Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Romana,
zítra Al¾bìta.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Stáøí versus mládí

 

Téma nesmírnì zajímavé. Myslím si však, ¾e v ka¾dém pøípadì zále¾í na úhlu pohledu. Nechci se nikoho dotknout, proto toto téma budu øešit z vlastního hlediska. Øekla bych, ¾e mladá generace nenese celou tíhu problému na svých bedrech, proto¾e se na tomto jevu podepsala celá øada negativních spoleèenských jevù. Domnívám se, ¾e tímto tématem by se mìli zabývat pøedevším fundovaní odborníci, nebo» jde o celosvìtový fenomén, nebo alespoò o jeho podstatnou èást. Myslím, ¾e nemalou mìrou se na této problematice podílejí media, pøedevším televize. Zasvìcenci tvrdí, ¾e ka¾dý si mù¾e vybrat v programu, co ho zajímá, ale vìtšina zamìstnaných rodièù ani neví na jaké programy se jejich potomci dívají. My jsme pracovali osm hodin a pak jsme se mohli vìnovat rodinì. Dnešní doba zamìstnává lidi od nevidím do nevidím a unavení rodièe stì¾í zvládají bì¾ný program vlastní rodiny, na úkor svých potomkù.

 

Kdy¾ jsme my nepracovali, zavøeli nás. Dnes kdo nechce nemusí pracovat a nic se nedìje. Vzhledem k nárùstu inflace nemohou bì¾nì pracující rodièe dopøát svým dìtem všechna privilegia souèasného trendu, proto¾e k tomu nemají prostøedky. Co pak s nimi? V dobì totality si byli všichni (respektive témìø všichni) rovni. Nikdo se nad nikoho nevyvyšoval. Tìch pár jedincù, kterým rodièe dopøáli nadstandard jsme hravì pøeválcovali. Hodnì rodin øeší nedostatek svého èasu drahými dárky, neúmìrnými zásluhám. Tím myslím pomoc v domácnosti, pomoc starým rodièùm, úspìchy ve škole apod. Chápu, ¾e nemohu srovnávat doby minulé a souèasné. Chci jenom porovnat míru odpovìdnosti rodièù a spoleènosti. Paradox je, ¾e a» proèítám kterékoliv historické období, nikdy jsem se nedoèetla, ¾e by dìti byly v mnoha ohledech lepší ne¾ ta generace, o které bylo v knize psáno.

 

Dalším negativním jevem je skuteènost, ¾e mnoho dìtí nemusí dìlat ¾ádnou práci, která by je nauèila sebekázni, trpìlivosti a pocitu zodpovìdnosti. Nedùslednost ze strany rodièe nemù¾e pøinést ký¾ené ovoce. Také zcela nechápu, jak je mo¾né, ¾e si mù¾e dítì stì¾ovat na diskriminaci ze strany rodiny èi uèitele.
Mùj tatínek øíkával:„Koho chleba jíš, toho píseò zpívej.“
Lze pøece rozlišit slovo „šikana a násilí“ od slova „výchovné metody“. Chápu, ¾e v dnešní dobì se èasto setkáváme s týranými dìtmi, které tím rodina odsoudila k budoucím psychickým problémùm, ale to je myslím spíše problém ni¾ších sociálních vrstev.

 

Vím, ¾e spoleènost není schopná za rodièe vyøešit ¾ádné problémy, které dìlají rodièùm vrásky na èele. Všechno le¾í na bedrech rodièù, proè je potom vinit ze špatné výchovy? Zákaz trestù nutnì vede k podrývání autority vychovatele. Pøišla jsem nato, ¾e k fyzickému trestu se rodiè uchyluje v dobì, kdy veškeré jeho argumenty ztrácejí úèinnost a on je tak zvanì zahnán do kouta. Trest neznamená pouze bití, ale tøeba gramatickou úlohu na víc. Já jsem se tak nauèila dobøe gramatiku. I kdy¾ v dnešní dobì u¾ to také není pravda, ledacos jsem u¾ zapomnìla.


V dobì, kdy jsem chodila do školy, jsem se èasto zabývala myšlenkou, ¾e by se mìla na školách uèit etika, která by ve studentech umocnila jejich lepší já. ®ivot mne pouèil, ¾e i kdy¾ vychováte dítì, jak nejlépe dovedete, mù¾e být vaše snaha znièena sou¾itím se silným egocentrickým jedincem. Tak bezpeènì vím, jak dominantní jedinec mù¾e zmìnit povahu vašeho zamilovaného dítìte. Nakonec i já jsem se zmìnila. Maminka mnì neustále øíkala, ¾e to u¾ nejsem já, co¾ mne velice rozèilovalo, pobuøovalo a urá¾elo. Muselo ubìhnout hodnì vody, abych zjistila, co tím chtìla øíci. Tak¾e, i kdy¾ má vaše dítì všechny pøednosti vašeho lepšího já, nemusí podle toho ¾ít, ani vychovávat své potomky. Dnešní spoleènost nahrává všem negativním vlivùm budoucí generace, ani¾ by si uvìdomovala, ¾e tím si podøezává vìtev, na které sedí.

 

Kdy¾ tuto úvahu pøevedu na sebe, musím konstatovat, ¾e naše dìti se nám v lecèems podobají, a» chceme, nebo ne, a» si to pøipouštíme, nebo ne. Je jen nás uvìdomit si, ¾e podobných pøehmatù jsme se dopouštìli i my. Ani já jsem nemìla ráda, kdy¾ mnì nìkdo neustále pouèoval, káral a tzv. vodil za ruèièku. Myslím, ¾e my senioøi si mnohdy ani neuvìdomujeme svou nevra¾ivost vùèi mladé generaci. Jsme zahlceni vlastními problémy, pocitem osamìní, nemocemi, rùznými bolestmi, ukøivdìností a nepochopením. I my jsme kdysi byli nedoèkaví a netrpìliví, neustále v rozbìhu a ve vymýšlení rùzných lumpáren. Také mne mrzí, ¾e svým myšlením u¾ nedoká¾u všemu porozumìt jako døív a nemù¾u se aktivnì pøipojit k debatì tìch mladších. Ale ani naši rodièe nemysleli stejnì jako my, za mlada. Myslím, ¾e celý problém pøi sou¾ití s prarodièi spoèívá v tom, ¾e mladí nemají trpìlivost a èas nás vyslechnout a my jsme zapomnìli, ¾e v jejich letech jsme byli stejní.

Irena Atzlerová



Komentáøe
Poslední komentáø: 13.02.2011  06:18
 Datum
Jméno
Téma
 13.02.  06:18 kmet Nebudu unavovat dal¹ími
 12.02.  17:55 Irèa dovìtek do diskuze
 12.02.  15:21 Gabi-florka
 12.02.  11:02 kmet Pøidám se!
 10.02.  16:55 Irèa
 10.02.  14:38 Jaroslav
 09.02.  09:15 MUDr.Blanka Burjanová
 09.02.  09:07 Mirek tulák
 09.02.  08:37 emach