Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Vladislav,
zítra Doubravka.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Ocenění z holandského Utrechtu


Po letech vysoké ocenění z holandského Utrechtu do českého Vamberka.

 

Dopis adresovaný 81letému Luboru Bořkovi, kdysi organizátoru ojedinělých soutěží mladých varhaníků ve hře na historické varhany ve Vamberku:

Vždycky jste se velmi – a s velkým úspěchem – nasazoval pro varhanní kulturu ve Vamberku a okolí a Vaše snahy měly nejen národní, ale také mezinárodní význam. Soutěž ve Vamberku znamenala pro mladé české varhaníky velmi mnoho a doteď říkají milovníci varhan tady v Holandsku i v Německu, jak krásně zní na CD varhany u svaté Barbory. Jsou to první varhany v Čechách, které i díky Vám byly naladěny ve středotónovém ladění a to má celonárodní hudební význam. Vzpomínám si velice dobře na naše setkání ve Vamberku nebo v Praze. Jste pro mě významný díl mých milých vzpomínek na Čechy už od začátku. Zjara 1995, při soutěži ve Vamberku, jsme Jos Leussink a já snili o natočení české série varhan pro nizozemské katolické rádio. Náš milý kolega z Českého rozhlasu Radek Rejšek nám slíbil připravit orientační cestu po českých varhanách, ale bohužel to nestihl. Tím jsme byli Jos a já prakticky ztraceni a bez znalosti češtiny. Chtěli jsme už bez úspěchu odjet zpátky domů. Ale rozhodli jsme se přece, na radu Radka Rejška, zajet do Vamberka, abychom aspoň získali nějaký dojem o úrovni (mimochodem dobré) mladých českých varhaníků. A když jsme stáli jakoby ztraceni před kostelem svatého Prokopa, najednou jste přišel a velmi dobrou němčinou jste se nás přátelsky zeptal, jestli nám může nějak pomoci, a zorganizoval jste nám ubytování a byl jste báječný hostitel. Ještě si vybavuji Váš úsměv a nadšení, když jste nám ukázal varhany u svatéo Barbory. Krom toho jste nás seznámil s Pavlem Černým, který nás hned po úžasném rozlučkovém večeru v sokolovně provedl po mnoha pěkných varhanách a neuvěřitelně energicky nám pomohl při přípravě projektu natáčení, takže vůbec mohl začít. Udělali jsme 62 nahrávek, ze kterých je mnoho na věčnou dobu uloženo na CD. U nahrávek svaté Barbory a Rychnova jste byl samozřejmě při tom, a kdybyste svým diplomatickým jednáním s masokombinátem ve Vamberku nezařídil na pár hodin ticho od chladicích agregátů, nahrávka by se nepovedla. Pro mě bylo velké překvapení na tyhle roztomilé varhánky najednou hrát s krátkou oktávou a středotónovým laděním. I varhanáři Hans van Rossum a Pierre Pfister si na tuhle mimořádně úspěšnou práci ještě velmi dobře vzpomínají. Že se o dva roky později, když už jste mě pozval do poroty soutěže a směl jsem vést u svaté Barbory seminář, zjistilo, že varhany jsou ještě v dobrém stavu, mě zvlášť potěšilo. Tak jsou Čechy pro mě spojeny s Vaší vřelou přátelskou osobností. I když se v tomto životě už neuvidíme, zůstane hodně překrásných vzpomínek.

Váš Peter van Dijk.


Rozhovor s Luborem Bořkem

 

Pane Bořku, dovolte po přečtení tohoto dopisu, abych Vás poprosil o pár slov o tomto neprávem pozapomenutém holandském počinu - dvou souborech cédéček s nahrávkami historických českých varhan, jež vyšly v Holandsku roku 1998 pod názvem Organa Antiqua Bohemica. Vím, že tato CD s nahrávkami české varhanní hudby uskutečnili pracovníci redakce katolického vysílání nizozemského katolického Rádia Hilversum, v České republice nejsou distribuovány a u nás je vlastníte jen Vy. Oba soubory Vám poslali jejich tvůrci – shodou okolností jste taky tehdy slavil narozeniny. Co obsahují?
První soubor se čtyřmi kompakty je věnován nahrávkám historických varhan v 28 kostelech v Čechách a na Moravě. Pokud chcete podrobně, pak tedy 1. CD – I. Zlatá Koruna , II. benediktinský klášter Kladruby, III. Peruc, IV. Lubenec , V. kostel sv. Jiljí Teplá, VI. kostel sv. Mikuláše Cheb, VII. – dóm Litoměřice, 2. CD - VIII. – kostel sv. Barbory Manětín, IX. Bezno, X. Rabštejn nad Střelou, XI. kostel Všech svatých Česká Lípa, XI. Chrastavá, XIII. – kostel sv. Mikuláše Louny, XIV. Filipov; 3. CD - XV. kostel sv. Barbory Vamberk, XVI. Králíky, XVII. kostel Nejsvětější Trojice Rychnov nad Kněžnou, XVIII. Lomnice nad Popelkou, XIX. Rokytnice v Orlických horách, XX. Březnice, XXI. zámek Lužany, XXII. Petrovice; 4. CD XXIII. minoritský klášter Český Krumlov, XXIV. premonstrátský klášter Milevsko, XXV. Dolní Dvořiště, XXVI. Nečtiny, XXVII. premonstrátský klášter Teplá, XXVIII. Město Touškov.


A druhý soubor?
Ten obsahuje dvojalbum s nahrávkami 11 historických varhan v Praze. Oba jsou doprovázeny podrobným popisem od vzniku celého projektu až po vyobrazení a charakteristiky všech nástrojů. Průvodní slovo je v holandštině, němčině, angličtině, francouzštině, španělštině, ale taky v češtině.


V redakci Rádia Hilversum probírali několik let možnost uskutečnit sérii vysílání o historických varhanách v českých zemích.
Ano, z mála pramenů a několika gramofonových nahrávek, které měli k disposici, vznikala představa zatím neznámého a do značné míry - to cituji jejich slova - nezkaženého varhanního ráje. Chci tu zdůraznit roli ředitele Rádia Hilversum pana Jose Leussinka, bez něhož by celý tento projekt vyzněl naprázdno.


Žijete ve Vamberku, z Vašeho okolí byly vybrány tři historické nástroje.
Ten nejstarší z nich jsou malé varhany hřbitovního kostela svaté Barbory u nás ve Vamberku. Byly postaveny neznámým autorem v 17. století a nedlouho před nahrávkou opraveny, kdy mj. byla obnovena původní krátká velká oktáva. Náročnou práci provedli dva špičkoví varhanáři - Hans van Rossum z Holandska a Pierre Pfister z Francie. Právě na tento nástroj na onom CD hraje Peter van Dijk, utrechtský varhaník a jeden z autorů celého projektu, tři krátké skladby ze 16. - 17. století, mezi jinými i fugu od českého anonyma. Mohu-li k této skutečnosti připomenout drobnost o uskutečnění této “bleskové“ opravy a úpravy, bylo to oceněno částkou přes 40 000 Kč. Moje obavy, že to „spadne“ na mě, rozptýlil ředitel Leussink ujištěním, že to zahrnul do režie projektu. U nás nevídaný přístup.


A druhé varhany?
Tím dalším z rychnovského okresu vybraným historickým nástrojem, téměř celým vyrobeným z dubového dřeva, byly jedny z největších dvoumanuálových varhan v Čechách - varhany v kostele Nejsvětější Trojice v Rychnově nad Kněžnou. Byly postaveny 1843 Jiřím Španělem ml. a restaurované 1992-95. V provedení pražského varhaníka Pavla Černého, vítěze varhanní soutěže v Lublani 1992 a Pražského jara 1994, zaznívá na tomto nástroji Fantasie in C Josefa Bohuslava Foerstera z roku 1896. Mně se nejvíc líbí právě tato nahrávka - já jsem za mlada na gymnáziu obdivoval Otakara Březinu a tato skladba mně připomíná meditace tohoto básníka, kde všecko ústí do finále, kde se koncentrují myšlenky, všecko vytryskne a končí v mohutném chorálu.


A třetí z vybraných nástrojů?
Na ten hraje všestranný nizozemský hudebník Hans Leenders. Jde o varhany v kostele Všech svatých v Rokytnici v Orlických horách, které byly postaveny 1894 bratry Riegrovými. V tomto případě zní z obou ukázek česká hudba 20. století - Malá chorálová partita na píseň „Ježíši, jsi celý můj“ Petra Ebena, rodáka z nedalekého Žamberka, a Pastorale dorico moravského varhaníka, skladatele a pedagoga Antonína Bedřicha Wiedermanna, který zemřel v roce 1951.
Jaká byla geneze tohoto projektu? Vy jste přece byl neúnavný organizační garant všech ročníků Voříškova Vamberka a soutěží mladých varhaníků ve hře na barokní varhany. Je tu nějaká souvislost?
Určitě. Vamberk může být právem hrdý na skutečnost, že počátek realizace tohoto náročného a rozsáhlého projektu se datoval od 2. ročníku varhanní soutěže ve hře na barokní varhany v rámci festivalu Voříškův Vamberk 1995. Po předchozích kontaktech s hudebním redaktorem Českého rozhlasu Radkem Rejškem a varhaníkem Pavlem Černým se nenápadná holandská výprava zúčastnila této soutěže. Při ní si mapovala, jaké možnosti jim pro jejich záměr naše země skýtá, nu a právě její členové zvažovali - kromě vamberských varhan - zařazení 120 historických varhan v Čechách a na Moravě do tohoto projektu. Pro záznam, který měl podat reprezentativní přehled české varhanní oblasti od 17. století do 2. světové války, bylo nakonec vybráno 52 varhan. Nahrávky pak uskutečnilo 17 nizozemských a českých varhaníků se třemi technickými štáby v červnu a říjnu 1996 - z toho 25 v Praze na 11 a 56 děl na 28 místech v Čechách. Zkrátka - podtrženo a sečteno 7 a 1/2 hodiny špičkové interpretace v podání evropských mistrů ve skladbách od baroka do současnosti. Je třeba jen litovat, že nedošlo k dohodě s našimi úřady a tato výjimečná sbírka se u nás nedá koupit.


Děkuji a přeji jen zdraví.

Josef Krám



Komentáře
Poslední komentář: 31.03.2010  17:48
 Datum
Jméno
Téma
 31.03.  17:48 imraL
 31.03.  07:50 venca
 31.03.  00:03 obr nizozemsko