali. Pokud byste vraceli zbo¾í poškozené, èi by jevilo známky pou¾ívání nad rámec seznámení se se zbo¾ím, pak by po Vás prodávající mohl po¾adovat úhradu vzniklé škody.

Na internetu mù¾eme získat zbo¾í, které v kamenném obchodì nese¾eneme, zbo¾í za zajímavìjší cenu a hlavnì z pohodlí svého domova. Aby Vám nakupování na internetu èinilo jen radost, pøipravili jsme pro spotøebitele leták s názvem nákup pøes internet, který nyní najdete v elektronické podobì na našich webových stránkách http://www.sos-msk.cz/letaky-a-brozury/. Najdete v nìm také nìkteré další informace, které se sem nevešly, napø. o øešení pøípadných sporù ze smluv uzavøených na dálku.

Naše osobní poradny jsou bohu¾el doèasnì uzavøené. Spotøebitelé mohou v pøípadì potøeby pokládat dotazy a konzultovat své problémy s našimi poradci na dálku, prostøednictvím poradenského emailu poradna@sos-msk.cz, nebo vlo¾ením dotazu na webu http://www.sos-msk.cz/online-dotazy/

Bez omezení je mo¾né vyu¾ívat poradenskou linku 608 722 582 v pracovní dny v dobì od 9:00 do 16:00 hodin. Tato poradenská linka bude po dobu uzavøení poraden posílena o další tøi telefonické linky. Volat mù¾ete také na èísla 607 398 511, 606 382 280 a 602 722 584. Volání na výše uvedená telefonní èísla nejsou zpoplatnìna ¾ádným zvláštním tarifem, spotøebitel za hovor zaplatí podle svého aktuálního mobilního tarifu.

Sdru¾ení obrany spotøebitelù Moravy a Slezska, z. s. k tomuto kroku pøistupuje v zájmu ochrany našich klientù, zejména z øad seniorù a z dùvodu ochrany našich poradcù. Dìkujeme za pochopení.

Marcela Reichelová, SOS MaS, z.s.


Komentáøe
 
 Datum
Jméno
Téma