Kalvárie s internetem
U¾ loni jsem se sna¾il získat na chalupu internet . Po telefonu to nejde, i kdy¾ dráty vedou kolem. Stará ústøedna prý na net nestaèí. Pøístupový bod Wifi je za kopcem a druhý a¾ 7 km daleko. Zbýval pøíjem po mobilním telefonu. Ukázalo se však, ¾e je pøítomen pouze signál GRPS a na zkoušku pùjèená souprava od T- Mobilu vykazovala rychlost mezi 20 – 30 kb za sec., co¾ je pomalé k zbláznìní.
Letos na jaøe jsem zjistil, ¾e Telefónica poskytuje pokrytí signálem CDMA, který mù¾e v levnìjší verzi dodat a¾ rychlost 512 kb/sec.
A tady zaèala má kalvárie. Nejdøív bylo zapotøebí vylepšit 7 let starý poèítaè alespoò na 256 Mb pamìti RAM, abych mohl nainstalovat Windows XP, místo dosavadních W 98, které neumí akceptovat obslu¾ný program pro modem. Ani to nebylo snadné, proto¾e nové pamìti nejdou do staré základní desky. Ale podaøilo se.
Namlsán úspìchem jsem poprvé navštívil provozovnu O2 v Edenu a zaèal získávat potøebné informace. Od prvního prodavaèe jsem se dovìdìl, ¾e pokrytí na chalupì je, (co¾ u¾ jsem z mapy vìdìl), a ¾e modem stojí 3000 Kè a mìsíènì zaplatím za neomezený pøenos 830 Kè.
Doma jsem moc neuspìl, ale kdy¾ jsem spoèítal, co stojí pøedplatné novin, které odpadne, telefony rodinì, které mù¾eme vyøídit pøes ICQ, apod., ¾ena se s investicí smíøila.
Následovala druhá návštìva u kyslíkù. Další prodavaè mi sdìlil, ¾e kdy¾ chci spojení jen v¾dy na léto, musím si modem koupit za plnou cenu 4995 Kè. Kdy¾ vidìl mé zdìšení, dodal, ¾e existuje mo¾nost obstarat si starší modem v bazaru, a ¾e mi spojení na nìj zaevidují. Za výpùjèku k ovìøení skuteèné pøítomnosti signálu zaplatím korunu za den, 200 Kè na 2 dny a 300 Kè na tøi dny. Kdy¾ jsem namítl, ¾e cesta na chalupu a zpìt pøijde na 300 Kè za benzin, navrhl mi vcelku rozumnì, abych si pøístroj vypùjèil v nejbli¾ším mìstì od chalupy, co¾ na mapì pokrytí ukázalo, ¾e je Rakovník. A tak jsem z chalupy vyrazil do Rakovníka, kde jsem zjistil, ¾e Telefónica tam provozovnu zrušila. Dalším nejbli¾ším místem jsou Louny, a vypravil jsem se nazítøí tam. Ani v Lounech však u¾ oficiální firemní prodejna není, a slu¾by zajiš»uje franšízová provozovna. Pøíjemná paní mé nadšení zchladila: modem nepùjèují, ale byli by ochotni mì na chalupì navštívit a provoz vyzkoušet. Proto¾e jsem neznal bez diáøe své povinnosti na pøíští týden, slíbil jsem, ¾e se ozvu.
Byl jsem nedoèkavý, a také mi bylo trochu stydno, ¾e chci vyu¾ít slu¾by té paní, a pak ji pøipravit o èást výdìlku tím, ¾e si dám modem z bazaru jen pøeevidovat.I navštívil jsem Eden potøetí. Tentokrát mì pøijala vysoká mladá dívka. Od ní jsem se dovìdìl, ¾e zapùjèení v sobotu a pøes nedìli se pova¾uje za jeden den, a ¾e si mohu pøijít modem vypùjèit za korunu a zálohu 7000 Kè. Po zkušenosti z T- mobilu, kde v slíbený den u¾ pùjèovací mobil nemìli, jsem po¾ádal o rezervaci. Dokonce jsem byl ochoten pøijít v pátek veèer sepsat smlouvu o výpùjèce a ráno si modem jen vyzvednout. Pøijala to s úsmìvem, mají prý 4 a není o nì velký zájem. Je to prý za 5 minut vyøízené.
Vyš»oural jsem ulité penízky na dovolenou a doplnil èástku z obálky na bì¾né výdaje a ráno naklusal ke kyslíkùm do Edenu. Byla tam opìt jiná obsluha, našla rezervovaný pøístroj a zaèala vyplòovat smlouvu o zápùjèce. Ale ouha! Cosi nebylo v poøádku, paní se probírala nìkolika šanony a øekla, ¾e musím poèkat na kolegu, který pøijde ka¾dou chvíli. Byl jsem poslán na prohlídku obchodù a vìnovala se jinému zákazníkovi. Po pùlhodinì, kdy¾ další zákazník odešel a vidìla, jak významnì pøecházím pøed provozovnou, opìt se ponoøila do šanonù , zavolala mì zpìt a smlouvu dokonèila. Kolega nedorazil.
Na chalupì jsme vše nainstalovali podle instrukèní kní¾ky, psané minipísmem, ale spojení jsme ani po nìkolika opakováních celého postupu nedostali. Vzdálený poèítaè neodpovídá bylo za zaèátku chybového hlášení vyzývajícího k stisknutí záhadného tlaèítka další, které nikde nebylo.
Po dalších zkušenostech typuji, ¾e v krabici bylo nesprávné u¾ivatelské jméno a heslo.
Zklamáni jsme modem vrátili. Naše neschopnost cokoli podniknout, kdy¾ vìc nefungovala, vedla ¾enu k rozhodnutí, ¾e kupovat modem v bazaru je nesmyslné, proto¾e nemáme záruku øádné funkce, ani mo¾nost odborné pomoci. Tudy cesta k úsporám nevede.
Nazítøí jsme zatelefonovali do Loun a dohodli návštìvu pøíjemné paní Ivy na chalupì. Dorazila s man¾elem dokonce o chvilku døíve. Pán napojil modem nejprve na svùj notebook, ovìøil, ¾e signál je pomìrnì silný, nainstaloval potøebné do našeho poèítaèe, pøepojil, a vše fungovalo, jak mìlo. Zavládla ohromná radost a hned dopoledne jsem se rozjel do Loun, abych ten zázrak zakoupil.
Po návratu mì však radost rychle pøešla. A» jsme se èinili jakkoli, modem nevykazoval ¾ádnou pøítomnost signálu a obèas vydával nám tak známé hlášení, ¾e vzdálený poèítaè neodpovídá. Paní Iva zmobilizovala man¾ela, ten slíbil, ¾e naveèer pøijede a uvede net do provozu. Pøijel, ale nezbylo mu ne¾ konstatovat, ¾e modem je vadný, ¾e jeho anténní systém nefunguje.
Ráno jmenovkynì opìt sama zavolala, nechala nás pro jistotu pøekontrolovat všechna vstupní data a pozvala nás opìt do Loun, abychom mohli napsat reklamaci a dostat nový pøístroj, který se dá aktivizovat jen z prodejny. Bylo vidìt, ¾e je z celé události neš»astná a nový pøístroj pøímo v prodejnì vyzkoušela. Fungoval, a jako odškodné za patálii, kterou nezavinila, jsme dostali hrníèek a deštník.
Na chalupì jsem modem zapojil a funguje. Je podstatnì pomalejší ne¾ kabelový pøíjem v Praze, rychlost má jen 112 kb/sec, ale zapla»pánbu za to.
Co øíci na závìr?
®e je Telefónica dùstojným nástupcem neblaze proslulého Telecomu. Její lidé neumìjí podat komplexní a pøesné informace. A tak se ani nedivím, ¾e O2 firemní provozovny likviduje a pøedává je do rukou smluvním firmám, které mají o spokojenost zákazníka daleko vìtší zájem… Kdy¾ to spoètu, tak mì to poznání stálo nejen hodnì èasu, jeho¾ mám coby „neprduch“ dost, ale i zbyteèných výdajù z penìz, jich¾ mám málo.
Ivo Antušek