Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Anežka,
zítra Kamil.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Z Polska po letech autem přímo na náměstí do Starého Bohumína

 

Poslední oficiální bariéra, která rozdělovala polské Chalupki a Starý Bohumín, padla. Náměstí Svobody ve Starém Bohumíně je po patnácti letech opět přímo propojeno se starým hraničním mostem do Polska. Lidé se tak mohou autem dostat přímo ze srdce Starého Bohumína do polských Chalupek a naopak. Stačí počkat jen na zelenou na semaforu. Bohumínská radnice do znovunapojení náměstí na most investovala přes 6 milionů korun.

 

Starý most, který byl po povodních v roce 1997 kvůli narušené statice přístupný jen pro osobní automobily. Po otevření nového hraničního mostu v roce 2007 o pár set metrů dál z něj nakonec auta zmizela úplně, a tak sloužil v posledních dvou letech jen pěším a cyklistům. 23. listopadu 2009 jej pro opět pro automobily otevřeli Češi společně s Poláky. A to symbolicky – koňským spřežením a historickým vozem. Koňská bryčka, do níž zasedli zástupci obou měst - starosta českého Bohumína Petr Vícha a starosta polských KrzyŸanowic Leonard Fulneczek, a historický vůz s radními Bohumína a KryŸanowic a s generálním konzulem Polské republiky v Ostravě Jerzym Kronholdem, otevřely nový průjezd a oficiálně rozsvítily zelenou na novém semaforu. Pak už se průvod několika desítek místních lidí i hostů vydal za oběma vozy na druhou stranu mostu do Polska do míst bývalé celnice.

 

Tam už procesí přivítaly přivítaly chlebem a solí dámy ve slezském a starobohumínském kroji, zástupci měst si předali jako připomínku na tento historický okamžik symbolicky makety automobilů a pamětní listy s historickými i současnými fotografiemi mostu. Vzájemné partnerství pak zástupci měst stvrdili zápisem do Pamětní knihy města Bohumína.

 

„Propojení náměstí a mostu je pro města důležitý okamžik. Polští turisté Bohumín objížděli, mířili do Ostravy přes nový hraniční most a málokdo se do Bohumína z turistů vrátil. Proto jsme dlouhou dobu usilovali o to, aby na starý most směly osobní automobily. A jsem rád, že se nám to povedlo. Propojení náměstí Svobody ve Starém Bohumíně na hraniční přechod je proto jedním z kroků, jak přivést do této městské části zpět život a turistický ruch. S blízkými KrzyŸanowicemi máme velmi blízký vztah, stýkáme se formálně i neformálně a úzce spolupracujeme na společných projektech. Pravidelně se například setkáváme při tradičním sjezdu řeky Odry a na společné vodácké projekty na řece, která nás rozděluje a zároveň spojuje, jsme získali prostředky z Evropské unie. Na propojení mostu s náměstím máme možnost dodatečně získat také prostředky z evropských fondů pro přeshraniční spolupráci a to až 90 procent. Naše žádost byla schválena jako náhradní projekt,“ vysvětlil starosta Bohumína Petr Vícha.

Jeho slova potvrdil i starosta KrzyŸanowic Leonard Fulneczek. „Lidé u nás v příhraničních obcích rádi dodnes vzpomínají na časy, kdy bylo možné dostat se přes hraniční most přímo do Starého Bohumína. Dřív mířili do této části Bohumína za posezením v restauraci Pod zeleným (pozn. red. nynější Národní dům), dnes tady navštěvují bohoslužby v místním kostele,“ řekl starosta KrzyŸanowic, pod které spadají i příhraniční Chalupki a dodal: „Bohumín na pravé a Chalupki na druhé straně řeky Odry byly v dávné minulosti jedno město. Pak jej rozdělila hranice a dnes jsme svědky toho, jak si k sobě lidé díky evropské integrace znovu nacházejí cestu a bariéry padají. Díky propojení mostu a náměstí ve Starém Bohumíně máme k sobě opět blíž, v myslích i z praktického hlediska.“

 

Celkové náklady na propojení mostu s náměstím byly 6 milionů korun, dotace by mohla být až pět milionů korun. Rozpočtované náklady byly přitom přes 7 milionů, městu se však podařilo vysoutěžit realizaci této stavby na 5,4 milionu korun. Tuto částku pak na konečných 6 milionů navýšily náklady na průzkum archeologů, který muselo město zaplatit, a také vypracování projektové dokumentace před samotným zahájením propojení náměstí s mostem.

 

„Při propojení mostu s náměstím Svobody vznikla nově křižovatka ve tvaru písmene „T“. Hlavní ulicí teď bude nově Slezská ulice, která vede přímo z Polska přes most až na starobohumínské náměstí, vedlejší pak ulice Čs. armády. Komunikace dostala novou dlažbu, řemeslníci při napojování položili téměř 210 tun drobných dlažebních kostek, došlo také k přeložkám kanalizace a vodovodu. Přibyl také nový chodník s kamennou mozaikou, veřejné osvětlení i semafor, který bude na mostě řídit dopravu,“ uvedla Jana Slívová z investičního odboru bohumínské radnice. Zároveň dodala, že v místech propojení pracovali také archeologové. Ti pomocí testovací sondy pátrali po nálezech z dob našich předků, protože se jedná o nejstarší městskou část Bohumína. Na nic podstatného však při svém hledání nenarazili.



Průjezd z náměstí na most byl minulosti uzavřen kvůli velké kamionové dopravě. Vybudování obchvatu kolem Starého Bohumína od polských hranic sice před 15 lety přineslo místním lidem úlevu od automobilové dopravy, ale z druhé strany se zbrzdil příhraniční rozvoj a turistický ruch. Po povodních v roce 1997 kvůli narušené statice zmizela z mostu kamionová doprava a po výstavbě a otevření nového hraničního mostu v roce 2007 nakonec i osobní automobily. Most sloužil přes dva roky jen pěším a cyklistům. Teď padly i poslední bariéry a most i průjezd na náměstí je po letech opět přístupný osobní automobilové dopravě.

Lucie Balcarová
www.mesto-bohumin.cz



Komentáře
Poslední komentář: 27.11.2009  17:32
 Datum
Jméno
Téma
 27.11.  17:32 Kamila