Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Mahulena,
zítra Romana.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

MALOVÁNÍ - Pojïte si hrát!


10. cvièení
Malujeme obraz

 


Jak u¾ víme, nejvìtším vašim po¾adavkem v dalším malování bylo opakování/procvièování/kombinace nástrojù.
Také dnes se u takového opakování zastavíme. Pou¾ijeme k tomu opìt jeden z mnoha tutoriálù, které jsou na internetu. Musím øíct, ¾e tutoriál paní Hany Horské (program MALOVÁNÍ - aplikace operaèního systému Windows) mne hodnì zaujal, zejména rozfázování postupù pøípravy malování.

 

…K zásadní zmìnì však došlo v oblasti techniky a zpùsobu zpracování. Ve spojitosti se slovy "namalovat obraz" si snad ka¾dý vybaví paletu, štìtec, plátno, ètvrtku nebo jiné výtvarné pomùcky. Málokomu vytanou na mysli oèi upøené do monitoru, klikání myší a tiché bzuèení poèítaèe. Pøesto v dnešní dobì vzniká spousta umìleckých dìl právì virtuální cestou. Jedním z takových projektù je kolekce obrazù Hany Horské. Všechny exponáty její poslední výstavy vznikly toti¾ na poèítaèi. Tolik jen krátký výòatek k uvedení její výstavy obrazù malovaných na poèítaèi… Pomùcka Hany Horské je celá k dispozici ZDE

 

Z pomùcky vybíráme pouze zaèátek malování, na zbytek se podíváte v celém dokumentu. Hlavnì je zajímavé v jednotlivých krocích sledovat, jaké nástroje ve kterém kroku byly pou¾ity. Všímejte si kompozice, rozfázování postupu, pou¾ití jednotlivých nástrojù…

 

 

 

     

 

Deset postupných krokù k namalování obrazu najdete v pomùcce na str. 7 - praktická ukázka (klikni):

 

Váš úkol je tímto rozfázováním jednotlivých krokù namalovat obraz! Pøesnì takové jako na pøedloze budou urèitì i vaše nakreslené obrázky. Ale pozor!!! Kdy¾ øíkám namalovat, nemyslím tím kopírovat to, co je na pøedloze. Pøedlohu pou¾ijte pouze jako pomùcku k postupu malování a k inspiraci.
Je to jen námìt a vy si vytvoøte vlastní studii, pouze dávejte pozor na sled jednotlivých krokù pøi kreslení. Nikdy mne nenapadlo si kreslení takto rozfázovat. Kdy¾ jsem to zkusila, zjistila jsem, ¾e i já, èlovìk bez výtvarného talentu jsem schopna nìco kloudného namalovat. 
No a váš výsledek? Ten bude urèitì fantastický! 

Vzniklé práce pak vlo¾te do modulu Malování.

To je pro dnešek vše. Další vaše a naše námìty vybalíme a¾ pøespøíštì… proto¾e pøíští téma je jasné. Budou Velikonoce a s nimi pøijde Mílino povídání, které budete ilustrovat. Zadání v nìm bude i pro zaèáteèníky a navíc pøijde inspirace jak propojíme výtvarný svìt dìtí s výtvarným svìtem dospìlých.

 

U¾iteèné pomùcky k malování
K opakování/procvièování mù¾ete pou¾ít:
Lekce prvního roèníku malování
Lekce druhého roèníku malování

Vyhledejte další praktické doplòky (rady/návody), které v prùbìhu kurzù byly. Pošlete je a já je doplním a pøidám k lekcím.

 

Manuály:
(cesta k manuálùm - Pomùcky ve formátu PDF si do PC ulo¾íte: po klinutí na odkaz na zobrazené obrazovce vlevo nahoøe rozbalit roletku soubor – vybrat ulo¾it jako… a zvolit slo¾ku, do které si chcete soubor ulo¾it)

Program Malování – Popis prostøedí programu Malování
Chcete-li se podívat na postupy práce - Výuka poèítaèové grafiky na základní škole pomocí aplikace MS Malování: Pracovní listy pro ¾áky - str.13; nebo Metodické listy pro uèitele - str. 41); celý manuál je k nahlédnutí ZDE

Grafický editor Malování

 

Nové pomùcky:
Jak namalovat obraz
Práce s programem malování (Mgr. Petr Koníø)


Jak dál v malování

Plníme slib z minula. Avizovali jsme informace o jiných grafických editorech. Pùvodnì jsme chtìli pøedstavit další dva, které si urèitì zaslou¾í vaši pozornost nebo» pøinášejí další zdokonalení v malování a také vìtší mo¾nosti i vìtší komfort. Ale asi by to bylo hodnì rychlé, tak pøinášíme zatím jeden. Významný je zejména proto, ¾e je to program volnì šiøitelý, jednoduše instalovatelný i pro amatéry. Návod ke sta¾ení programu najdete ní¾e.

 

Editor AvancePaint (k pou¾ití zdarma)
AvancePaint je bitmapový editor, který je schopen svými vlastnostmi i nástroji uspokojit nejen zaèínající u¾ivatele, ale i pokroèilé tvùrce grafiky. K dispozici v nìm jsou i pokroèilejší nástroje jako Bézierovy køivky, masky, pokroèilé nástroje pro nastavení barvy a další u¾iteèné vlastnosti. Obrázky lze tvoøit a ukládat zejména ve formátech JPG, JPEG, GIF, BMP a dalších.


Pojïme se tedy projít nabídkou
editoru AvancePaint blí¾e - zdroj:

 

Instalace programu
Instalace aplikace probíhá bì¾ným zpùsobem. V prùvodci instalací volíme umístìní programu, název pro nabídku "Start" a dále jsou k dispozici volby pro vytvoøení ikony na ploše. Bìhem instalaèního procesu lze vyu¾ít volby pro asociaci grafických souborù ve formátu BMP, JPG a GIF.

 

 

Vzhled okna editoru
Ve vrchní èásti najdete hlavní nabídku - Panel vlastností.
Panel nástrojù je umístìn vlevo na stranì okna editoru.
Na druhé stranì - vpravo jsou nástroje pro práci s barvou.

 

 

Nabídka "File"
(Názvy jsou anglicky, nepodaøilo se mi najít èeskou verzi, ale snad to nevadí. Po diskusi s odborníky mnì bylo øeèeno, ¾e ani èeská verze neexistuje…)
File (soubor) - práce se souborem. V nabídce otvíráme a ukládáme obrázky ve formátech se kterými jsme zvyklí pracovat - BMP, JPG nebo GIF.

 

 

 

K dispozici je i náhled dokumentu pøed tiskem.

 

 

Pøi otevøení nového dokumentu mù¾eme zadat jeho rozmìry, zvolit barvu pozadí a název.

 

  

Panel nástrojù:


 
Kursor - umo¾òuje pøesouvání vybraných oblastí v obrázku.
 Select Area Obdélníkový výbìr - umo¾òuje aplikovat úpravy pouze na vybrané èásti obrázku.
 Crop - oøezávání obrázku
 Magnifying Tool - lupa pro nastavení velikosti zobrazení obrázku. K dispozici jsou volby: 25 %, 50 %, 100 %, 200 % a 300 %
 Pencil/Eraser - tu¾ka (kreslení od ruky) a guma
 Airbrush - sprej
 Rectangles - kreslení obdélníkù
 Circles - kreslení kru¾nic a elips
 Enhance Colors - zvýraznìní barev
 Lines / Polygons - zeslabení barev
 Fill - plechovka pro vyplnìní oblasti barvou
 Darkem - ztmavení
 Brighten - zesvìtlení
 Text - nástroj pro vkládání textu
 Blur - rozostøení
 Gradient - pøechod z barvy popøedí do barvy pozadí
 Color Picker Tool - kapátko
 Color Leplacer - zámìna barev


 Ve spodní èásti nástrojového panelu je umístìn indikátor barvy popøedí a pozadí.

 

Nìkteré nástroje disponují zajímavými vlastnostmi. Jedná se pøedevším o nástroj "Pencil/Eraser" a "Fill". Proto se na tyto nástroje podívejme podrobnìji.


Nástroj - Pencil/Eraser
Tímto nástrojem mù¾eme kreslit od ruky a pøi stisknutém pravém tlaèítku myši mù¾eme mazat. V panelu vlastností tohoto nástroje lze nastavit prùmìr štìtce a zvolit jeho barvu. Samozøejmì, ¾e mù¾ete kreslit jednou barvou, ale dále je k dispozici celá øada stop tvoøených mícháním rùzných odstínù barev. Ukázka tìchto strop je na následujícím obrázku.

 

 

Nástroj - Fill
Plechovku barvy lze pou¾ít bì¾ným zpùsobem, tj. pro obarvení stejných pixelù barvou popøedí. V panelu vlastností máme k dispozici volby pro vyplòování oblastí rùznými vzorky. Snadno tak mù¾eme øešit rùzná šrafování apod.

 

 

V panelu vlastností lze také zatrhnout volbu "Stop at color". Význam této volby demonstrují následující obrázky:


Výchozí obrázek:

 

 

Výsledek pou¾ití plechovky barvy v bílé ploše èervenì ohranièeného obdélníku bez zatr¾ené volby "Stop at Color":

 

 

Výsledek pou¾ití plechovky barvy v bílé ploše èervenì ohranièeného obdélníku se zatr¾enou volbou "Stop at Color":

 

 

Zaškrtnutí volby "Stop at color" umo¾òuje vyplòovat oblasti ohranièené nastavenou barvou popøedí. Naopak nezaškrtnutí této volby umo¾ní vyplnìní oblasti ohranièené odlišnými pixely.

 

Mo¾nosti úprav bitmapové grafiky
V aplikaci mù¾eme realizovat základní úpravy bitmapové grafiky. Kromì ji¾ zmínìných nástrojù pro oøezávání, rozostøení a ztmavení jsou pod nabídkou "Image" k dispozici funkce pro manipulaci s obrázkem. Obrázek lze pøevracet vertikálnì i horizontálnì, otáèet o 45, 90, 180 stupòù a o zadaný úhel. Dále mù¾ete obrázek zesvìtlit nebo ztmavit o 10% a realizovat inverzi barev. K dispozici je i funkce pro zmìnu velikosti obrázku.

 

 

Pod nabídkou "Effects" jsou k dispozici efekty (filtry), které mù¾ete snadno aplikovat na obrázek.
Nabídka "Effect":

 

 

Okno "Effect Browser":

 

 

Práce s barvami


Indikátor barvy popøedí i pozadí je umístìn ve spodní èásti panelu nástrojù. Pomocí nìj lze obì barvy snadno zamìnit nebo nastavit výchozí barvy (èerná a bílá). Nástroje umo¾òující nastavení barvy popøedí jsou umístìny v panelu na pravé stranì okna editoru.


 

V horní èásti je umístìn vzorník "pevných" barev ("Fixed Colors"). Po¾adovanou barvu zde zvolíme kliknutím myši na pøíslušné políèko.

 

 Dále je k dispozici šest políèek pro barvy definované u¾ivatelem ("User defined colors") a nástroj pro míchání barev.


Paletka "Rainbow" umo¾òuje výbìr z mnoha barev i jejich odstínù a paletka "Greys" umo¾òuje výbìr po¾adovaného šedého odstínu.

Ikona "malíøské palety", zobrazená ve spodní èásti panelu, umo¾òuje otevøení okna se standardní "True Color" paletou.
 

 

 

 

 

Bézierovy køivky
Nástroj pro práci s Bézierovými køivkami je k dispozici pod nabídkou "Tools -> Advanced Bezier Curves". Tato volba otevøe nové okno, ve kterém mù¾eme køivky vytváøet. V prùbìhu práce jsou v horní èásti okna zobrazovány informace usnadòující pou¾ití nástroje. Dále zde mù¾eme zvolit barvu a tlouš»ku køivky.

 

 

Smìrové úseèky urèující tvar køivky vytváøíme pomocí dvojice bodù. Body vytváøíme jednoduchým kliknutím myší v oknì. Jednotlivé body jsou postupnì èíslovány a tvar køivky mù¾eme mìnit jejich posouváním. V okam¾iku, kdy jsme s tvarem køivky spokojeni, stiskneme tlaèítko "Apply" a potom mù¾eme pokraèovat v kreslení další køivky nebo stiskem tlaèítka "OK" nástroj uzavøít a nakreslené køivky pøenést do našeho obrázku.

 

Pod nabídkou "Tools" máme dále k dispozici volbu "Advanced Polygons". Tato volba otevøe podobné okno jako volba "Advanced Bezier Curves". Zde však máme mo¾nost kreslit pouze pøímkové úseky, tj. vytváøet mnohoúhelníky. Postup je obdobný jako pøi kreslení køivek. Kliknutím myší umis»ujeme body, které jsou spojovány pøímkami. Jsme-li s tvarem mnohoúhelníku spokojeni, mù¾eme stisknout tlaèítko "Apply" a pokraèovat v dalším kreslení.

 


Editor AvancePaint urèitì nemù¾e konkurovat pokroèilejším editorùm nebo komerèním grafickým aplikacím. Je to však výborná pomùcka a pro hraní s obrázky dostaèující.
Výhoda je zejména v tom, ¾e je k dispozici zdarma, dále jeho jednoduchá instalace a samotná práce s nástroji. Rozhodnì je výborným a pokroèilejším doplòkem k aplikaci Malování v pøíslušenství Windows.

Odkaz pro sta¾ení programu


Ještì jsme vám dnes chtìli doporuèit jeden zajímavý editor - GIMP. Je to rovnì¾ volnì šiøitelný program. Ale jak jsme psali výše, asi by to bylo hodnì informací najednou. U tohoto programu se zastavíme v samostatném cvièení, nebo» je pro nás do budoucna velmi dùle¾itý. Budeme se v nìm nìkdy pozdìji, mimo malování uèit i upravovat fotografie.

Dále bude GIMP velmi dùle¾itý zejména proto, ¾e pracuje i v prostøedí Linux – a tudí¾ dá mo¾nost zapojit se do malování i tìm, kteøí nemají aplikaci Windows.


A co bude pøíštì? No pøece svátky jara – Velikonoce…


Shrnutí úkolù:

- Jaro (tentokrát na zahrádce)
-
Namalujte obraz (vlastní námìt)
- Malovat/procvièovat podle doporuèených tutoriálù (pro nováèky)
- Obohatit seriál Galerie malíøù – (zpravovat informaci o malíøi dle vlastního výbìru)

 

Pozn.: Pøi kreslení není ji¾ podmínkou vyu¾ívat jen nástrojù ve Windows/Malování! Dále ji¾ mù¾ete vyu¾ívat pøi kreslení všechny další grafické editory.

Ludmila Holubová

 



Komentáøe
Poslední komentáø: 21.03.2010  14:58
 Datum
Jméno
Téma
 21.03.  14:58 Danuna Malování - pokraèování
 19.03.  11:06 Bobo :-)))
 19.03.  10:28 NaïaD
 19.03.  09:29 Jaroslav
 19.03.  08:10 JanaS
 19.03.  07:32 ZdeòkaT.
 19.03.  07:31 Zdenìk
 19.03.  06:18 Zdenìk