Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Mahulena,
zítra Romana.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Mùj pohled na krajany

Kolik u¾ bylo napsáno úvah, statí a rozborù o tom, jak si èeská spoleènost a její politická reprezentace neumí vá¾it krajanù, exulantù, emigrantù, zkrátka lidí èeského pùvodu ¾ijících v zahranièí. Jak je neumíme ocenit, sjednotit a vyu¾ít. Kolikrát nám byly pøedhazovány politické úspìchy napøíklad polské lobby v USA. Mnohokrát jsme èetli doporuèení, jak tento stav napravit a narovnat vztah k na¹im krajanùm - Èechùm v cizinì.
U¾ívám zámìrnì slova krajan, proto¾e se domnívám, ¾e spory o výklad slova emigrant èi exulant mù¾eme a musíme nechat 20. století. Mo¾ná právì v na¹em neustálém rozli¹ování tìchto slov, v nekoneèném pomìøování pohnutek odchodu, v kádrování jednotlivých vystìhovaleckých vln pramení ná¹ rozporuplný vztah ke krajanùm a naopak jejich èasté rozèarování smìrem ke "staré vlasti". Je smutné, ¾e ná¹ rozporuplný vztah k lidem, jejich¾ osud nikdy nemohl být lehký, nese jasné resentimenty obrozenecké ideologie 19. století, dìdièným nepøítelem Èechù se tak po linii církev, ¹lechta, Nìmci stal emigrant. Vzpomeòme na záporné postavy zahranièních Èechù v dílech na¹ich klasikù - viï, ©vandùv Vocílko, na nedùvìru domácího prostøedí k Masarykovì Mafii. V tomto duchu pak mìla ulehèenou práci jak nacistická, tak komunistická propaganda s hesly o "zrádné emigraci". Paradoxnì v¹ak, èeskoslovenskou a èeskou zku¹eností emigrace pro¹li v prùbìhu 20. století lidé v¹ech politických, nábo¾enských a sociálních skupin, neradi si v historické pamìti uchováváme emigraci komunistickou (u¾ v dobì 1. republiky a za protektorátu), luïáckou èi anti-bene¹ovskou (skupina generála Lva Prchaly). Pøiznejme si, ¾e vzhledem k tìmto genetickým základùm negativního vztahu ke krajanùm, ¾iveného je¹tì v posledních dvaceti letech pøed rokem 1989 v¹elidovou závistí ke konzumním výdobytkùm demokratického západu, mù¾eme pova¾ovat na¹i souèasnou relaci vztahù za lep¹í, ne¾ by odpovídalo zmínìným pøedpokladùm.
Proto¾e lidé v¹ech svìtonázorù a sociálních vrstev bìhem jednotlivých exulantských vln z na¹í zemì odcházeli, co¾ na¹i krajanskou komunitu odli¹uje od celé øady jiných, neli¹í se pøíli¹ celková struktura této èeské komunity od struktury èeské spoleènosti doma. Není v tomto závìru skryta odpovìï na ná¹ vzájemnì ambivalentní vztah? Není náhodou tento vztah odrazem na¹eho vztahu k nám samým? Projektujeme si do nìho navzájem otevøené i skryté viny, nenaplnìné ambice, osudové prohry i vítìzství, touhu po pomstì i vùli k odpu¹tìní. Vztah mezi Èechy doma a Èechy v cizinì musí zkrátka projít stejným evoluèním vývojem, jako celá na¹e spoleènost, která k tomu, aby se stala standardní se v¹emi negativy a pozitivy dostala zatím pouhých ètrnáct let, a jak víme, institucionální rámec svobodných tr¾ních a demokratických institucí je pouhým pøedpokladem, nikoliv dostaèujícím, oné "normalizace" sociální, mravní a národní.
I proto se domnívám, ¾e klíèem k uchopení problematiky vztahu k Èechùm v cizinì nemù¾e být jiný princip, ne¾ kterému vìøím a který uplatòuji tady doma - princip individuální, chcete-li obèanský. A tak nemohu ne¾ nevzpomenout na setkání s konkrétními lidmi, na¹imi krajany, kteøí dokázali ve svobodném svìtì nìco, o èem jsme my tady jen snili a mohli nanejvý¹ dr¾et palce. Vzpomenout na osudy, které by obstály v jakémkoliv národním kolektivu a do kterých mù¾eme vlo¾it pozitivní èi heroické aspekty èeské národní povahy, kdyby nìjaká existovala a nebyla jen konstrukcí romantických intelektuálù národoveckého zamìøení. Jak dokonale vystihuje ironii èeského osudu 20. století a souèasnì èeské improvizace, nezdolnosti a vùle se prosadit osud podnikatele Platovského, kterého znárodnili nejprve komunisté v roce 1948 a potom, kdy¾ znovu vybudoval vlastní byznys v "nové, svobodné vlasti", i Allende v Chile. Mu¾, hovoøící i ve velmi pokroèilém vìku dokonalou èe¹tinou, hrdý na svùj pùvod, pøipravený jakkoliv pomoci staré vlasti. Díky nìmu nebyla Èeská republika neznámým pojmem ani v tak odlehlém koutu svìta. Pro na¹e dobré jméno udìlal více, ne¾ by mohl jakýkoliv sofistikovaný diplomatický èi informaèní nástroj.
Podobných obdivuhodných osudù konkrétních lidí jsem poznal celou øadu, mùj pohled na krajany bude tak v¾dy spí¹e pozitivní. Souèasnì v¹ak vím, ¾e narovnání na¹eho vztahu k nim nepomohou ¾ádná administrativní, umìlá opatøení, ¾e jedinou cestou je trpìlivé poznávání, vzájemný respekt a vìdomí sounále¾itosti, která i v budoucnu mù¾e a musí pøiná¹et prospìch obìma stranám.

Mirek Topolánek



Komentáøe
 
 Datum
Jméno
Téma