Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Leopold,
zítra Otmar.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Bugatti step

 

Právì jsem se pøiblí¾il k velice kulatým narozeninám, k nìèemu, co se dá nazvat ¾ivotním jubileem, a tak jsem, jako vìtšina lidí za tìchto okolností, zaèal rekapitulovat. Co se mi v ¾ivotì povedlo, co nepovedlo, o èem jsem snil a co se mi z tìch snù vyplnilo. Bylo jich mnoho, tìch snù, ale tenhle je z tìch všech, co si pamatuji, urèitì nejstarší. Ji¾ jako malý kluk jsem snil o tom , jak by to bylo krásné, svézt se v Bugatce. Co¾ se mi bohu¾el nikdy nepodaøilo. Bugatti, to byl a stále je pro všechny milovníky automobilù pojem. Kdo se nepamatuje…V dobì pøed první svìtovou válkou a mezi dvìma válkami bylo vyrobeno mnoho krásných aut, ale jen jedno takové, jako Bugatka. I ten slavný Bugatti step od Jaroslava Je¾ka byl vlastnì výrazem obdivu k ní.

 

Nyní mù¾eme obdivovat tato nádherná, kdysi nejrychlejší auta u¾ jen náhodnì, na rùzných setkáních oldtimerù po celém svìtì. V¾dy jsou krásnì vyleštìná a nikdo by jim nehádal jejich úctyhodný vysoký vìk. Bohu¾el, jedno z tìch aut, urèených pøedevším k jízdì po závodních drahách v dešti, ve slunci a ve vìtru, urèených k tomu, aby sklízely obdiv pøihlí¾ejících divákù, jedna legendární Bugatka z roku 1925, ta se setkání oldtimerù u¾ nikdy nezúèastní. Ani trochu se neleskne a vùbec se v ní nedá jezdit. Je to vrak s podivným osudem. Byl toti¾ prohlášen za umìlecké dílo. Opravdu. Zanedlouho bude vystaven v automobilovém museu v San Francisku. Tato Bugatti Brescia 22 Roadster má velice zajímavou a dost smutnou historii. Byla vyrobena v roce 1925 a je tedy jen o pìt let starší ne¾ já. Jejím prvním majitelem se stal francouzský architekt, který ¾il a pracoval nìkolik let ve Švýcarsku a tam také s onou Bugatkou, která mìla francouzskou poznávací znaèku, jezdil. Kdy¾ se dozvìdìl, ¾e se o nìho zajímá švýcarský celní úøad kvùli nezaplacení dovozního cla, které bylo prý o hodnì vyšší ne¾ cena auta, nechal milou Bugatku stát u jednoho hotelu a odsunul se rychle a tiše zpìt do Francie. Pro švýcarské celníky by to bylo bývalo tehdy znamenalo slo¾ité úøadování, spojené s hledáním majitele…zkrátka pøedstavovalo to spoustu práce, která by se nevyplatila a proto se rozhodli, ¾e se toho zatraceného auta musí nìjak zbavit. Usoudili, ¾e nejjednodušší zpùsob bude , hodit ho nìkam do vody. Co¾ se také v roce 1937 v tajnosti a tichosti stalo. Neuvìøitelné. Zkrátka zaúøadovaly švýcarské sýrové hlavy. Nerad tento termín pou¾ívám, ale v tomto pøípadì?

 

Bugatti si tedy v klidu dlouhá léta odpoèívalo na dnì jezera Lago Maggiore, v hloubce 53 metrù. A¾ do roku 1967, kdy ho dne 18. srpna objevil amatérský potápìè, jménem Ugo Pillon. Od té doby se stalo poslední místo odpoèinku neš»astného auta vyhledávaným místem pro rùzné potápìèské exkurse, poøádané místním potápìèským klubem. Škoda, ¾e jsem o tom nevìdìl. Byl bych jednou vynechal Sardinii a jiná místa a potápìl se k Bugatce na Lago Maggiore.

 

Tak to šlo celkem v klidu dlouhá léta, a¾ do roku 2008. Tehdy se stal švýcarský student Damiano Tanagni, který byl té¾ èlenem tohoto potápìèského klubu, obìtí zcela nesmyslného násilí. Byl neznámými lidmi zcela bezdùvodnì na ulici utluèen k smrti. Jeho pøátelé se rozhodli to auto, ke kterému se spoleènì s ním tak èasto potápìli, vyzvednout, prodat - a z výsledku prodeje zalo¾it fond pro obìti zbyteèného poulièního násilí. Po dlouhých pøípravách bylo tedy 12. èervence 2009, za pøítomnosti velkého mno¾ství divákù auto koneènì vyzdvi¾eno. Následovalo odborné preparování a konzervování celého auta, pøi kterém restaurátoøi ke svému údivu zjistili, ¾e pneumatiky a døevìný cockpit jsou pomìrnì dobøe zachovány. Známý dra¾ební dùm Bonhams (tøetí nejvìtší na svìtì, ji¾ od roku 1793), který se specializuje na luxusní auta, vzal Bugatti do dra¾by, která probìhla zaèátkem letošního ledna Vyvolávací cena 80.000 €. Nakonec tento unikát získal nizozemský sbìratel Jaap Braam Ruben, který za nìj zaplatil neuvìøitelných 240.000 Euro. Auto chce teï pùjèovat jako umìlecký objekt rùzným galeriím a museím po celém svìtì.

 

Jako první získalo Bugatku museum automobilù v San Francisku. A já, jak koukám, já se touhle, ani jinou Bugatkou také u¾ nikdy neprojedu. Nevešel bych se do ní - a vùbec. Také prototyp nového vozu této znaèky, Bugatti Veyron EB 16,4 , nejrychlejší a nejdra¾ší nìmecké auto všech dob asi také neuvidím. Znaèku a všechno kolem koupil Volkswagen a to u¾ není ono. Ostatnì – nelíbí se mi. Jsem staromilec, a soudím, ¾e proti tìm starým krásným vozùm vypadá jako pøekynutá buchta.

 

A tu vylovenou chudinku v museu v San Francisku asi také u¾ nikdy neuvidím. Náš dobrý pøítel, který v Kalifornii u San Franciska dlouhá léta ¾il, pøed nìkolika lety zemøel. Všechno je to takové nostalgické. Ta Bugatka i moje narozeniny. Také mohu jen stì¾í èekat, ¾e mì nìkdo vyhlásí za umìlecký objekt, pøesto¾e jsem u¾ znaènì a dost elegantnì opotøebovaný. Vypadám sice o nìco lépe ne¾ ta z jezera vylovená bugatka, ovšem fakt je, ¾e já jsem ve vodì taková dlouhá léta nele¾el.

 

No ne, to jsem si vymyslel divné povídání okolo narozenin. Nu co¾. Lze jen doufat, ¾e si švýcarští celníci nevzpomenou na tu nezaplacenou daò.

Karel A. Pokorny NL

 
 
Další èlánky autora:
Další nálezy okolo silnic
Zapomenutá hranice
Virtuální budoucnost?
Nevhodné chování øidièe
Kulinární toulky
O chlapci, který se prosadil
Ztroskotání lodi Batávia
Zázrak i prokletí moderní doby
Tanèící špionka
Nejsme vyšinutí
Trocha historie
Golden Gate Bridge
Ahoj vodáci
Nasbíráno cestou
Bakelit
Maraton
Co jsou to Halligy
O ¾enì, která zavra¾dila vysoké C
Boj s moøem
Cimrman vzduchoplavcem
Kulinární úvaha
Boj o hvìzdy
Rockující senioøi
Pavel Javor
Zapomenuté výroèí
Tichá pomocnice
Cervelát v ohro¾ení 
Zajímavé místo posledního odpoèinku

 

 

 



Komentáøe
Poslední komentáø: 31.01.2010  20:14
 Datum
Jméno
Téma
 31.01.  20:14 Karel Bugatti
 31.01.  18:29 Jaroslav
 31.01.  15:49 imraL
 31.01.  12:16 VlastaV
 31.01.  10:31 Milena
 31.01.  10:12 Ivo
 31.01.  09:21 Kamila
 31.01.  08:19 janina
 31.01.  07:52 Gabi-florka
 31.01.  06:35 Karel