Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Mahulena,
zítra Romana.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Poslední dílo Jana Kaplického
aneb
Muzeum Enza Ferrariho zblízka
 
Kdo byl nejlepším závodníkem lidské historie? To je otázka, na kterou nelze pravdivì odpovìdìt. Nemù¾eme klasifikovat závodníky, kteøí jezdili na rùzných okruzích a v rùzných podmínkách. Mù¾eme však smìle prohlásit, ¾e nejlepší závodní auto všech dob je znaèky Ferrari. Vášeò mladého závodníka konstruktéra byla hnací silou pro jeho práci a kariéru.

Dokázal splnit sen malého chlapce, kterého okouzlila rychlost a vùnì aut. Potomek malého strojaøe Enzo Ferrari se narodil
18. února 1898 v severoitalské Modenì. Vyrùstal ve skromných podmínkách na malém mìstì a jako dítì netušil, co ho èeká za dobrodru¾ný osud. Italskému závodníkovi a výrobci závodních, sportovních automobilù pøichystal osud mnoho nevšedních ¾ivotních zá¾itkù. Po druhé svìtové válce se proslavil jako jeden z nejlepších mana¾erù v automobilovém prùmyslu a bìhem pár let se jeho jméno stalo synonymem pro rychlost a automobilové závody. Ferrari se do¾il opravdu vysokého vìku, který bychom mu mohli všichni závidìt. Odešel z tohoto svìta v devadesáti letech a bìhem svého dlouhého ¾ivota se musel vyrovnat i s velkými ztrátami. Asi nejt쾚í pro nìj bylo sledovat odchod tìch nejbli¾ších, které miloval.
 

Projekt muzea a jeho architekt Enzo Ferrari i Jan Kaplický pøekraèovali èasto hranice. Není jen shoda okolností, ¾e právì èeský architekt navrhl muzeum, které v Itálii vzniklo na poèest jedné z nejvìtších italských osobností dvacátého století. Celý projekt se odstartoval v roce 2009a slavnostnìbyl otevøen v roce 2012. Soutì¾ na budovu muzea vyhrál Jan Kaplický a jeho londýnský ateliér Future Systems nad ostatními uchazeèi ji¾ v roce 2004, ale projekt se tehdy opozdil z finanèních dùvodù. A¾ po dlouhých osmi letech se podaøilo drahý projekt uskuteènit. Finanèní náklady na stavbu, které se pohybují kolem osmnácti milionù eur, poskytla nakonec nadace Enza Ferrariho, Evropská unie a Unicredit Bank. Architekt Jan Kaplický se otevøení muzea nedo¾il, zemøel ètvrt roku pøed polo¾ením základního stavebního kamene. Projekt tohoto extravagantního muzea tvoøí vlastnì dvì stavby. První tvoøí zrekonstruovaná budova rodného domu slavného závodníka, druhá budova, navr¾ená architektem Kaplickým, slou¾í pro výstavù automobilù známé firmy.Expozice uvnitø pøipomíná ¾ivot a dílo slavného závodníka.
 


®lutá hliníková støecha ve tvaru kapoty auta má evokovat svou barvou znak Modeny i typický znak Ferrari. ®lutì organické muzeum bylo inspirováno hlavnì designem závodního automobilu. Kaplického návrh není jen krásný, ale podobnì jako u vozù Enzo Ferrariho, pøekypuje novými technologiemi. Komplex muzea, kterýse skládá ze dvou budov, má celkovou výstavní plochu 5 200 m2. Nachází se v blízkosti centra mìsta, jen pár desítek metrù od ¾eleznièní trati. Italové jsou proto na muzeum, které vzdává hold italskému automobilismu a Enzo Ferrarimu, patøiènì hrdí.
 
 
Anna Sobotková
* * *
Jan Kaplický o Národní knihovnì https://www.youtube.com/watch?v=vnhhCfrwJYs
Ilustrace Autor ▪ Hospodáøských novin  – Jan Šilpoch
Má malá zem: Václav ®idek
https://www.uzemneplany.sk


Komentáøe
Poslední komentáø: 30.07.2022  13:24
 Datum
Jméno
Téma
 30.07.  13:24 Vesuviana
 30.07.  10:57 Kvìta
 30.07.  10:14 Václav
 30.07.  10:09 Václav Podìkování
 30.07.  09:44 pøemek
 30.07.  08:52 von
 30.07.  05:37 Ivan
 30.07.  05:33 Ivan