Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Romana,
zítra Al¾bìta.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

BIBLE, NOVÝ ZÁKON - 8
LIST ØÍMANÙM
 
CITACE BIBLE: List Øímanùm byl sepsán pøed cestou apoštola Pavla do Jeruzaléma, zøejmì z Korintu. Bylo to mezi rokem 54 a 58. Jde o list, který obsahuje nejsoustavnìjší výklad Pavlovy teologie. Je to vlastnì výklad ústnì tradovaného evangelia, který se vyrovnává s odlišnými názory.  Pavel ukazuje, ¾e v evangeliu se zjevuje Bo¾í spravedlnost, pøièem¾ spravedlnost musíme chápat v širším smyslu jako  Bo¾í jednání, které umo¾òuje, aby na Bo¾ím soudu obstál (byl ospravedlnìn) ten, kdo ¾ije z víry v Je¾íše. Podstatou Bo¾í spravedlnosti je jeho milosrdenství a láska. Èlovìka, který se takto Bohu otevírá, nemù¾e od té lásky nic – ani smrt -  oddìlit. Èlovìk se tedy má odevzdat Bohu v ¾ivé víøe v Je¾íše Krista a s èinnou dùvìrou. Dùrazem na ospravedlnìní z víry  nechce tedy Pavel oslabit úsilím o nápravu (posvìcení) ¾ivota, ale ukazuje její pøedpoklad: Jen tím, ¾e se èlovìk Bohu otevøe, mù¾e poznat jeho dobrotu a moc. Tuto cestu mu otevøel Je¾íš Kristus.
 
Pavel se tímto listem pøedstavil øímské køes»anské obci, s ní¾ poèítal jako se základnou pro svou cestu dál na západ, na ní¾ mu zvláš» zále¾elo, proto¾e pøedpokládal, ¾e køes»anské spoleèenství v hlavním mìstì Øímské øíše bude hrát významnou roli v celé církvi. V listu proto také reaguje na nepokoje v Øímì i jinde v Øímském imperiu, vyvolané zostøenými daòovými pøedpisy císaøe Klaudia. V té dobì byli z Øíma vypovìzeni ¾idé (r.49) patrnì pro nepokoje, které vyvolal pøíchod køes»anù do øímských synagóg. Pavel proto odlišuje evangelium od politické ideologie. K sepsání listu, který je pojednáním s obecnou platností, vedly tedy konkretní dùvody.
 
SLOVO BIBLE:  Pavlovo evangelium   
Nestydím se za evangelium; je to moc Bo¾í ke spasení pro ka¾dého, kdo vìøí, pøednì pro ®ida, ale také pro Øeka. V¾dy» se v nìm zjevuje Bo¾í spravedlnost, která je pøijímána vírou a vede k víøe; stojí pøece psáno: ´Spravedlivý z víry bude ¾iv.´
      
Praví potomci Abrahamovi 
Co tedy øekneme o Abrahamovi, našem tìlesném praotci? Èeho dosáhl? Kdyby Abraham dosáhl spravedlnosti svými skutky, mìl by se èím chlubit – ale ne pøed Bohem! Co øíká Písmo? ´Uvìøil Abraham Bohu a bylo mu to poèítáno za spravedlnost. Kdo se vykazuje skutky, nedostává mzdu z milosti, nýbr¾ z povinnosti. Kdo se nevykazuje skutky, ale vìøí v toho, který dává spravedlnost bezbo¾nému, tomu se jeho víra poèítá za spravedlnost. V¾dy» i David prohlašuje za blahoslaveného èlovìka, jemu¾ Bùh pøipoèítává spravedlnost bez skutkù:
´Blaze tìm,
jim¾ jsou odpuštìny nepravosti                
a jejich høíchy pøikryty.
Blaze tomu,
jemu¾ Hospodin nepoèítá høích.´
 
Smíøení èinem Je¾íše Krista 
Kdy¾ jsme tedy ospravedlnìni  z víry, máme pokoj s Bohem skrze našeho Pána Je¾íše Krista, nebo» skrze nìho jsme vírou získali pøístup k této milosti. V ní stojíme a chlubíme se nadìjí, ¾e dosáhneme slávy Bo¾í. A nejen to: chlubíme se i utrpením, v¾dy» víme, ¾e z utrpení roste vytrvalost, z vytrvalosti osvìdèenost a z osvìdèenosti nadìje. A nadìje neklame, nebo» Bo¾í láska je vylita do našich srdcí skrze Ducha svatého, který nám byl dán.
 
®ivot v Duchu
A tak, bratøi, jsme dlu¾ni, ale ne sami sobì, abychom museli ¾ít podle své vùle. V¾dy» ¾ijete-li podle své vùle, spìjete k smrti; jestli¾e však mocí Ducha usmrcujete høíšné èiny, budete ¾ít. Ti, kdo se dají vést Duchem Bo¾ím, jsou synové Bo¾í. Nepøijali jste pøece Ducha otroctví, abyste opìt propadli strachu, nýbr¾ pøijali jste Ducha synovství, v nìm¾ voláme: Abba, Otèe! Tak Bo¾í Duch dosvìdèuje našemu duchu, ¾e jsme Bo¾í dìti. A jsme-li dìti, tedy i dìdicové – dìdicové Bo¾í, spoludìdicové Kristovi; trpíme-li spolu s ním, budeme spolu s ním úèastni Bo¾í slávy.
 
Slu¾ba Bohu v denním ¾ivotì
Vybízím vás, bratøí, pro Bo¾í milosrdenství, abyste sami sebe pøinášeli jako ¾ivou, svatou, Bohu milou obì»; to a» je vaše pravá bohoslu¾ba. A nepøizpùsobujte se tomuto vìku, nýbr¾ promìòujte se obnovou své mysli, abyste mohli rozpoznat, co je vùle Bo¾í, co je dobré, Bohu milé a dokonalé.

Doporuèení a osobní pozdravy
Prosím vás, bratøi, abyste si dali pozor na ty, kdo pùsobí roztr¾ky a chtìli by vás svést od uèení, které jste pøijali. Vyhýbejte se jim! Takoví lidé toti¾ neslou¾í Kristu, našemu Pánu, nýbr¾ svému prospìchu a sna¾í se krásnými a pobo¾nými øeèmi oklamat mysli bezelstných lidí. Všude se ví o vaší oddanosti evangeliu. Mám z vás proto radost a pøeji si, abyste byli moudøí v dobru a nezkušení ve zlu. Bùh pokoje brzy srazí satana pod vaše nohy. Milost Je¾íše, našeho Pána, buï s vámi.
Pozdravuje vás mùj spolupracovník Timoteus i Lucius a Jáson a Sosipatros, moji krajané. Pozdravuji vás já Tercius, písaø tohoto dopisu. Pozdravuje vás Gaius, který svùj dùm otevøel mnì i veškeré církvi. Pozdravuje vás Erastos, správce mìstské pokladny a bratr Kvartus.
 
Olga Janíèková
* * *
Zobrazit všechny èlánky autorky


Komentáøe
Poslední komentáø: 30.11.2022  08:20
 Datum
Jméno
Téma
 30.11.  08:20 Vladimír Køí¾
 23.11.  14:24 Ivana Látalová
 23.11.  14:16 Ivana Látalová
 21.11.  20:03 Jaroslava
 21.11.  10:54 von