Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Romana,
zítra Al¾bìta.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Auta a emise
 
Evropská komise navrhla bojovat  proti globálním klimatickým zmìnám sní¾ením emisí oxidu uhlièitého u nových aut na 130 gramù na kilometr do roku 2012. Výrobce automobilù to vydìsilo, proto¾e by to znamenalo pronikavé sní¾ení ziskù novými investicemi do výroby. Promítnutí investic do cen aut by vyvolalo pokles poptávky, a proto zaèali vyhro¾ovat ztrátou pracovních míst,  vyšší nezamìstnaností a pøesunem výroby do zemí s levnìjší pracovní silou. Automobilky samy jsou skuteènì velkými zamìstnavateli a na jejich výrobu se vá¾e mnoho subdodavatelù. Jejich hlas bude mít tedy váhu. S novými limity by nemìli problém výrobci malých vozù jako je kolínská TPCA, a nìkteré italské a francouzské firmy.
 
Matka pøíroda nás donutí zmìnit myšlení a respektovat pøírodu. Ekologové u¾ dávno poukazují na to, ¾e pøes Evropu zbyteènì cestují potraviny v kamionech, aèkoliv by se daly produkovat  v místì spotøeby, ¾e boj o zisky mezi nadnárodními spoleènostmi vyvolává  potøebu ohromných pøesunù zbo¾í. Reklama vnucuje lidem tisíce zbyteèností, bez nich by se klidnì obešli a sdìlovací prostøedky zašlapávají ka¾dého, kdo se tìmto trendùm nechce nebo nemù¾e podvolit. Výstavbou nových a nových dálnic zvyšujeme mobilitu a zhoršujeme ¾ivotní prostøedí.
 
Osobní auta u¾ nejsou jen potøebnými pøesunovadly, ale mají vyjádøit sociální status jednotlivce. Proto musí být velká auta, s pøedimenzovanými motory, velkou spotøebou a technickými parametry, které majitelé pøi dodr¾ování zákonù ani nemohou vyu¾ít.  Je absurdní, ¾e se mohou vyrábìt auta pøesahující maximální rychlost 200 km/hod., kterou se mimo SRN nikde nesmí jezdit. Výrobci se pøedstihují za kolik vteøin vùz dosáhne 100 km rychlosti, pøièem¾ toto mù¾e sehrát pozitivní roli jen v nìkolika málo krizových situacích. A aby šla tato auta, mnohdy urèená hlavnì do terénu, dobøe na odbyt, dostávají na nì zájemci ještì slevu: mohou je kupovat bez DPH.
Profesor Jan Keller nazývá automobilisty èernými pasa¾éry, proto¾e neplatí externí náklady dopravy. Mezi nì patøí náklady na údr¾bu infrastruktury, ztráty vzniklé záborem parkoviš» a dálnic, škody z dopravních nehod, zneèistìný vzduch a nadmìrný hluk. Samozøejmì také ¾ivoty a zdraví obìtí dopravních nehod.
 
A na závìr si dovolím profesora Jana Kellera citovat :
„Rozdíl mezi soukromými náklady majitelù vozidel a skuteènou cenou, kterou na jejich jízdu doplácí celá spoleènost, celá pøíroda, vypovídá o zcela chybné alokaci zdrojù. Iluze nízkých dopravních nákladù spojených s provozem automobilu vede k chybným rozhodnutím jak pøi volbì bydlištì, tak pøi volbì dopravního prostøedku pro dojí¾dìní do práce, za kulturou èi na dovolenou. Nezaplacená suma tak dále narùstá, èerná jízda se prodra¾uje. Jako by si ka¾dý majitel automobilu nechal vystavit u spoleènosti otevøený úèet, na který ka¾dou svou další jízdou pøipisuje další èárky. Nejpikantnìjší na celé vìci je, ¾e motoristé o svém zadlu¾ení patrnì nic nevìdí a nasedají do svých automobilù bez pocitu jakéhokoliv provinìní.
Pøitom deformují nejen ekonomické prostøedí v zemi; deformují také strukturu dopravy v neprospìch dopravy ekologicky citlivìjší, a deformují i samotnou silnièní dopravu, nebo» pou¾ívají silnice pøíliš intenzívnì.“
 
(http://www.darius.cz/jankeller/cl11.html)
Ivo Krieshofer


Komentáøe
Poslední komentáø: 22.02.2007  00:12
 Datum
Jméno
Téma
 22.02.  00:12 Josef.r.
 18.02.  23:03 Ivo
 18.02.  15:29 jasmina Ja myslim ze
 17.02.  18:53 janina
 17.02.  18:38 Pavel
 17.02.  18:06 janina
 17.02.  15:43 Ludmila T