KNIHA KNIH – 14
KNIHA JEREMJÁŠ
Citace Bible: POSTAVA PROROKOVA. Jeremjáš, povolaný Boží volbou za proroka, předstupuje před čtenáře knihy, která nese jeho jméno, jako člověk osamělý, vystavený nepochopení, ba potupě ze strany svého okolí. Nerozuměli mu ani jeho nejbližší, ba dokonce usilovali o jeho život. Nebylo mu dopřáno založit vlastní rodinu. Těžce na něm spočívalo jeho prorocké pověření a marně se mu bránil. Přesto se poslušně podrobil Božímu rozhodnutí a svěřené slovo se mu dokonce stalo ´veselím a radostí´, ačkoliv Hospodin sám o něm mluvil jako o ´ohni a kladivu tříštícím skálu´. Za svou věrnost uloženému poslání byl nejednou v nebezpečí života, ale Hospodin byl jeho útočištěm.
Jeremjáš pocházel z Anatótu, staré svatyně na území benjamínském. Byl příslušníkem kněžského rodu, který tam vlastnil půdu, snad potomek Ebjátara vypovězeného tam Šalomounem. Za proroka byl povolán ve třináctém roce vlády Jóšijášovy, tedy asi r. 627 př. Kr. a stopy po něm se ztrácejí po r. 587/6, když byl po pádu Jeruzaléma za nezdařeného pokusu o vzpouru proti Babylóňanům násilně odvlečen judskými vzbouřenci do Egypta. Podle tradice byl svými soukmenovci ukamenován.
OBSAH KNIHY. Kniha Jr vykazuje tři výrazně oddělené části: 1. Výroky proti Judsku, 2. Údaje o Jeremjášově činnosti a utrpení, 3. Výroky proti pronárodům. Vše je zarámováno zprávou o prorokově povolání a dodatkem o dobytí Jeruzaléma.
Prorok vynáší soud nad zpronevěřilým Judou i nad ostatními pronárody. Hospodinův soud učiní konec všem domnělým jistotám lidským, ale neznamená konec Božího jednání s lidem. Končí jen jedno období. Pro ty, kdo projdou očištěním a jimž bude jejich zpronevěra Hospodinem odpuštěna, začne nové období. Hospodin s nimi uzavře novou smlouvu. Tato víra sílila poražený lid, který ztratil všechno a byl odveden do babylonského zajetí. A Nový zákon přináší ujištění o naplnění zaslíbení ´nové smlouvy´ v krvi Kristově.
RŮST KNIHY. Nic se nepraví o tom, že by Jeremjáš svoje výroky pronášené za různých okolností v průběhu čtyř desetiletí zaznamenával sám. Ostatně slovo prorocké mohlo být pokládáno za pravé, až když se naplnilo. Vystupovali přece různí proroci a mluvili úplně protichůdně. Srovnej Jeremjášův spor s Chananjášem. Komu věřit? Jindy mluvili různí proroci shodně, ale jejich slova se pod jejich jménem nedochovala. Např. Úrijáš prorokoval … stejnými slovy jako prorok Jeremjáš. Nelze vyloučit, že některý jeho výrok byl zahrnut do knihy Jeremjášovy.
Dozvídáme se však také, že prorok měl druha, jemuž badatelé přisuzují oddíly pojednávající o činnosti a utrpení Jeremjášově. Byl to písař Báruk. Na příkaz Jeremjášův sepsal slova, která mu prorok nadiktoval. Král Jójakím však rozlícen jejich obsahem celý svitek spálil. Slovo Boží ovšem neumlčel. Báruk pořídil nový spis, do kterého bylo „přidáno ještě mnoho podobných slov.“ Je to významný údaj o tom, jak se biblické knihy postupně ustalovaly.
Slovo Bible: VÝROKY O KRÁLOVSKÉM DOMĚ A MĚSTĚ
Byl jsi mi Gileádem
a vrcholkem Libanónu.
Učiním tě však pouští,
městy, jež nebudou obývána.
Posvětím proti tobě šiřitele zkázy,
každého s jeho zbrojí,
ti porazí tvé nejlepší cedry
a vhodí do ohně.
SMLOUVA VEPSANÁ DO SRDCE
Toto praví Hospodin,
který dává slunce za světlo ve dne,
měsíc a hvězdy za světlo v noci podle svých ustanovení,
který vzdouvá moře, takže jeho vlny hučí,
jehož jméno je Hospodin zástupů:
Jestliže přestanou tato ustanovení přede mnou platit,
je výrok Hospodinův,
také potomstvo Izraele nebude přede mnou už ani pronárodem
po všechny dny.
Toto praví Hospodin:
Jestliže budou změřena nebesa nahoře
a prozkoumány základy země dole,
i já zavrhnu všechno potomstvo Izraele
kvůli všemu, čeho se dopustili, je výrok Hospodinův.
SPÁSA JERUZALÉMA
Toto praví Hospodin: Říkáte: „Toto místo leží v troskách. V judských městech není člověka ani dobytka. Jeruzalémské ulice jsou zpustošené, bez člověka, bez obyvatele, bez dobytka.“ Opět zde však bude slyšet hlas veselí, hlas radosti, hlas ženicha a hlas nevěsty, hlas těch, kteří vybízejí: „Chválu vzdejte Hospodinu zástupů, protože Hospodin je dobrý, jeho milosrdenství je věčné.“ Budou tu i ti, kteří přinášejí do Hospodinova domu oběť. Změním totiž úděl této země jako na počátku, praví Hospodin.
Toto praví Hospodin zástupů: na tomto místě, které je v troskách, bez člověka a bez dobytka, i ve všech jeho městech budou opět nivy pastýřů, kde budou s ovcemi odpočívat. Ve městech vrchoviny i ve městech Přímořské nížiny i ve městech Negebu, v zemi Benjamínově i v okolí Jeruzaléma a v městech judských budou opět procházet ovce pod rukama toho, který je počítá, praví Hospodin.
Příště je na řadě kniha PLÁČ.
Ilustrace z internetu