Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Otmar,
zítra Mahulena.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

KNIHA KNIH - 3

Doba soudcù
 
Jozue
Toto jméno nese kniha jako nadpis, naznaèující její obsah. Není to autorský podpis. Bo¾í jednání s vyvoleným  lidem není v této knize popisováno jako chronologický sled událostí. Novovìký pojem èasu ztrácí svou váhu, staletí se smrš»ují a navzájem se prostupují, mnohé události zapadají do tùnì zapomnìní a jiné se dostávají do popøedí, a to vše podle toho, jak obstojí pøed soudem svrchovaného Pána. Kniha Jozue zvìstnì zhuš»uje jevy a události èasovì i místnì   do ¾ivota jedné generace.
Kniha Jozue je svìdectvím o trvalosti a vìrnosti Bo¾ích zaslíbení.
 
 
Slova Bible:
Hospodin dal Izraeli celou zemi, jak se pøísahou zavázal jejich otcùm, ¾e jim ji dá. Obsadili ji a usadili se v ní. A Hospodin jim dal odpoèinutí všudy vùkol, zcela tak, jak pøisáhl jejich otcùm.
®ádný ze všech jejich nepøátel pøed nimi neobstál. Hospodin jim vydal do rukou všechny nepøátele. Ani jedno ze všech dobrých slov, která Hospodin mluvil k domu izraelskému, nezapadlo:všechno se uskuteènilo.

 
Kniha Soudcù, opaènì ne¾li kniha Jozue, události souèasnì rozkládá v události èasovì postupné, kdy¾ zpracovala dílèí kmenové tradice v mohutné jednotné svìdectví o Bo¾í vìrné ochranì.
 
PALESTINA: Obsazení Palestiny byl dlouhodobý proces. Jednotlivé kmeny jen tì¾ko uhájily získané území. V tìchto bojích se Izrael konsoliduje v nábo¾enský svaz dvanácti kmenù sdru¾ených kolem schrány smlouvy.
IZRAEL: Lid je neustále ohro¾ovaný tím, ¾e ztratí svou jedineènost uprostøed pronárodù, ¾e se pøizpùsobí svému pohanskému prostøedí a opustí Hospodina. Nemá ústøední vládu, ale ve chvílích svrchovaného nebezpeèí následuje vùdce Bohem povolaného, který je obdarován mimoøádnými dary, moudrostí a stateèností. Tito charismatiètí vùdcové, jejich¾ vliv byl zpravidla omezen na vlastní kmen, vedou lid do boje proti utlaèovatelùm, ale potom hlavnì vedou k zákonu Hospodinovu a rozsuzují jako soudcové jejich spory. Charismatický charakter izraelských vùdcù je zvláštním,  výjimeèným rysem vyvoleného lidu v této dobì. Sotva bychom našli obdoby u sousedních národù.
 
Slova Bible:
Vlas bojovníkù v Izraeli volnì vlaje,
¾e se dobrovolnì sešel lid
dobroøeète Hospodinu!
Slyšte, králové,
poslouchejte, hodnostáøi,
já budu pìt Hospodinu,
já mu budu zpívat,
zpívat ¾almy Hospodinu,
Bohu Izraele
.
 
Kniha Rút je v našich biblích zaøazena za knihu Soudcù mezi tzv. knihy výpravné. Nejen proto, ¾e se její pøíbìh udál v dobì soudcù, ale také proto, ¾e tvoøí jakousi spojnici mezi touto dobou a dobou králù, nebo» obsahuje pøíbìh pøedkù krále Davida.
Èetbou posvátné knihy Rút se lid dovídá, co  má být náplní lidského ¾ivota: úsilí o úèast na obecenství Bo¾ího lidu, zápas o podíl na Bo¾ím zaslíbení a milostí, skutky milosrdenství, péèe o opuštìné, zbìdované a nuzné.
Po stránce literární je Rút charakteristická tím, ¾e dìj, ani postavy nejsou vìtšinou popisovány, ale vysti¾eny v rozhovorech, zachycujících situaci i povahu osob a vìci lépe ne¾ jakýkoli popis. Pozoruhodné jsou vìcné souvislosti a navazování na dobu praotcù, jak je zachycena v Genesi, co¾ nasvìdèuje, ¾e látka této knihy je velmi stará, i kdy¾ koneènou podobu dostala v dobì mnohem pozdìjší, asi a¾ po návratu z babylonského zajetí.
 
Slova Bible: I vzal si Boáz Rút a stala se jeho ¾enou. Vešel k ní  a Hospodin jí dopøál, ¾e otìhotnìla a porodila syna. Tu øekly ¾eny Noemi: „Po¾ehnán buï Hospodin, který tì odedneška nenechává bez zastánce, jeho¾ jméno se bude ozývat v Izraeli. On ti vrátí smysl ¾ivota, bude o tebe ve stáøí peèovat. V¾dy» jej porodila tvá snacha, která tì tolik miluje. Ta je pro tebe lepší ne¾ sedm synù.“ Noemi vzala dítì, polo¾ila si je na klín a stala se mu chùvou. Sousedky mu daly jméno. Øekly: „Noemi se narodil syn“ a pojmeovaly jej Obéd (to je ctitel Hospodinùv). To je otec Jišaje, otce Davidova.
 

Pøíští pokraèování pojedná o KNIHÁCH SAMUELOVÝCH.
 
Olga Janíèková
* * *
Zobrazit všechny èlánky autorky
 
 

Komentáøe
 
 Datum
Jméno
Téma