Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Otmar,
zítra Mahulena.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Posázavský pacifik (1)


Legenda


Toto je malý úvod ke vzpomínkám, které mi zùstaly z mého ¾ivota v Kamenném Pøívozu, na dohled vláèku, jím¾ jsem velmi èasto jezdívala tu do Èerèan èi do Týnce a Krhanic, tu zas do Prahy èi na Zbraslav. Nikdy mi nezevšednìl pohled do kaòonu øeky cestou do Prahy a nikde u¾ neza¾iju neopakovatelnou atmosféru ka¾dé jízdy uvnitø vlaku. Prùvodèí se dùvìrnì zdravili se štamgasty a shovívavì tolerovali obèasnou bujarost trampù èi vodákù. Dobrá pohoda v¾dy vládla i mezi civilními cestujícími a pøespolními èundráky. Za tøicet let svého ¾ití u Posázavského pacifiku jsem nikdy neza¾ila ve vlaku nic nepøíjemného, ¾ádné napìtí, vše spíše s úsmìvem. Snad genius loci?


Posázavský pacifik, ¾eleznièní tra» z Prahy pøes Vrané nad Vltavou do Èerèan s odboèkou do Dobøíše, byla vybudována v neuvìøitelnì krátké dobì v letech 1881 a¾ 1900. Je protkána mno¾stvím tunelù a mostù. Dokázaly to tisíce stavebních dìlníkù ze všech koutù Evropy, hlavnì však Italù, jen s krumpáèi, lopatami a trhavinou.


Posázaví bývalo drsným krajem døevorubcù, kameníkù a voraøù. Dodnes je rozervaný kaòon Sázavy nádhernou divoèinou, pøesto¾e ze stovek trampù, které sem tra» pøivedla, mnozí zakotvili na divokých úboèích svými sruby. Vznikaly trampské osady jako Údolí ticha, Arizona èi Toronto a další a ¾ijí dodnes novými generacemi.


Název Posázavský pacifik dali své trati právì trampové, kteøí ve zdejší pøírodì vidìli krajinu Divokého západu, jak si ji pøedstavovali z dobrodru¾né èetby. Sázavì pak dali jméno Zlatá øeka, nebo» se tu kdysi zlato skuteènì rý¾ovalo.


Dnes u¾ jen o letních víkendech tudy jezdí parní vlak s døevìnými vagonky, nadšenì vyu¾ívaný výletníky hlavnì s dìtmi. Obvyklou osobní dopravu ovšem zajiš»ují motorové vláèky èi patrové vlaky, ta¾ené mohutnými naftovými lokomotivami. Ale i ty bývají v létì plné vodákù, cyklistù, mladíkù se psy a batohy a atmosféra je tu potom neopakovatelná.


Pokud se vydáte z pra¾ských Vršovic èi Braníka Pacifikem smìrem na Èerèany nebo i dál a¾ do Svìtlé nad Sázavou, projedete 15 tunely, tøemi kamennými a pìti ocelovými mosty, jako¾ i odvá¾nì vedenou tratí na srázech skal, nìkde a¾ 40 metrù nad hladinou øeky.


Z tìchto staveb je nejproslulejší viadukt ®ampach, pøekraèující hluboké údolí Studeného potoka u ®ampachu. Viadukt má délku 110 m a je pozoruhodný svou výškou (témìø 42 m) i tím, ¾e je zbudován do oblouku o polomìru 180 m. Most je postaven ze ¾uly,vytì¾ené v nedalekých lomech Kamenný Pøívoz a Borek. Bìhem stavby tu pracovalo dennì na dvì stì dìlníkù, pøevá¾nì Italù se zkušenostmi z podobných staveb v Alpách.


Nabízím tedy pár vzpomínek – novelek z té doby a místa, jako¾ i nìjaké to foto èi kolá¾. Pro dnešek tedy …

 

 

***


…Nezastavíme !


Senior pas je bumá¾ka, která dovoluje obèanùm nad sedmdesát let cestovat kdykoli kamkoli státní drahou zadarmo, pokud senior zaplatí na rok dopøedu šest set káèé. Tuto výhodu jsem si opatøila a od té doby se mì ka¾dý prùvodèí ptá, kam ¾e jedu? To prý proto, aby mašinfíra v té stanici zastavil.


Jinak se jede dál, tedy na naší trati, kde teï pøevá¾nì jezdí jeden vagonek motoráèek sem a tam.


Dnes pøišel známý pan prùvodèí bez èepice! Mìl pìknì ostøíhaného je¾ka, snad se chtìl cestujícím pochlubit?


Ukázala jsem mu bumá¾ku a on pravil – kam to bude?


Já pravím co on ví, ¾e do Pøívozu.


Pan prùvodèí na to bez úsmìvu – ale musíte bejt aspoò dvá, jinak nezastavíme! Èepici si nenasadil celou cestu.


Mìl ji vùbec?

 


* * *

Není kam spìchat


U proseènického lomu srazil se vlak s autem. Kolejová doprava náhle ustala.


S pùlhodinovým zpo¾dìním pøijel k zastávce Kamenný Pøívoz náhradní autobus. Teï v létì se brzy naplnil seniory a mladými vodáky, kteøí se všichni radovali, ¾e se nìco dìje. Nastoupila jsem i já se svou koleèkovou taškou, zvanou Andula.


Velitel autobusu, šedovlasý elegán, podával informace o nehodì na trati, co¾ èinil na ka¾dé další zastávce, sbíraje tam zapomenuté cestující procházkovým krokem. Tak se nám podaøilo dojet do cíle, do Týnce nad Sázavou, s hodinovým zpo¾dìním.


V autobusu vládla pospolitá veselost, øidiè ochotnì stavìl u ka¾dé polní cestièky, jak si kdo øekl, a na otázku zmateného pána, kam to vlastnì jedeme, odpovìdìl:


Já sám nevím, kam jedu


Prùvodèí si utíral orosené èelo a všemu tomu se vlídnì usmíval.


Vodáci volali: “My chceme zastavit u pùjèovny lodièek!”


Ale na to prùvodèí zvolal: “V Týnci konèíme, kdo jede do Èerèan, sedne si do motoru!”


Vodáci se bránili : “Do motoru ne, lidi, do motoru ne!”


V úzké ulièce pøeká¾ela moje Andula, pádla i bágly, pejskové se krèili u nohou svých páníèkù èi v jejich náruèí a pan øidiè je všechny vítal voláním nazdar vlèáku, a» to byl pudl nebo Labrador.


A ji¾ jsme vjí¾dìli do Týnce nad Sázavou.


Ještì jsem se stihla praštit do hlavy o nepostradatelnou televizi nad palubní deskou a ji¾ se øidiè staral: “Pani, ste v poøádku?”


Narovnala jsem si bílý klobouk a spolu s ostatními vystoupila do horkého letního poledne. S vìdomím, ¾e není kam spìchat, jestli¾e jsem všechno zmeškala, posedìla jsem si poté dvì hodiny v cukrárnì,
v duši mír.


Pøíštì: Posázavský pacifik (2)
           Ka¾dý den se nepovede

Text a kolá¾e: Olga Janíèková

* * *

Zobrazit všechny èlánky autorky



Komentáøe
Poslední komentáø: 21.03.2015  06:13
 Datum
Jméno
Téma
 21.03.  06:13 Bobo :-)))
 20.03.  14:24 Vendula
 20.03.  11:23 Marta U. Posázavský pacifik
 20.03.  11:16 Vesuvjana díky
 20.03.  11:08 Blanka K.
 20.03.  09:49 zdenekJ
 20.03.  08:30 Von