Po nìkolika testech a psychologickém vyšetøení v Psychiatrickém centru v Praze – Bohnicích mne vybrali mezi zhruba dvì stì š»astlivcù z celé republiky, kteøí mìli mo¾nost svou úèastí podpoøit dosti významný vìdecko-výzkumný projekt. Týká se tréninku kognitivních funkcí (majících poznávací význam a pravdivostní hodnotu) u stárnoucí populace a finanènì je zabezpeèen grantem ministerstva školství, mláde¾e a tìlovýchovy. Vedoucím výzkumného týmu je PhDr. Marek Preiss a celým semináøem (cyklus o deseti èástech) nás vedla Ing. Danuše Steinová, pøedsedkynì Èeské spoleènosti pro trénování pamìti a mozkový jogging. Ú¾asné zá¾itky mi zùstanou v pamìti a¾ do konce mého zatím jednaosmdesátiletého ¾ivota. Mohu se s nìkterými podìlit? Mám dokonce v rukou pøíslušný certifikát.
Hned titulek mého èlánku – ten jsem si vypùjèil z Cicera (Memoriam miniatur, nisi eam exerceas), ale zdaleka to není jediný autor, který se k pamìti kdy vyslovil. Podobných citátù ad memorandum (k zapamatování) najdeme dost nejen ve Starém èi Novém zákonu, a to nemám na mysli jen velmi pou¾ívané Memento, In memoriam, Memento mori (Pamatuj na smrt), ale pøedevším celou vìdeckou disciplínu, jakou je pøedmìt psychologie. A v nìm fyziologická a chemická teorie pamìti, základní druhy pamìti (pohybová, emocionální, názorná a slovnì logická) a její typy – krátkodobá a dlouhodobá.
Také si mnozí z vás zajisté myslíte, ¾e jsme vybaveni jen smysly, k nim¾ nále¾í zrak, sluch, èich, chu» a hmat, ale soudobí vìdci k nim u¾ také øadí další: poèitky bolesti, ko¾ní, orgánové a poèitky polohy a rovnováhy. Vnímáme prostor a vzdálenosti, tvar a velikosti, pohyb, èas a k tìmto základním druhùm patøí té¾ meziosobní (sociální) vnímání.
Dost u¾ teorie, nejsem odborník, ale praktických cvièení pamìti mám za sebou nyní desítky. Ach, záhadný lidský mozek, pravá a levá hemisféra, jeho šedá a bílá kùra, jak se z nich vytrácejí mozkové buòky, jak nám vìkem ubývá schopnost zpracovávat mno¾ství nových a nových informací, ztrácíme pozornost, u¾ se zdaleka tak pru¾nì nerozhodujeme jako pøed lety. Naproti tomu bychom mìli být moudøejší. Vìdìt, ¾e svou úlohu hraje koncentrace, zpùsoby opakování, chceme-li si nìco dùle¾itého zapamatovat, ¾e k tomu jsou nezbytné mnemotechnické pomùcky. Právì pomocí nich si èlovìk doká¾e zapamatovat a¾ 250 nových informací, telefonních èísel, 100 èísel Ludolfova èísla „pí“ nebo tøeba 43 dosavadních amerických prezidentù od prvního Washingtona.
Nositelkou titulu Grant Master – nejvyššího ocenìní v memosportu je MUDr. Michaela Buchvaldová - Kersten, svìtovì uznávaná odbornice ve výuce mnemotechnik. Úèastníci kurzu mìli mo¾nost seznámit se s ní na jednom dalším semináøi. Obdivovali jsme naši vedoucí kurzu, jaký u¾ poøádala v desítkách anglicky mluvicích zemích. Inspirovala a motivovala nás nepøeberným poètem koncentraèních testù, anagramù, tangramù èi heptagramù (raète, prosím, pou¾ít slovníku cizích slov), a¾ jsme si je sami nauèili vymýšlet. Poznávali jsme sami sebe navzájem tak, aby nám tváø i jméno nezmizely z pamìti ani po letech. Jak to vyjádøil jeden z úèastníkù, kdy¾ si zaveršoval: Kdy¾ vás potkám na ulici, povím „to je ona!“ – ¾ena, která zpùsobila, ¾e mám pamì» slona!