Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Romana,
zítra Al¾bìta.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Co všechno a kdy se musí nauèit nohy èlovìka?
 
Kdy¾ se narodíme, jsme ještì pøíliš slabí,  abychom se mohli hned postavit na  „vlastní nohy“ a vyrazit poznávat okolní svìt. Oproti mláïátkùm jiných ¾ivoèichù, kterým v pøírodì hrozí rùzná nebezpeèí, my máme, pokud se tìšíme láskyplné péèi svých pìstounù, dost èasu zesílit a nauèit se nohy vhodnì pou¾ívat.
 
Naše no¾ièky jsou ještì slabé, abychom se na nì dokázali postavit, neøku-li nìkam dál  se rozebìhnout. Ale stejnì se nemù¾eme doèkat a tak v krátkých pøestávkách našeho kojeneckého èasu mezi vydatným spánkem a blahodárným  pøijímáním potravy pøi kojení  tøepotáme vesele no¾ièkami aspoò do vzduchu…
 
A u¾ je to tady!
Koneènì nás pìstouni postaví na naše  dosud vratké no¾ièky pøidr¾ujíc nás pro jistotu nejprve za obì ruèièky, pozdìji u¾  jen za jednu. Po prvé sami vyrazíme do svìta, abychom hned zkraje poznali, ¾e  lidská chùze je vlastnì systematicky zadr¾ovaný pád tìla. První naší  zkušeností je tedy p á d (k zemi). Pozdìji se s tímto fenoménem ¾ití  budeme setkávat èastìji…
 
Ve školce  se v houfu dìti pøiuèí naše nohy  skotaèit, tj. vesele poskakovat sem a tam-stejnì tak to dìlají kùzlata, høíbata, telata –  prostì   „Mládí = a» se vydovádí !“
 
Ve škole u¾ to bude nároènìjší.
Naše nohy nauèí  pochodovat v pravidelném tempu a vytrvale, nejlépe za zpìvu bojovných písní. Nauèí nás skákat, ale nejen tak ¾ivelnì jako ve školce - ale úèelovì. Do dálky, do výšky, ve vodì i do hloubky.  Nauèíme se pou¾ít nohy  ke šplhání vzhùru po tyèi  èi po provaze. Po pravdì øeèeno takto šplhat se nauèí málokdo, ale to nevadí. V ¾ivotì naštìstí nebudeme mít mnoho pøíle¾itosti po nìèem takovém šplhat. V hodinách tìlocviku se nauèí nohy stát v pozoru, provádìt obraty ukáznìné  jednotky na povel. A pak bìhat, ale ne jen tak ¾ivelnì jako ve školce, ale smysluplnì. Rychle sprintovat-bude se hodit k dobíhání dopravního prostøedku HMD. Nebo bì¾et vytrvaleji , kdy¾ nám ráno  ujel školní autobus a nechceme pøijít do školy  pozdì.   
 
Kdy¾ se nebudeme bát zkusit se pohybovat – jak se øíká i  v „neschùdném terénu“-  nauèíme naše nohy lézt po skalách, klouzat  po snìhu (na ly¾ích) po ledì (na bruslích),ale kupodivu i po  té vodì (windsurfing). Ú¾asné, co všechno u¾ umíme- ovšem, samozøejmì- jen nìkteøí- ti nejodvá¾nìjší a šikovní! Ti co si netroufnou, spokojí se šlapáním do pedálù na bicyklu  a ti pohodlnìjší pak jen ovládáním pedálù spojky a brzdy na motorce èi automobilu.
 
Na støední škole to u¾ bude zajímavìjší.
V taneèních kurzech se naše nohy nauèí pohybovat dokonce v rytmu a ve slo¾itìjších  figurách- a to u¾ je nìco, co se dá v dalším ¾ivotì výbornì vyu¾ívat. Tøeba k seznámení s jiným párem takových zaèínajících no¾ek. Ve škole se také nauèíme  zdvoøile ve stoje odpovídat na otázky uèitele nebo pøednášet referát ostatním posluchaèùm.
 
®ivot pøiuèí naše nohy i dalším úkrokùm. Tøeba vèas couvat pøed policejním kordonem, nastupujícím proti demonstrantùm. Nebo pøed svým pøedstaveným po neúspìšném pokusu o zvýšení platu èi vysvìtlování proè jsem to nebo ono vèas nestihl udìlat, ale pøíštì si dám vìtší pozor…
           
Je toho hodnì, co se naše nohy musí nauèit, abychom se mohli právem nazývat pánem všeho tvorstva. Kdy¾ se rozhlédneme kolem a zamyslíme, pochopíme, ¾e „nahá  opice, která se dokázala vzpøímit a chodit u¾ jen po dvou nohách, aby uvolnila pøední dvì k zruèné manuální èinnosti“, to dokázala  také  díky tomu, jak se nauèila ovládat své, pøi narození tak slabounké, no¾ièky.
 
Není to ú¾asné?
 
* * *
 
ETAPY  NAŠEHO ®IVOTA
 
Š«ASTNÉ DÌTSTVÍ
nám konèí,kdy¾ pøestaneme vìøit na Mikuláše, èerty a to, ¾e dìti nosí èáp.
 
DOSPÌLÝMI  se zaèínáme cítit, kdy¾ získáme obèanský prùkaz a øidièák, mohou nám koneènì nalévat alkohol a mù¾eme jít volit, kdybychom chtìli a vìdìli  koho.
 
OPRAVDOVSKÝ ®IVOT zaèíná, kdy¾ koneènì vyjdeme ze školy a zaèneme si sami vydìlávat na ¾ivobytí a na zalo¾ení vlastní rodiny
 
NEJSILNÌJI V ®IVOTÌ se cítíme, kdy¾ pochopíme ¾e mladí je pryè a do dùchodu daleko, kdy¾ u¾ nemáme nikoho kdo by nám pofoukal bolístku  a naopak jsme to jen MY,  kdo má slou¾it dìtem za kladný vzor jejich chování
 
STÁØÍ zaèíná, kdy¾ pøestaneme chodit dennì do práce,  staráme se o malá vnouèata a kdy¾ zbude èas, zaèínáme navštìvovat  rùzné zájezdy a výlety, uèební kurzy pro seniory  nebo lékaøské ordinace.
 
KONEÈNÌ MRTVÝMI
  se cítíme, kdy¾ u¾  nás nic nebolí, ani nezajímá, ani nerozèiluje . Ale to u¾ také necítíme, proto¾e  jsme  koneènì našli ký¾ený KLID  naší duše i tìla.
 
Julius Holovacký
* * *
Zobrazit všechny èlánky autora


Komentáøe
Poslední komentáø: 31.03.2016  19:18
 Datum
Jméno
Téma
 31.03.  19:18 Richard Hallux valgus
 31.03.  14:55 kusan
 31.03.  10:53 Von
 31.03.  09:13 zdenekJ