Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Romana,
zítra Al¾bìta.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

 

 

 
 

 
 

 
 

"Alláhu akbar," takto zvou k motlitbám  v Rijádu. Pravovìrní muslimové spìchají do me¹it nebo rozlo¾í tam, kde jsou, svoje kobereèky smìrem k Mekce èi pokleknou na kobereèky pøipravené a témìø pùl hodiny se modlí. V té chvíli jako by se zastavil èas. Saúdská Arábie je pro islám svatou zemí, proto¾e na jejím území le¾í nejsvìtìj¹í místa, kde ¾il a kudy putoval prorok Mohammed - Mekka a Medína.

Jestli¾e jsem zmínil, ¾e pøi modlitbách jako by se zastavil èas, pak to neznamená, ¾e z tohoto dùvodu poèítá islámský kalendáø letos teprve rok 1423. Islámský letopoèet zaèal, ve srovnání s na¹ím gregoriánským kalendáøem, zhruba roku 622 a øídí se podle luny, tak¾e ka¾dý mìsíc má osmadvacet dní. Muslimové si v¹ak nedìlají starost s tím, ¾e jednou za mnoho let jim vyjde na prosinec léto a jindy zima. Na pøesné urèení letopoètu existuje velice slo¾itý poèítaèový program. Postní mìsíc ramadán. Jeho zaèátek je vyhlá¹en v pøíslu¹ném mìsíci v okam¾iku, kdy se poprvé objeví na obloze luna. Poté nesmìjí muslimové a¾ do setmìní ani jíst, ani pít, ba ani kouøit èi se milovat.

 
   
 

Do Mekky nevkroèí¹

Do Mekky vede ¹iroká ¹estiproudová dálnice. Kolem mìsta jsou obrovské statisícové tábory, v nich¾ pøebývají vìøící a èekají, a¾ na nì pøijde øada a budou moci vykonat pou» na posvátná místa. Køes»an nebo vyznavaè jiného nábo¾enství v¹ak Mekku nikdy nespatøí. Pøed mìstem je obrovská cedule, která jinovìrce odkloní na okru¾ní silnici. Islámská policie vstup støe¾í velice pøísnì a má mnoho metod, jak prokázat toto¾nost a víru zájemce o vstup.

Jednou z mo¾ností je i spu¹tìní kalhot. Muslimové mají toti¾ udìlanou obøízku. Islám nezná rasové rozdíly, tak¾e mù¾ete vidìt muslimy v¹ech barev pleti. Mu¾i pøísnì nosí splývavý odìv tób a na hlavì d¾urku. Jejich barvy v¹ak nejsou výrazem ¾ádného rozli¹ení. Posvátná kniha korán je v Saúdské Arábii zároveò ústavou a nad jejím dodr¾ováním pøísnì a mnohdy i drsnì bdí islámská policie - mutawa. Trestá v¹e. Dovoz èi po¾ívání alkoholu je nemo¾né. Za pa¹ování drog existuje jediný trest - smrt. Veøejné popravy, na které mohou i jinovìrci, se provádìjí v pátek na rijádském námìstí Al-Dira. Viník je s»at zahnutým arabským meèem. ®eny jsou ukamenovány. Po Pou¹tní bouøi byly v Saúdské Arábii, v podstatì pod vlivem USA, popravy omezeny na nejexemplárnìj¹í pøípady. Poèet poprav výraznì klesl. Jestli¾e pøed válkou v Perském zálivu jich bylo i pøes sto za rok, nyní jich je mnohem ménì. Stejnì tak exekucí, pøi nich¾ je viníkovi tøeba u»ata pa¾e. V pøípadì, kdy rodina po¹kozeného v posledním okam¾iku pøed dopadnutím katova meèe øekne, ¾e viníkovi odpou¹tí, ten je z popravi¹tì propu¹tìn na svobodu. Pøísné místní zákony, a» se zdají jakkoliv kruté, musejí dodr¾ovat i cizinci. Následky dost bolí, proto¾e rány holí jsou jedním z trestù, který mutawa provádí na místì. Její pøíslu¹níky poznáte, ¾e nemají na d¾urce kruh a vìt¹inu jich zdobí divoký vous.

 
   
   
 

Rány holí nebo vìzení

 
 

Za co mù¾e být èlovìk zmlácen? Tøeba za pøejetí køi¾ovatky na èervenou v pøímém smìru nebo doleva. Vpravo se odboèovat mù¾e. Rychlost není oficiálnì omezena, tak¾e ve mìstì se jezdí i stovkou. ©iroké a dlouhé kilometry rovné ulice to dovoluji, ale pøejí¾dìní v jízdních pruzích je vìcí odvahy. V¹ak také chevrolety, kterých tu jezdí nejvíc, jsou dost omlácené. V Rijádu, le¾ícím uprostøed pou¹tì, z jeho¾ jednoho konce na druhý je a¾ sedmdesát kilometrù daleko, neexistuje veøejná doprava. V¹ichni øídí, tedy samozøejmì mu¾i, ¾eny nesmìjí, dokonce ani man¾elky diplomatù. Chodci mají na pøechodech pøednost, ale prakticky se tu nevyskytují. V¹ude platí zákaz fotografování. Povolení mù¾e dát jen ministerstvo vnitra nebo tolerantním pokynutím hlavy policista. Fotit cizí ¾enu je nemyslitelné, stejnì jako modlící se vìøící. Za fotografování státních budov jsou pøísné tresty, za snímeèek ministerstva obrany nebo královského paláce, by» z dálky, proto¾e blízko policie nikoho nepustí, mù¾e následovat a¾ trest smrti.

 
 

®eny bez tváøí

 
 

®ena je sice v Saúdské Arábii investicí a rozhodnì ne levnou, ale na druhou stranu nemá prakticky ¾ádná práva. Muslimky chodí v èerných abájách, zahaleny od hlavy po kotníky. Vìt¹ina má ¹átek i pøes oèi, co¾ je veèer velice nepraktické, proto¾e nezøídka zakopnou. Jiným jsou vidìt právì jen oèi a ruce plné prstenù. Kdy¾ vidíte muslimku v tomto odìvu, jak tlaèí moderní koèárek nebo nakupuje kuchyòský robot, pùsobí to paradoxnì. Do prodejen s hudebninami nebo videokazetami v¹ak nesmí vstoupit ¾ádná ¾ena, ani cizinka. Èernou abáju dívka musí obléci ve chvíli, kdy zjistí, ¾e se stává ¾enou. Pak u¾ chodí jen v ní. V dobì modliteb ¾eny èekají vìt¹inou pøed me¹itou. Dovnitø nesmìjí. Zatímco mu¾i se modlí a ¾eny èekají, kluci hrají fotbal. Dùstojný tób obléknou, a¾ z nich budou mu¾i. Není také mo¾né chodit bez povolení po ulici s cizí ¾enou.  ®ádné seznamování neexistuje. O tom, kdo dívku dostane, se dohodnou rodièe. Mu¾ spatøí tváø ¾eny krátce pøed tím, ne¾ ji pojme za man¾elku. Mù¾e cuknout, ale mù¾e mít i ètyøi ¾eny. Jestli¾e korán povoluje mít i ètyøi ¾eny, pak se jich logicky nìkterým mu¾ùm nedostává. V Saúdské Arábii je hodnì homosexuálù, tak¾e dva chlapíky, kteøí se vedou za ruku jako milenci, potkáte zcela bì¾nì.  ®ena nejen¾e nesmí bez doprovodu zákonného zástupce na ulici, ale nesmí sportovat ani se zúèastnit sportovních akcí. Nesmí také do restaurací a vìt¹iny bank, nesmí se koupat v bazénu s mu¾i. Pro Saudy je prý jednou ze slastí, mohou-li se koupat v bazénu, který byl pøed nimi na dvì vyèlenìné hodiny pøístupný ¾enám. Pøísná pravidla o zahalení platí i pro cizinky, u nich¾ je v¹ak ¹átek pøes tváø pøece jenom více tolerován.

 
 

Chudí neexistují

 
 

V zemi se v¹e dìje ve jménu Alláha, koránu a na pøíkaz krále. Absolutistická monarchie se s opozicí nemazlí. Nestrpí politické demonstrace, proèe¾ jsou mnohdy írán¹tí a iráètí poutníci do Mekky, kteøí protestují i proti jiným nábo¾enstvím, tvrdì vykázáni ze zemì. V¹e øídí královská rodina. O následnictví se rozhoduje v úzkém rodinném kruhu královské rodiny.

 
 

Také dal¹í ministerské funkce a øízení významných institucí ovládá královská rodina. Vládnoucí rod si loajalitu poji¹»uje pøerozdìlováním èásti pohádkových pøíjmù z tì¾by ropy. Jeho zásluhou jsou restaurovány památky, tak¾e starý Rijád s ústøední me¹itou a dal¹ími pamìtihodnostmi je vlastnì nový. Nad mìstem se tyèí obrovské budovy obchodních spoleèností, rùzných institucí, ministerstev, bank a hotelù, v¹echny v moderním arabském stylu. Pod nimi se krèí jednopatrová stavení, v nich¾ ¾ijí místní i cizinci. Bohatství zemì se promítá do nízkých cen nejen benzínu, ale i zlata a dal¹ích domácích produktù. Nad dovezeným zbo¾ím bdí opìt islámská policie a tøeba v cizích èasopisech zaèerní v¹e, co odporuje koránu. Vèetnì fotografií ¾en s výstøihem. Dovézt pornografii mù¾e stát dotyèného i ruku. Vedle Saúdù jsou v Rijádu k vidìní pøedev¹ím Filipínci, Pákistánci, Thajci, Indové èi Malajci. Je jich tu na ¹est miliónù. Ti zde dìlají bì¾né práce, které Saúd dìlat nebude. Uklízejí, taxikaøí, stojí za pultem v malých obchùdcích i gigantických obchodních centrech. Samí mu¾i, ¾eny takové práce vykonávat nemohou. Platy mají nízké, ale poøád vìt¹í, nì¾ kolik by si vydìlali doma. Samotní Saúdové veskrze manuálnì nepracují, chudých je mezi nimi minimum. Vykonávají jen øídící èinnost. Bavit se chodí hlavnì na fotbal a velbloudí závody èi koòské dostihy. Kulturní vystoupení, kromì ryze arabských, tu jsou zakázána. Dokonce i jediné existující saúdskoarabské divadlo musí pùsobit v zahranièí. Dostat do zemì cizince na práci v¹ak není jednoduché. Jeho ¹éf mu odebere pas a za svého zamìstnance ruèí. Ten pak nesmí opustit mìsto pobytu. Kdy¾ dostane padáka, musí opustit zemi. Z me¹ity znovu zní "Alláhu akbar". Vyhýbám se na kobereècích modlícím se Saúdùm. Takový kobereèek si lze i koupit. Dokonce s kompasem a bro¾urou, kde se doètete, kterým smìrem jej máte mít pøi modlitbách otoèen tøeba v Praze. V téhle zemi funguje nejmodernìj¹í výpoèetní technika, ale platí tu pro nás mnohdy nepochopitelná ¾ivotní pravidla.  Nemá cenu nad nimi pøemý¹let, podstatné je tato pravidla respektovat. Saúdským mu¾ùm to zjevnì vyhovuje. A ¾eny? O jejich názorech se neví nic.

 
 

Kateøina Balnarová

 


Komentáøe
 
 Datum
Jméno
Téma