Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Otmar,
zítra Mahulena.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Militantní katolík


Dlouho jsem zva¾oval, jak pojmenovat povídání o téhle mimoøádnì slo¾ité a rozporné osobnosti nejen èeské literatury. Nakonec jsem zùstal u oznaèení, které pro nìj pou¾il jeho velký názorový oponent, Karel Èapek. Spisovatelùv syn øíkával o otci, ¾e byl disidentem první republiky. Básník, romanopisec, dramatik, kritik a také vojenský lékaø Jaroslav Durych (1886 – 1962).

 

Hmotné pomìry budoucího literáta nebyly ideální. Brzy osiøel a babièka ho dala na studia s podmínkou, ¾e bude knìzem. Pocházel toti¾ z velmi zbo¾né rodiny brusièe drahých kamenù z východních Èech. Pøešel na pomìrnì známý církevní seminární internát do Pøíbrami, ale byl tam ze studií vylouèen, proto¾e èetl zakázanou literaturu. Tak vzala za své i kariera knìze a mladý Jaroslav vystudoval na vojenské stipendium medicínu v Praze. Jako vojenský lékaø za¾il hrùzy svìtové války a po krátké civilní praxi na Moravì skonèil jako vojenský lékaø v armádì. Do výslu¾by šel s hodností plukovníka.


Snad jeho pùsobení na Moravì ho sblí¾ilo se zvláštním katolictvím Josefa Floriana, který se usadil ve Staré Øíši. I o nìm si urèitì nìkdy budeme vyprávìt. Je tì¾ké na tak malém prostoru popsat tu zvláštní smìs víry, zatvrzelosti a neochvìjné vìrnosti principùm, které vyznával.


Durychovo katolictví bylo velmi vøelé, vypjaté nìkde a¾ exalticky. Na druhé stranì ovšem velmi netolerantní, jízlivé, nebojím se napsat zlé. Historicky ho to táhlo k baroku, které vnímal jako vítìzství víry pravé a podobnì ani Bílá Hora pro nìj nebyla dnem národní katastrofy. I jeho pohled na ¾eny je trochu poplatný mariánskému kultu, tak ctìnému v dobì pobìlohorské. ®ena je mu pøedevším matkou a ideálem. Pozoruhodným rysem Durychovy tvorby je také jistá láska ke smrti, umírání. Vnímá poslední pou» jako básník i lékaø, nešetøí pomìrnì pøesným popisem posledních chvil èlovìka, souèasnì ale doká¾e umìlecky posvìtit ten proces dokonání, povznést ho do umìleckých výšin.


Není sporu o tom, ¾e Durych patøil k osobnostem, které nesnášely prùmìr, zlatý støed. Asi proto se v èásti ¾ivota dost otevøenì pøiklánìl k fašismu a netajil se ani sympatiemi ke komunistùm. Durych byl pøedevším provokatér, s potìšením stoupal drsnou nohou do poklidu mìš»ákù. Rozruch, který vyvolal èlánkem Staromìstský ryòk, dopøedu pøedpokládal, skoro plánoval. Prezentoval se tvrzením, ¾e Hus byl obyèejný kacíø, upálený vlastnì právem a Šalounùv pomník Mistra Jana na onom ryòku je smìšný a ošklivý... V atmosféøe „vlasteneckých husitù“ to schytal parádnì, ale je zajímavé, ¾e se ho velmi rytíøsky zastal, jako umìlce, právì Karel Èapek.


Spor Jaroslava Durycha a Karla Èapka se vlastnì táhne celou první republikou a nezdobí ke konci ¾ádného z nich. Èapek byl nespornì jistým koryfejem vládní politiky, pøitelem prezidenta i jeho dvorním spisovatelem. Durych naopak jako armádní dùstojník patøil do trochu odlišného okruhu. Navíc byl Èapek ateistický pacifista, kde¾to Durych katolický váleèník, který s potìšením rušil opulentní klid napapaných mìš»ákù. Spor ovšem vyvrcholil velice neš»astnì. V dobì obèanské války ve Španìlsku stál pochopitelnì Durych skoro fanaticky na stranì Franca, kde¾to Èapek a další rezervovanì na stranì republiky. Kdy¾ Durych napsal- urèitì vzletnìji, ne¾ já teï zjednodušenì interpretuji- ¾e on, jako vojenský lékaø, pøíliš neuznává lidi zdravotní klasifikace C, proto¾e ve slabém tìle je nutnì i nezdravý duch, bylo to hodnì za hranou. Zaskoèený Èapek reagoval náznakem, ¾e by dùstojník mìl za takové øeèi pøijít o vojenskou uniformu.


S lítostí musím konstatovat, ¾e Durychovo køes»anství se pøíliš nepromítalo do jeho lidských postojù a kdy¾ jsem o nìm psal, èasto se mi skoro vnucovala pøídavná jména jako jízlivý, kousavý, sarkastický. Po válce u¾ Durychovo dílo nesmìlo vycházet, ale jeho syn našel v pozùstalosti i konstatování, ¾e se spisovatel mýlil, byl falešným prorokem, vlastnì se vnitønì pøiznával k øadì chyb.


V dnešní dobì je k pøeètení øada básnických sbírek, tìm se vìnovat nebudu. Kdysi jsem náhodnì nahlédl do jeho kritických statí Ejhle èlovìk. Nic jsem o knize nevìdìl, a proto jsem s velkým údivem èetl velkou chválu na øadu jeho oponentù. Teprve po chvilce jsem pochopil, ¾e ta chvála je nadsázkou, ¾e Durych autory chválí tak pøehnanì, a¾ z nich dìlá blbce. Je to ojedinìlá forma kritiky, sarkastická, ale i vtipná.


I ve svých dílech byl pøiznaným pøíznivcem baroka, a tak nepøekvapí, ¾e vrcholem jeho tvorby je tzv. Vìtší valdštejnská trilogie, Bloudìní. Hodnotit tìch 500 stran dost slo¾itého textu by zabralo pøíliš mnoho místa, je o velkém váleèníkovi Valdštejnovi. Pøíznaèný je i název, Bloudìní, to vìèné hledání k baroku patøilo. Hlavními hrdiny jsou ale spíše prostí lidé. Andìlka, prototyp ¾enství, tentokrát ze Španìlska, a valdštejnský sluha Jiøí. Jejich láska dochází naplnìní trochu „durychovsky“ smrtí Andìlky, ale z jejich lásky zùstává dítì, dítì Španìlky a Èecha a vlastnì nová nadìje pro budoucnost lidstva.


Durychùv beletristický odkaz je podstatnì obsáhlejší, pøipomeòme tøeba Bo¾í duhu, Kouzelný koèár, ale hlavnì Slu¾ebníky neu¾iteèné. Málo známý, rozsáhlý a dost tì¾ký text je atypický i prostøedím, v nìm¾ se odehrává. Katolická mise v Japonsku, 17. století, muèednictví. Psal ho u¾ na sklonku ¾ivota, nepatøil nikdy k tìm nejètenìjším, zdá se i v mnohém u¾ nedokonèený.

 

             

 


Jaroslav Durych je slo¾itou a málo známou osobností naší literatury a kultury vùbec. Pokusil jsem se ho trochu pøiblí¾it, cítím k nìmu jisté sympatie. Nemìl lehký ¾ivot, nutnì ho musela poznamenat krutá zkušenost váleèná, nezapomínejme, ¾e pùsobil na frontì jako lékaø. Byl asi více nenávidìn ne¾ ctìn, svými názory lidi spíše rozdìloval. Pøesto by nemìl být zapomenut.

 

Básníku, básníku,
jdi zpívat na hnùj,
na všivém slamníku
jezdi a panuj,
ne¾ádej haléøe,
kdopak tì zval,
kliï se jen za dveøe,
o èíslo dál!
Takových bylo by
daremných ¾routù,
z mravní tvé hniloby
nemoci jsou tu,
zèerstva jen vypadni
ze vsí i z mìst,
z lou¾e si ukradni
odlesky hvìzd!
Z èilého ¾aludku
sil máme dosti,
bychom ti k zármutku
zlámali kosti,
scíplotu pojídej,
to ještì smíš,
ale jen nezpívej,
nechoï k nám blí¾!
Chceš-li být k u¾itku,
prodávej pasti,
døív se však, dobytku,
ma¾ všivou mastí;
jenom tì prosíme:
jdi vepøe pást!
My sami spasíme
Boha i vlast!

 

®ebrácké písnì (1925)


Josef Hejna

Další èlánky autora



Komentáøe
Poslední komentáø: 13.01.2013  19:12
 Datum
Jméno
Téma
 13.01.  19:12 kvìta .. a je¹tì...
 13.01.  18:42 autor Novoroènì dìkuji.
 13.01.  10:25 Dita
 13.01.  09:59 Inka
 13.01.  09:47 kvìta
 13.01.  08:49 Jitka
 13.01.  08:33 Blanka