Théseus rek
Rex, tedy král, to byl později také, v Athénách, které si časem vydobyly pověst nejvýznamnějšího městského státu v Řecku. Théseův otec Aigeos vládl v Athénách úspěšně a dobře, jeho syn však byl z různých důvodů vychováván jinde. Ty důvody nebudu rozplétat, spokojím se konstatováním, že v nich nebylo žádné zlo, kletba.
Když mladík pomalu vyzrál v muže, přivedla ho matka k obrovskému balvanu. Théseus tu malou skálu bez problémů odvalil a našel pod ní meč a obutí svého otce. Přesně tak, jak si to král otec před léty přál. Věřil, že jeho syn to vybavení najde a přijde za ním do Athén, aby převzal královský trůn.
To ostatně bylo i Théseovo přání. Boží úradek mu určil slávu reka největšího po Heraklovi, a tak se cestou činil. Nebudu podrobně přepočítávat všechny zlotřilce, které cestou likvidoval. Nepodlehl železnému cepu jednoho, nenechal se vystřelit ohnutým stromem od druhého, neskončil ani jako potrava pro želvu ve službách jiného loupežníka.
Chvilku se ale zdržíme u Prokrustova lože, možná vám to něco připomene i z naší literatury. Prokrustés byl zvláště zvrhlý a podlý zločinec. V příbytku, kam hosty lákal, měl dvě lůžka. Jedno malé, druhé velké. Když byl host malý, položil ho na velké lůžko a natahoval mu údy. Natahoval je tak dlouho, až nebožákovi vylezly oči z důlků a skonal. I pro velké hosty měl milé přivítání. Položil je na malé lůžko a všechny ruce a nohy, které přečnívaly, osekal. I s tímhle hostitelem si rek poradil, byl to už pátý ničemník, kterého cestou potkal a zahubil, a tak směle vykročil do Athén.
I v Athénách Théseus předvedl svou sílu a neohroženost, ještě nepoznán. Potom přišlo vlídné shledání s otcem, ale současně i otcův úlek. Zrovna se chystala výprava na Krétu. Výprava hodně pochmurná, loď tam měla odvézt povinnou daň za prohranou válku, lidské oběti, krmi pro obludu Minotaura. Théseus vůbec neváhal, přihlásil se jako dobrovolník a otci vysvětlil, že jede tu obludu zabít.
No a jak to všechno dopadlo, si přečtěte v pokračování, které se jmenuje Ariadnina nit. Ale klidně spěte, Théseus nebyl jenom rek, ale potom i rex, tedy král v Athénách.