Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Zdeněk,
zítra Milena.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

BIBLE, NOVÝ ZÁKON – 24

ZJEVENÍ JANOVO
 
CITACE BIBLE: Zjevení Janovo je jediným kánonickým NZ zástupcem literárního druhu, zvaného apokalypsa neboli zjevení. Má některé znaky společné s apokalyptickou literaturou pozdního židovství, avšak na rozdíl od ní je zde apokalyptické schéma naplněno novým obsahem, zejména zvěstí ukazující ke Kristu a jeho jedinečné moci a slávě. Správný název knihy je „Zjevení, které Bůh dal Ježíši Kristu …“ Kristus pak jeho obsah naznačil prostřednictvím anděla svému služebníku Janovi.

Autor Zjevení Janova je podle staré církevní tradice ztotožňován s apoštolem Janem, synem Zebedeovým a autorem 4. evangelia i tří janovských listů. Jiná svědectví naznačují, že Zjevení Janovo napsal Jan presbyter. Někteří současní badatelé hledají autora v okruhu janovských žáků a stoupenců. Představuje se jako inspirovaný prorok i jako čtenářův bratr, prožívající spolu s ním církevní současnost. Z některých náznaků textu lze soudit,  že kniha vznikla v Malé Asii na sklonku vlády císaře Domitiana v letech 94-96.

Spis je možno rozčlenit na úvodní vidění, dále na úsek popisující současnost církve s jejími klady, nedostatky i těžkým údělem a na popis budoucnosti, líčení apokalyptického dramatu.

Zjevení Janovo mluví obraznou, symbolickou řečí, tehdejšímu čtenáři sice bližší než nám, ne však beze zbytku pochopitelnou. Autor chtěl zřejmě své současníky povzbudit v těžkých situacích tím, že jim ukazuje k přicházejícímu období slávy církve, pro které byl dán základ Kristovým křížem a vzkříšením. Vítězství bude patřit Beránkovi a těm kdo se rozhodli jej cele následovat. Tento motiv rozhodnutí vystupuje do popředí spolu s výzvami ke stálosti, bdělosti a zachovávání ryzího svědectví.

Zjevení Janovo bylo napsáno jako aktuální výzva do doby na konci 1. a na počátku 2. křesťanského století. Nelze je z tohoto historického rámce vyjmout. Nejde tu tedy o zašifrování konkretní informace pro budoucnost, nýbrž o obrazně vyjádřenou zkušenost víry, která v těžké situaci znovu odhaluje vyhlídku na Kristovo vítězství. Aktuální jsou zejména výzvy k věrnosti, opravdovosti a čistotě víry i k horlivosti pro Krista.

Zjevení Janovo bylo velmi čteno v dobách otřesů a krizí. Mělo značný vliv i na dějiny křesťanského umění.
 
SLOVA ZJEVENÍ: Vstupní slovo
Jan sedmi církvím v Asii: Milost vám a pokoj od toho, který jest a který byl a který přichází, i od sedmi duchů před jeho trůnem a od Ježíše Krista, věrného svědka, prvorozeného z mrtvých a vládce králů země. Jemu, jenž nás miluje a svou krví nás zprostil hříchů a učinil nás královským kněžstvem Boha, svého Otce – jemu sláva i moc navěky. Amen.

Hle, přichází v oblacích! Uzří ho každé oko, i ti, kdo ho probodli, a budou kvůli němu naříkat všechna pokolení země. Tak jest, amen.
Já jsem Alfa i Omega, praví Pán Bůh, ten, který jest a který byl a který nyní přichází, Všemohoucí.
                             
Z oslovení sedmi církví Malé Asie:
 
list do Efezu:      
Kdo má uši, slyš,
co Duch praví církvím:
Tomu, kdo zvítězí,
Dám jíst ze stromu života v Božím ráji.
 
list do Smyrny:
Kdo má uši, slyš,
co Duch praví církvím:
Kdo zvítězí,
tomu druhá smrt neublíží.
 
list do Pergama:
Kdo má uši, slyš,
co Duch praví církvím:
Tomu, kdo zvítězí,
dám jíst ze skryté many;
dám mu bílý kamének,
a na tom kaménku je napsáno nové jméno,
které nezná nikdo než ten, kdo je dostává.
 
list do Thyatir:
Kdo zvítězí a setrvá v mých skutcích až do konce,
tomu dám moc nad národy:
bude je pást železnou berlou,
jako hliněné nádobí je bude rozbíjet
tak jako já jsem tu moc přijal od svého Otce.
Tomu, kdo zvítězí,
dám hvězdu jitřní.
Kdo má uši, slyš,
co Duch praví církvím.
 
list do Sard:
Kdo zvítězí,
bude oděn bělostným rouchem
a jméno jeho nevymažu z knihy života,
nýbrž přiznám se k němu
před svým Otcem a před jeho anděly.
Kdo má uši, slyš,
co Duch praví církvím.
 
list do Filadelfie:
Kdo zvítězí,
toho učiním sloupem v chrámě svého Boha
a chrám již neopustí;
napíšu na něj jméno svého Boha
a jméno jeho města,
nového Jeruzaléma
který sestupuje z nebe od mého Boha,
i jméno své nové.
Kdo má uši, slyš,
co Duch praví církvím.
 
list do Laodikeje:
Kdo zvítězí,
tomu dám usednout se mnou na trůn,
tak jako já jsem zvítězil
a usedl s Otcem na jeho trůn.
Kdo má uši, slyš,
co Duch praví církvím.
 
Vidění Boží moci
Potom jsem měl vidění: Hle, dveře do nebe otevřené, a ten hlas, který před tím ke mně mluvil a který zněl jako polnice, nyní řekl: „Pojď sem, a ukážu ti, co se má stát potom.“ Ihned jsem se ocitl ve vytržení ducha: A hle, trůn v nebi, a na tom trůnu někdo, kdo byl na pohled jako jaspis a karneol; a kolem trůnu duha jako smaragdová.
 
Následuje děsivý apokalyptický děj pod názvy následujících kapitol:
Sedmkrát zapečetěnou knihu přijal Beránek
Hrůzy šesti pečetí
Záchrana vyvolených
Sedmá pečeť a andělé s polnicemi
Hrůzy šesti polnic
Nové povolání k proroctví
Dva svědkové k výstraze světu
Sedmá polnice
Poražený nepřítel
Dravé šelmy vládnou zemí
Ohlášení soudu
Sedm andělů s nádobami pohrom
Hrůzy sedmi nádob
Soud nad nevěstkou
Pád Babylóna
Pozvání k svatbě Beránkově
Spoutání satana a tisíciletá říše
Konečné vítězství a soud
 
Nové nebe a nová země
A viděl jsem nové nebe a novou zemi, neboť první nebe a první země pominuly a moře již vůbec nebylo. A viděl jsem od Boha z nebe sestupovat svaté město, nový Jeruzalém, krásný jako nevěsta ozdobená pro svého ženicha. A slyšel jsem veliký hlas od trůnu: „Hle příbytek Boží uprostřed lidí, Bůh bude přebývat mezi nimi a oni budou jeho lid; on sám, jejich Bůh, bude s nimi, a setře jim každou slzu z očí. A smrti již nebude, ani žalu ani nářku ani bolesti už nebude – neboť co bylo, pominulo.
 
Závěrečná slova
A řekl mi: „Tato slova jsou věrná a pravá; Pán, Bůh dávající Ducha prorokům, poslal svého anděla, aby oznámil svým služebníkům, co se má brzo stát: Hle, přijdu brzo. Blaze tomu, kdo se drží proroctví této knihy.

To jsem slyšel a viděl, Jan. A když jsem to uslyšel a spatřil, padl jsem na kolena k nohám anděla, který mi to oznamoval. Ale on mi řekl: „Střez se toho! Jsem jen služebník jako ty a tvoji bratří proroci a ti, kdo se drží slov této knihy. Před Bohem poklekni!“

Milost Pána Ježíše se všemi.
 
Olga Janíčková
* * *
Zobrazit všechny články autorky


Komentáře
Poslední komentář: 27.07.2023  09:54
 Datum
Jméno
Téma
 27.07.  09:54 olga janíčková
 26.07.  20:39 Jaroslava
 26.07.  08:10 Von
 25.07.  18:40 Vladimír Kříž
 25.07.  11:37 olga janíčková