Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Romana,
zítra Al¾bìta.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Bílá - úzkokolejka II


Ji¾ koncem 19. století byl vysoký odbyt døeva z beskydských lesù pro stavební úèely. Pily na Ostravici a ve Starém Mìstì u Frýdku byly odkázány na formanskou dopravu, provádìnou místním obyvatelstvem. Chybìly pevné cesty, které by byla sjízdné za ka¾dého poèasí.
Jedním z mo¾ných øešení bylo vybudování sítì úzkokolejných lesních drah.


V roce 1898 vznikl první návrh sítì lesních drah na území Velkostatku Ostravice v délce 60 km. Tento projekt se však neuskuteènil. Mezitím byla v letech 1907 – 1908 vybudována normálnìrozchodná tra» z Frýdlantu nad Ostravicí do Bílé, kterou realizovala firma Samohrd z Brna. Tato firma byla po¾ádána o vypracování projektu lesních ¾eleznic o rozchodu 700 mm. Celková délka tratí mìla èinit ve dvou nesouvisejících úsecích 26,4 km. Z nákladištì ve Starých Hamrech mìla vést odboèka dlouhá 4,4 km podél Velkého potoka a 3,02 km dlouhá tra» podél potoka Èervík. Druhá èást úzkokolejky mìla být vedena z koncové stanice v Bílé.
O vybudování úzkokolejky se zaslou¾il Richard Willert (1862 - 1910). Tento kní¾ecí arcibiskupský lesní kontrolor byl v letech 1896 – 1900 starostou Ostravice, pak odešel do Rajnochovic a znovu se pak vrátil na Ostravici, kde se stal v roce 1909 opìt starostou. Zmodernizoval arcibiskupskou parní pilu a zasadil se o vybudování úzkokolejky.

 


 

V roce 1908 bylo postaveno 600 m kolejí ze stanice Bílá na Starý plac. Do roku 1911 byla vybudována tra» dlouhá 5,25 km do Mezivodí. Do roku 1914 byly provedeny pøípravné práce v úseku Mezivodí – Bedøichùv klaus, ale úsek nebyl dokonèen, nebo» pøišla 1. svìtová válka. K dokonèení úseku došlo a¾ v letech 1921 – 1922, kdy byl pou¾it materiál ze zrušené lesní dráhy v Rajnochovicích. Na Bílou se odtud dostala i lokomotiva, ale byla ve špatném technickém stavu. V letech 1925 – 1927 byla od Bedøichova klauzu vybudována odboèka k Okrouhlici dlouhá 700 m a v roce 1932 pøibylo 270 m odboèky z Mezivodí smìrem k Luèovci. Provoz na tomto asi 8 km dlouhém torzu pùvodních zámìrù se potýkal s nedostatkem finanèních prostøedkù, nutných k neustálým opravám, potøebným zejména v dùsledku poškození tratì povodnìmi. Tra» byla pravidelnì vyu¾ívána i pøi pøepravì vìøících na tradièní cyrilometodìjskou pou» na Hlavaté.


Ve 30. letech 20. století byla provedena výstavba silnice z Frýdlantu nad Ostravicí do Bílé a pøes Mezivodí na Beèvy. Ji¾ tehdy se zaèaly objevovat úvahy o zrušení trati. Její provoz se pak udr¾el a¾ do roku 1947.


Co po úzkokolejce zbylo?


Nad zrušeným a zatopeným nádra¾ím ve Starých Hamrech se dochoval zarostlý záøez v oblouku z nákladištì ke zrušené silnici, kde mìla vést kolej odboèky Staré Hamry – Èervík. Kolej tu nebyla nikdy polo¾ena, jen nová cesta byla v roce 1930 trasována tak, aby to dovolila. Toto místo le¾í v I. hygienickém ochranném pásmu, kde je vstup zakázán.
Na Bílé kolem kostela jsou nepatrné pozùstatky náspu trati, dále pak od km 2,0 za nákladištìm Lom jsou zbytky náspù podél potoka s dochovanými propustky a¾ po Mezivodí.
Nìkolik motivù úzkokolejné trati je na zábìrech na starých pohlednicích. Ostatní vzal nenávratnì èas. Zájemce o technické památky ale urèitì potìší tìchto pár èrtù o lesní ¾eleznici na Bílé.

Pavla Zemaníková

 

Další èlánky autorky:
Pøíbìh jedné nalezené chalupy
Vlaková tra» Frýdlant n. O. - Bílá
Osmnáctiny v údolí Ostravice
Zatopené osudy
Masarykova chata Na Beskydì
Chata Solárka
Lysá hora - Albrechtova chata
Lysá hora - Bezruèova chata
Peking 2008 - olympijské ozvìny
Ostravice - Ostravská chata
Ostravice - Sokolská chata
Rozhovor s Jaromírem Šlosarem
Strmá voda
Jak jsem objevila Javoøinku
Hubertská mše na Bílé
Jak jsem objevila Javoøinku - 2
Vozovna z Ostravice
Dokud se zpívá
Staré Hamry
Bílá - lovecký zámeèek
Javoøinka - obrázková cesta
Z Koneèné na Bobek
Okolo Ondøejníka
Ostravice -vodopády
Ondrášovy díry- pøírodní památka
Za beskydskými klauzy
Bílá - úzkokolejka
Smradlavá


Komentáøe
Poslední komentáø: 04.05.2010  12:19
 Datum
Jméno
Téma
 04.05.  12:19 PíD¾ej
 04.05.  12:17 PíD¾ej
 04.05.  12:16 PíD¾ej Ma¹inkáøi poìkuji
 02.05.  08:26 josef