Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Otmar,
zítra Mahulena.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

 

Ideál ¾eny

 
 

 
 

pro¹el za minulých sto let mnoha promìnami. Dvacáté století pøálo mu¾ùm. Plnilo jejich sny. Jeden stanul jako první na Mìsíci, nìkolik stovek se jich stalo prezidenty. Dvacáté století pøálo mu¾ùm. Plnilo jejich sny. Jeden stanul jako první na Mìsíci, nìkolik stovek se jich stalo prezidenty, miliony dal¹ích alespoò spoutali pod kapotu svého auta celá stáda koní. A v¹em poprvé v dìjinách západní civilizace zaèaly ¾eny legálnì a zcela zdarma na ulici ukazovat své nohy.

 
 

Dùstojnì reprezentovat

 
 

®ena vstoupila do minulého vìku v podstatì s jediným úkolem - dùstojnì reprezentovat. Vzorem elegance byla anglická královna Alexandra, dáma s pikantním osudem veøejnì podvádìné man¾elky. Silueta ¾enského tìla nemilosrdnì stlaèeného do ¹nìrovaèky pøipomínala siluetu pøesýpacích hodin a profesionální krásky si musely nechat vyoperovat spodní pár ¾eber, aby naplnily módní diktát doby.Èím cudnìji musely zùstávat schované nohy, tím nápadnìji se zvìt¹oval výstøih. Èasto odhaloval nahá ramena a poprsí na na¹i dobu zcela neúnosným zpùsobem. Plakát Alfonse Muchy na jízdní kolo znaèky Waverly dokonce pøedstavuje ¾enu se zcela odhalenými òadry - zato bicykl se cudnì ukrývá v listí. Dobové fotografie nemilosrdnì ukazují rozdíl v mírách mezi ideálem a realitou. I francouzská hereèka Sarah Berhard nesplòovala zdaleka pøedepisované parametry, aè byla nejobdivovanìj¹í ¾enou své doby, stejnì jako èeská pìvkynì Ema Destinnová, dáma korpulentní i na vkus své doby.

 
 

Obìtující se madona

 
 

Øe¾ první svìtové války pøinesla ideál "obìtující se madony" - kultivované dívky, která v èepeèku o¹etøovatelky ti¹í bolest ranìných. V Rusku se takovým vzorem dokonalé ¾eny ve slu¾bách vlasti stala carevna Alexandra a její ètyøi mladièké dcery. Jsou to asi jediné ¾eny, které za ¾ivota udávaly spoleèenský tón a muèednická smrt je o osmdesát let pozdìji zaøadila mezi svaté.

 
 

Jazzová éra

 
 

Válku faktickou, která drasticky vybila celé roèníky populace, vystøídala válka ¾en o mu¾e. Bojové barvy jsou èerná kolem oèí a jasnì rudá na rtech. Poprvé ¾eny vytahují své zbranì, rtìnku a pudøenku, u stolu v restauraci nebo na lavièce v parku. Zkracují se suknì, odhazují spodnièky. Proè ukazovat nohy jen jednomu mu¾i, kdy¾ je mohou vidìt v¹ichni? A hlavnì pryè s prsy, tou typicky mateøskou pøítì¾í tìla.Novì nabytá nezávislost ¾en se projevuje i v èinech. Kouøí na veøejnosti (co nejdel¹í cigaretové ¹pièky) a øídí vùz. Slavná taneènice Isadora Duncan na to doplatí ¾ivotem, kdy¾ se jí zaplete do kol vozu módní ¹ál a u¹krtí ji. Taneènice Josephine Baker tanèí nejen takøka nahá, s vyholeným podpa¾dím a vlasy pøilepenými k hlavì vajeèným bílkem, ale hlavnì je èerná. Hvìzda paøí¾ských kabaretù, divo¹ka obleèená jen do tøpytivì zlatých banánù kolem pasu se stává idolem mu¾ù a vzorem ¾en - vìc je¹tì pøed nìkolika lety zcela nemo¾ná.

 
 

V lesku støíbrného plátna

 
 

Zvuk ve filmu pøiná¹í dal¹í epochu - osudové ¾eny jako jsou Greta Garbo nebo Marlene Dietrich. Mae Westová dala své návrháøce roku 1932 úkol, který si nezadal s hádankou z Chytré horákynì: "Mé ¹aty musejí být dostateènì volné, abych prokázala, ¾e jsem dáma, a dost tìsné, abych ukázala, ¾e jsem ¾ena." Na èeskou scénu pøicházejí Adina Mandlová a Lída Baarová. Na vrcholu slávy u¾ sice Adinì táhlo na tøicítku (v legendárním Kristiánovi je jí devìtadvacet), ale jejímu typu ¾eny z velkého svìta to nijak nevadilo. Na plátno se jí podaøilo pøenést i nìco z jejího specifického ironického humoru, který kritika kulantnì nazývala "konverzaèní pohotovosti". Hrála ve více ne¾ ètyøiceti filmech, co¾ je podstatnì více ne¾ její kolegynì Lída Baarová.

 
 

Kult òader

 
 

Druhá válka a pováleèná léta vytvoøila nový ideál. Dívky v peèlivých úèesech z vlasù obarvených na blond si hrají se závidìníhodnou naivitou na dospìlé a svìt se na jejich IQ (pojem zavedený ji¾ roku 1912!) rozhodnì neptá. Trvalá u¾ pøedstavuje ponìkud obno¹enou, ale stále atraktivní vestu, kyslièník teèe proudem a hnojí tak pùdu pro první vtipy o blondýnách se zrním v kabelce. Na scénu se vracejí bujné tvary. Òadra Jane Russellové ve filmu Psanci z roku 1943, pozvednutá speciální podprsenkou vyztu¾enou kovem, vynesla za "nemorálnost" snímku ¹estiletý zákaz. Jen¾e to si u¾ ameriètí vojáci na dvíøka skøínìk lepí obrázky novodobých vìstonických Venu¹í, které dostaly i vlastní název: pin up girls - pøipínáèková dìvèata.Jen pár mìsícù po válce pøijel do Hollywoodu armádní fotograf udìlat nìkolik snímkù polonahých sleèen. Vypráví: "Maskérka nebyla zcela spokojená s plností prsou pózující hvìzdièky. Vsunula jí pod blùzu pár pìticentimetrových vycpávek, pak poodstoupila, pozornì si ji prohlédla a pøidala dvì dal¹í na ka¾dý prs. Staèí?, zeptala se nás pak. Rozpaèitì jsme poka¹lávali. Maskérka rozhodla za nás. "Ale co, sakra, øekla, v¾dy» je to pro na¹e vojáky!", a pøidala dal¹í tøi vycpávky pod ka¾dé òadro." Zanedlouho obsahovaly podprsenky pod svetøíkem studentek i sekretáøek bì¾nì kvantum zmaèkaných papírových kapesníèkù.

 
 

Top Marylin

 
 

Bezejmenné idoly námoøníkù pak vykrystalizovaly v jedinou ¾enu, která dohánìla k ¹ílenství mu¾e bez výbìru. Spal s ní prezident, o¾enil se s ní nejslavnìj¹í sportovec své doby a po nìm spisovatel, význaèný intelektuál. Pro¹la ve snech náruèemi mu¾ù v¹ech povolání a barev pleti.Do svých pøiléhavých, poloprùhledných rób se nechala za¹ívat a s oblibou tvrdila, ¾e by se pod nì neve¹la ani po¹tovní známka, nato¾ spodní prádlo. Zpívala o tom, ¾e nejlep¹ím pøítelem pro ka¾dou dívku jsou diamanty, a bez uzardìní se svìøovala na potkání novináøùm, ¾e na noc se obléká pouze do nìkolika kapek Chanelu 5. Nechávala se fotografovat ve vyzývavých pózách, ale pøi sebemen¹ím popíchnutí novináøù se stahovala do ulity ostýchavého venkovského dìvèátka, které tráví veèery s brýlemi na nose nad knihami klasikù. Pøi¹lo kouzlo Marylin Monroe.

 
 

Mini a kvìtiny

 
 

Zástavu blonïaté sexbomby pak pøevzala Brigitte Bardotová a ozvlá¹tnila ji "koèièím" pùvabem, který se stal symbolem doby. V ¹edesátých letech, "nejdùle¾itìj¹í epo¹e dvacátého století", se v¹ak andìlsky plavý idol neobejde bez svého temného protikladu. Liz Taylorová a Sophia Lorenová pøiná¹ely satisfakci vá¹nivým brunetkám.V Èechách je ikonou takové záøivé plavovlásky Olga Schoberová, které vybudoval nesmrtelný pomník film Limonádový Joe. Má tu i svou nezbytnou protihráèku - temnou Tornádo Lou Kvìtu Fialovou. V triu Golden Kids tvoøila usmìvavé Helenì Vondráèkové protiváhu znepokojivá vamp Marty Kubi¹ové. Ka¾dá mladá Èe¹ka si mohla vybrat, èí fotku zastrèit pod rám zrcadla. Èesat se podle ní, líèit a oblékat. Byla to doba hippies, kultu mládí, kvìtin a pestrobarevných vidin míru èi lásky.Dívky zároveò stihly odhodit i podprsenky a podpatky - nej¾en¹tìj¹í ze svých atributù. Právì to byl pøelomový okam¾ik, první krok do na¹í doby. Na scénu pøichází vychrtlá manekýna Twiggy s nevýrazným oblièejem, aby svìt pøesvìdèila o tom, ¾e mít pár kilo pod váhu je super a bez znatelných ¾eber a vystouplých klíèních kostí nelze vyjít na ulici.Èeský fotograf Taras Ku¹èynskij v té dobì dìlá snímky Dany Va¹átkové, první, na kterých se u nás objevuje dívka, která by se svým tìlem v modelingu bodovala i dnes.

 
 

Pohádkové princezny

 
 

Na rozèarování z doby, která kromì nadìjí a lásky pøinesla i problémy s drogami a ztrátu v¹ech jistot, platily pohádky. Ideálem evropského západního svìta se stává hodná, dokonalá a pùvabná princezna - prostì Diana.Na¹í domácí princeznou je "opravdová" Popelka Libu¹e ©afránková. Její oèi a prostoøekost se zapsaly tak hluboko do pamìti divákù, ¾e si bez ní poøád nedovedeme pøedstavit televizní Vánoce.Za oceánem roli moderní Popelky pøevzala ve snímku Pretty Woman Julia Robertsová. Vedle hereèek, které navazují na tradici blonïatých lvic, je právì ona bì¾kyní dlouhých tratí, která získává srdce mu¾ù a sympatie ¾en ¹irokým záøivým úsmìvem. Hrdì se hlásí ke sto deset centimetrù dlouhým nohám (mìøeno od pasu), ale svìtové prvenství v tomto smìru musí pøenechat Èe¹ce Adrianì Sklenaøíkové. Ta u¾ patøí do generace, která psala nejnovìj¹í kapitoly vývoje ideálu dvacátého století.

 
 

Prodavaèky marnosti

 
 

Útok manekýn zahýbal svìtem. Zavrhované povolání, jeho¾ pøíslu¹nice byly øazeny prudérní spoleèností a¾ nìkam k prostitutkám, ovládlo svìt celebrit. Je to snad jediná profese na svìtì, kde ¾eny vydìlávají víc ne¾ mu¾i. To ony mají tu magickou moc slibovat zázraènou podprsenku a díky ní krásná òadra, krémy, které za¾enou stáøí. Claudia Schifferová, Cindy Crawfordová a Naomi Campbellová vybudovaly impérium krásy a reklamy, do kterého pronikly na poèátku devadesátých let, díky celosvìtové zvìdavosti na to, co skrývala ¾elezná opona, i nìkteré Èe¹ky. Eva Herzigová (dnes plánuje filmovou kariéru), Pavlína Poøízková (podle èasopisu Time nejkrásnìj¹í ¾ena svìta, podle Vogue jedna z pìti), Adriana Sklenaøíková (její nohy, oficiálnì nejdel¹í mezi svìtovými krasavicemi, mìøí od pasu 126 centimetrù), Daniela Pe¹tová (zabývá se architekturou a mluví ¹esti jazyky) èi Tereza Maxová.

 
 

Neobyèejná obyèejná ¾ena

 
 

Ale ani vláda modelek netrvá vìènì a právì teï jejich slunce zapadá. Slibná budoucnost èeká ¾eny, které v sobì spojují pùvab s inteligencí. Do módy pøichází "chytrá krása": odu¹evnìlá tváø podtr¾ená pøirozenì stavìným tìlem bez chirurgických zásahù. Ideálem budou opìt ¾eny s povoláním, které je souèástí jejich osobnosti, u¾ si nevystaèí s fotogenickou tváøí. Budou to nové Natalie Oreirové, Anny Kurnikovové èi vítìzky soutì¾e Miss Internet. Prostì ¾ivoucí bytost, která není jen pochodující reklamou na zbo¾í, ideál krásy zcela individuální, kdy pøirozená "vùnì ¾eny" zvítìzí nad peèlivì propracovanou image. 

 
 

Ideál budoucnosti?

 
 

Bude stejný jako býval kdykoli jindy! Krása ¾eny se nedá vytvoøit nìjakou teorií, to je zámìna módního trendu s opravdovou krásou. Reklama  mù¾e vnucovat tøeba dvacet vyzáblých dívenek jako ideál, ale mu¾ùm se  poøád bude líbit poøádný zadek a òadra, která k té ¾enì pùjdou - i kdyby  se tøeba nìkomu jinému zdála povislá. Vkus se nemìní po staletí, tisíciletí a díky zázraèným látkám zvaným feromony se nìkomu líbí ka¾dá ¾ena v jakékoli dobì - staèí se správnì potkat.

 
 

Jiøí Muladi

 


Komentáøe
 
 Datum
Jméno
Téma