Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Mahulena,
zítra Romana.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

 

Rumunsko - zemì nikoho

 
 

Rumunsko rozhodnì nepatøí mezi tradièní turistické zemì. Ty tam jsou doby socialismu, kdy do spøátelené zemì východního bloku jezdily davy dovolenéchtivých rodin. Dnes si zde na své pøijdou snad pouze turisté, kterým nevadí cestovat s batohy na zádech a pøespávat ve volné pøírodì bez základního pohodlí. V¹echna tato fakta jsem na zaèátku èervence poznal jako èlen výpravy do rumunského pohoøí Bihor, kde mi bylo dva týdny umo¾nìno poznávat pøírodní krásy i zpùsob ¾ivota obyvatel této mnohdy bohem zapomenuté zemì na pobøe¾í Èerného moøe. U¾ samotná cesta do Rumunska není mnohdy pøíjemným zá¾itkem. Jako dopravní prostøedek jsme já a jedenáctièlenná skupina mých pøátel zvolili finanènì nejménì nároènou kombinaci vlakové a autobusové dopravy. Autobus cestovní agentury odjí¾dìl z Brna a dopravil cestující na maïarsko-rumunskou hranici za 11 hodin. Ji¾ na slovensko-maïarském pomezí jsme byli zaskoèeni velmi lhostejným a chladným jednáním maïarských celníkù. Odbavení trvalo pøes hodinu a tento èas jsme byli nuceni trávit v nepøíjemnì rozpáleném dopravním prostøedku.

 
 

Doprava, jak ji neznáme

 
 

Po pì¹ím pøechodu rumunských hranic jsme v¹ak byli mile pøekvapeni. Okam¾itì se nás ujal obtloustlý chlapík, koordinátor místní taxislu¾by, která na¹i skupinu po ètveøicích dovezla za cenu 50 000 lei (pøibli¾nì 50 korun) a¾ do nedalekého mìsta Oradey, odkud odjí¾dìl dal¹í, tentokrát vlakový spoj. Rumunské ¾eleznice jsou pro na¹ince nepøíjemnì pomalé. Pro srovnání lze uvést, ¾e 81kilometrová cesta vlakem zabrala pìt hodin. Na¹tìstí jsou vlaky naprosto pøesné, obèas dokonce pøijí¾dìjí s mírným pøedstihem. ®eleznice nás dopravila do mìsteèka Huedin, z nìho¾ odjí¾dìl autobus do na¹eho cíle, vesnice Rachitele. Autobus, na který jsme si museli poèkat hodinu oproti jízdnímu øádu na velice ¹pinavém a zanedbaném nádra¾í, byl vyøazený nìmecký stroj, vylep¹ený rùznými podomácku vyrobenými ozdùbkami a zlep¹ováky, mezi nimi¾ nechybìly ani svaté obrazy a ikony, kterými se v Rumunsku na pøístrojové desce vozu py¹ní ka¾dý druhý øidiè. Cestu nám z(ne)pøíjemòovala místní populární hudba - halekavé lidovky pøevedené do rytmu techna. Po dal¹í hodinì jízdy jsme koneènì dorazili do pøírody.

 
 

Ekologie na rumunský zpùsob

 
 

Bihor je pohoøí vý¹kou srovnatelné s na¹imi Krkono¹i, které ov¹em vynikají svou civilizovaností. Zatímco v na¹ich nejvy¹¹ích horách není o vesnice a mìsteèka nouze, v Rumunsku trvá cesta mezi jednotlivými sídly nìkdy i více ne¾ den. Dopravu mezi vesnièkami, které tvoøí zpravidla nìkolik polorozboøených chaloupek, obstarávají nákladní vozy jezdící po silnicích, které bychom v na¹ich podmínkách nejspí¹e nazvali zanedbanou polní cestou. Vìt¹ina obyvatel pracuje v døevozpracujícím prùmyslu, který na mì v¹ak pùsobil dojmem umìlé zamìstnanosti, nebo» mno¾ství døeva, které jsme vidìli dennì odvá¾et, by vystaèilo dvakrát men¹ímu státu na rok spotøeby. Rumunsko si svou sí» ochráncù pøírody zøejmì je¹tì bude muset vybudovat.

 
 

Turistika pro odvá¾né

 
 

Pohybovat se v této zemi po znaèených turistických cestách vy¾aduje urèitou dávku kreativity a detektivního talentu. Na nìkterých místech je sice znaèek pøehr¹le, obèas se v¹ak stane, ¾e znaèená stezka konèí v pùli kopce, jako naschvál zrovna v nejnepøehlednìj¹ím úseku. Turista je pak stejnì jako na¹e skupina nucen naslepo putovat po neschùdném terénu, podél úzkých stìn a vysokých údolí, scházet kamenitými koryty vyschlých potùèkù a doufat, ¾e dolinou, kam schází, nìjaká znaèka povede. I v efektivitì znaèení se Rumuni mají co uèit. Cesty vìt¹inou bez valného smyslu vedou na nejvy¹¹í horu v okolí, a poté opìt padají do ní¾in a vedou k velmi vyèerpávajícímu stylu putování. Pøitom by staèilo horu obejít, a u¹etøit tak nejen energii, ale i vzdálenost.

 
 

Pøíroda - jediné bohatství

 
 

V¹echny tyto strasti v¹ak stojí za zá¾itky, které se v Rumunsku dají pro¾ít. Na vrcholu ka¾dé hory se pøed cestovatelem rozprostøou nekoneèné louky, na kterých se bez dozoru pasou stáda divokých koní, kteøí jsou pla¹í a utíkají pøed ka¾dým èlovìkem. Z vrcholku kopcù se pøi tro¹e ¹tìstí a dobrého poèasí rozevøe pohled a¾ do sousední maïarské pusty, kterou léta socialistického plánování v zemìdìlství pøemìnila na rozsáhlé lány polí. Nejvìt¹í chloubou Rumunska jsou v¹ak bezesporu jeskynní systémy. Ve speleologickém parku, který nav¹tívila na¹e výprava, toho bylo k vidìní mnoho. A» u¾ ¹lo o padesát metrù vysoký jeskynní dóm Cetatile Ponorului, k nìmu¾ jsme se dostali rumunskými úøady zakázanou stezkou, úzkou prolézací jeskyni Petera Negra z èerného vápence, nebo Petera Barsa, zaèínající dlouhým ledopádem, k jeho¾ slezení nám stì¾í staèilo stometrové horolezecké lano. Mnohé systémy mají dosud turisty neznièenou krápníkovou výzdobu, ve které si pøijdou na své jak amatéøi, tak zku¹ení speleologové.

 
 

Bohatým snadno a rychle

 
 

Ná¹ nároèný pobyt jsme zakonèili zlezením ètrnáctistovky Tapu. Naposledy jsme se pokochali divokými stády, samotáøskými pastevci na úboèí a pøespali jsme ve stanici Stei, kde jsme se v místním pohostinství rozhodli utratit svùj poslední milion lei. Díky rumunským cenám to byla hostina v pravdì nevídaná. Pro porovnání s cenami v tuzemsku lze uvést nejoèividnìj¹í pøíklad - v Rumunsku velmi populární koòak Napoleon. V Èeské Republice se pùl decilitru tohoto alkoholu prodává za cenu kolem 45 korun, rumunská cena za dvojnádobné mno¾ství je korun patnáct. Kdo si chce na vlastní kù¾i pro¾ít pocit valutového cizince je Rumunsko zemí zaslíbenou.

 
 

Poslední sbohem

 
 

Den nato jsme plni nezapomenutelných zá¾itkù nasedli v Oradei na autobus, který nás ze zemì divokých koní, krásné pøírody a automobilù Dacia dopravil zpìt domù. Poznali jsme, ¾e zahranièí nejsou jen vyspìlé zemì na západì s výbornì fungující ekonomikou, ale i chudé státy na východì, kde se nedomluvíte ani svìtovými jazyky. I ty nám v¹ak mají co nabídnout.

 
 

Alena Jasníková

 


Komentáøe
Poslední komentáø: 16.03.2005  20:43
 Datum
Jméno
Téma
 16.03.  20:43 Jasmina Nabidnout?