Podzemní mìsto Poláèkùv román Podzemní mìsto nemá souvislou dìjovou linii, spíš jsou to obrázky ze ¾ivota vojákù v zákopech na nehýbající se ruské frontì kdesi na Volyni. Ústøední postavou je a¾ do poloviny románu vojín Maštalíø, který projevuje obchodní nadání i v tomto podzemním mìstì. Znovu se setkáváme se Štìdrým, Wachtlem („v dunivém hlase Wachtla se ozýval velitel hasièské jednoty, zpìvák a piják piva“), Rabochem, starostou mìsta knihkupcem Oktávcem („ještì stále prochází ulicemi okresního mìsta s loveckou puškou, následován køivonohým jamníkem“), správcem Wagenknechtem („dbal toho, aby zákop byl èistý jako ulice v okresním mìstì“) i cti¾ádostivým uèitelem Králem, teï u¾ poruèíkem, poznáváme i nové postavy jednoroèáka Bureše, vojína Andrlíka a cukráøe Trachtu, èetaøe Náhlovského, ale taky Habìtína, nìkdejšího zloèince, nyní však ve zkarikované podobì jako rakouského váleèného hrdinu. Dozvídáme se i o organizované návštìvì vojákù v nevìstinci...
V èervenci roce 2010 jsem poslouchal vyprávìní 91letého Rychnováka o jeho otci Quidovi Støedovi, který Poláèkovo Podzemní mìsto pro¾il na vlastní kù¾i v krábnech (z nìmeckého Graben = pøíkopy, zákopy). Pùvodem z Hronova, synovi vyuèeného sklenáøe a umìleckého malíøe skla, který ve Vídni vystudoval obchodní školu wertheimku. Tìsnì pøed 1. svìtovou válkou byl jednou ¾idovskou hronovskou firmou poslán na tøi roky do Srbska, kde se v Galéøe otevírala textilní fabrika, a tam ho zastihla mobilizace. Narukoval do Èeské Lípy, tehdy nìmeckého mìsta, stejnì jako rychnovští rekruti i Karel Poláèek. Se stejným královéhradeckým plukem v XVI. Marschkumpanie šel na frontu do Ruska a i on tam v Èeském a Ruském Malínì v onìch krábnech pro¾il skoro dva roky. „Jen¾e pak se dostávali k moci komunisti, na ruské frontì to zaèalo krachat. Vojáci o sobì vìdìli, ¾e tam jsou Rusové a támhle Èeši, chodili s Rusy ke spoleèné studánce pro vodu.
Tatínek øíkal, ¾e to, co Poláèek popisoval, bylo naprosto pravdivé a pøesné. K té knize se vracel nejèastìji, sám vyprávìl o zvláštní vìci z doby konce srbské fronty.
S kamarádem udìlali plakát a šli ho povìsit na dráty u zákopù, aby Rusové vìdìli, ¾e to krachá. Oni je ale ostøelovali, kamarádovi vystøelili oko, a proto¾e byla pøíšerná zima, tu noc pro¾ili na místì. Pak kamaráda táhl zpátky, tì¾ce se pøitom nastydl, a¾ se dostal do špitálu ve Vladimiru Volynském. Tam prodìlal ledvinový záchvat, a proto¾e se to dostalo k srdci, zemøel a dali ho do márnice. On se tam ale v noci pod lajntuchem probudil, mìl na prsou modlitební kní¾ku a ruce svázané rù¾encem, ještì ho mám schovaný. Nahej se z márnice dostal, zabouchal na dveøe k jeptiškám, ty øekly, ¾e to je zázrak a a» se jde pomodlit. To odmítl, a proto¾e byl zmrzlý, chtìl do postele a ony – ura¾ené – ho nechaly bez pomoci. Naštìstí pøišel nìmecký knìz polského pùvodu, a proto¾e táta byl nìmèináø, tak se s ním dohodl, faráø mu dal napít a zachránil ho.
Z polního špitálu se dostal na doléèení do Krakova, z nemocnice ho poslali na krakovské nádra¾í, s plnou polní a flintou nastupoval do elektriky, ale dostat se do ní nemohl. Na chodníku stál nìjaký plukovník, ten tu elektriku zastavil, všichni museli vystoupit a elektrika ho samotného – tì¾ce nemocného s ledvinami - odvezla na nádra¾í. Dojel a¾ do Èeské Lípy, tam za ním do špitálu pøijela maminka, a proto¾e spolu chodili a psali si, vzali se a v roce 1919 jsem se narodil já,“ dodal Zbyšek Støeda.
Tady konèí pravdivý pøíbìh z podzemního mìsta. Quido Støeda pak byl po 25 let jednatelem hronovského divadelního spolku, ale radìji nechme vyprávìt jeho 91letého syna Zbyška:
„Táta zpoèátku ochotníky nenávidìl, proto¾e všichni u nás z maminèiny strany hráli. Pøesto od roku 1921 dìlal jednatele divadelního spolku. Traduje se, ¾e ochotníci oslavovali ka¾dé Jiráskovy narozeniny, pøi oslavách jeho sedmdesátin uspoøádali pod Homolkou velké pøedstavení v divadle v pøírodì, kde zahráli èerstvì napsanou autorovu hru Otec.
A tehdy vznikla myšlenka nìco pro Mistra Jiráska udìlat. Parta, která se rekrutovala z tohoto pøedstavení, pøišla asi v roce 1924 s nápadem postavit v Hronovì divadlo. Ustavilo se dru¾stvo pro jeho postavení, a ¾e se Jirásek 28. srpna 1928 zúèastnil kladení základního kamene, to se ví, je z toho fotografie. Tam pøece pronesl „A to dílo budi¾ po¾ehnané“, teï to je napsáno u vchodu do Jiráskova divadla. Ale co se neví: V øíjnu 1929 bylo jevištì jevištìm, hledištì v hrubé stavbì, ale nahoru nic. My - táta, strejda, pøedseda spolku doktor Kudrnáè a já - stáli na jevišti, kdy¾ kolem jel Jirásek se svým šoférem Klugarem. Pan doktor Mistrovo auto zastavil a Jiráskovi pak ukazovali, kde co je. „To jste mnì udìlali radost,“ øekl a pøíšernì je chválil, a doktor Kudrnáè ukázal nahoru: „Mistøe, tadyhle bude Vaše èestná ló¾e, ale budete tam mít i záchodek (mìl problémy s prostatou).“ Jiráska pak odvedli k autu, v¾dycky odjí¾dìl v øíjnu do Prahy, a tam pøíští rok v bøeznu umøel. Na otevøení byla obrovská oslava - já byl vlèe, bylo tam pùl vlády, otvíral ho ministr vnitra Juraj Slávik. A v divadle se hrálo – kromì jednoho roku – i za války, ale to u¾ vznikaly tøenice s kulturträgry ve slu¾bách okupaèní moci v Náchodì,“ vyprávìl Zbyšek Støeda.
Co k tomu mám dodat? Rudolf Kudrnáè byl potomek ochotníka, o kterém píše Jirásek v kronice U nás, jinak bratranec rychnovského starosty Èeòka Langera. A ¾e tento iniciativní Rudla, který všecko organizoval, ale zpíval špatnì, byl jedním ze zakladatelù Kocourkovských uèitelù, u¾ pomalu nikdo neví.
Tady konèí záznam vyprávìní o podzemním mìstì támhle daleko na ruské frontì v 1. svìtové válce a navíc o hronovském divadle. Zbyšek Støeda se narodil 9. srpna 1919.