Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Elena,Herbert,
zítra Vlastimil.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Nehody a ptačí chřipka
Na českých silnicích zemřelo za posledních deset let přes třináct tisíc lidí. Celospolečenské ztráty v důsledku dopravních nehod přesahují podle ministerstva dopravy ročně padesát miliard korun. Kolik lidí zemřelo za stejné období ve světě, kolik jich bylo zmrzačených, jaké byly náklady na léčení raněných, to bychom pracně museli hledat ve světových statistikách.  Jsem přesvědčen, že by to bylo ohromující číslo.
Za uplynulé dva roky zemřelo ve světě 80 lidí na ptačí chřipku. Tato skutečnost zmobilizovala vlády, výzkumné laboratoře a mezinárodní organizace k tomu, aby hledaly účinná opatření k minimalizaci eventuálních následků přenesení nákazy na člověka. Ohromující čísla statistik vypovídajících o mrtvých a zraněných v silničním provozu však vyvolávají pouze nezávazná varování a eventuálně apelování na dodržování pravidel silničního provozu. Na druhé straně však továrny chrlí další a další auta, jejichž maximální rychlost  podstatně převyšuje povolené maximální limity, které ve většině zemí, kromě SRN, se pohybují okolo 130 km/hod. Závody na uzavřených tratích pak ukazují motoristické veřejnosti limity lidských schopností  i  možností strojů a zároveň vyvolávají touhu po následování. Cestovní vozy s  možnou maximální rychlostí okolo 200 km/hod. si pak může koupit každý, kdo na to má peníze. Domnívat se, že nebude možností stroje využívat, je naivní. Silniční kontroly jsou jen občasné a ten, kdo má na drahé auto, může riskovat i pokutu, aniž by si připouštěl, že jeho jednání je rizikové a ohrožující ostatní účastníky silničního provozu.
Během tisíců let se totiž lidský organismus vyvíjel tak, že maximální rychlost, k níž se přizpůsobil, je rychlost chůze, která  je okolo 5 km/ hod., krátkodobě je možno ji mírně zvýšit. Dnes se však může člověk posadit do rychlého auta, během sekund dosáhnout stovky, a nepotřebuje k tomu nic víc, než potřebný věk a příslušné finance. Je pravda, že piloti obsluhují stroje pohybující se podstatně větší rychlostí, ovšem jsou to vybraní lidé, dlouhodobě školení, s omezením věkem,  pod přísnou lékařskou kontrolou a mají ku pomoci mnoho dalších přístrojů a pomoc ze stanovišť řízení leteckého provozu. Naproti tomu řidič auta na silnici může být nezkušený, unavený, nezodpovědný, nepozorný, nemocný, nesoustředěný po psychické zátěži vyvolané pracovními nebo rodinnými problémy atp., a když vyvstane nenadálá událost, není schopen se s ní vyrovnat. „Dostal smyk“, napíší v novinách, jakoby to byl nějaký dar shůry a nikoliv vědomé či nevědomé porušení fyzikálních, a nezřídka i lidských, zákonů.
Je s podivem, že mezinárodní organizace se nezasazují o to, aby cestovní vozy neměly možnost  překonat maximální rychlost, dejme tomu 150 km/hod. Aby výrobci soutěžili především ve vybavení bezpečnostními prvky, které by zabránily překračovat rychlost např. při ztížených povětrnostních podmínkách nebo při nebezpečném odstupu od vpředu jedoucího atp.  Mnozí řidiči si totiž nejsou schopni uvědomit, že fyzikální zákony nelze ukecat,( nemají sluch), uplakat, (nemají svědomí) a nelze je ani uplatit, protože nemají kapsu. A tak by mělo být  na rozhodnutí moudrých v Evropském parlamentu, aby dalším mrtvým v dopravním provozu zabránily takovými omezeními pro výrobce, které by nebezpečí vzájemného vyvražďování účastníků silničního provozu limitovaly. Obávám se však, že by to vyvolalo stejný rozruch, jako když se ministr Rath pokouší svými opatřeními omezit  nadměrné odsávání peněz ze zdravotních fondů. Najít politiky, kteří by měli odvahu postavit se automobilové lobby je asi jen nádherná scifi, protože by ihned povstalo nemálo těch, kteří by se bouřlivě pohoršovali nad tím, že si někdo dovoluje omezovat jejich právo ohrožovat jiné.
Automobilismus kromě předností rychlého přesunu osob i zboží však má i mnoho jiných nežádoucích následků. V zájmu byznysu desetitisíce kamionů ničí životní prostředí, krajinu a poškozují zdraví obyvatel v sídlech, jimiž projíždějí. Nové dálnice krájejí krajinu a znemožňují pohyb a přesun mnoha živočichů, kteří mají stejné právo na existenci, jako člověk. To je však již jiná smutná kapitola života na zemi, v níž motorismus ovládl život obyvatel.
Ivo Krieshofer 


Komentáře
Poslední komentář: 28.02.2006  09:12
 Datum
Jméno
Téma
 28.02.  09:12 Ivo Bezpečné auto
 27.02.  08:19 Eva Věře NL
 25.02.  23:37 Věra NL Evě
 25.02.  17:28 Eva
 25.02.  17:22 Bořivoj
 25.02.  09:22 Janina
 24.02.  23:00 Ivo Ptačí chřipka
 24.02.  18:49 Jarka
 23.02.  18:34 Zdenka
 23.02.  16:39 Bořivoj
 23.02.  15:17 Janina
 23.02.  14:54 Svatopluk Nehody versus ptačí chřipka
 23.02.  13:47 Radana ještě
 23.02.  13:36 Radana nebezpečí
 23.02.  12:31 hera automobily a ptačí chřipka..
 23.02.  11:28 Ludmila pro Evu
 23.02.  11:14 Eva Mar kde udělal stvořitel chybu ?
 23.02.  10:44 Karel souhlas
 23.02.  10:36 Věra NL Kamile
 23.02.  09:50 Pavel
 23.02.  08:45 Ivo Dodatek k mému článku
 23.02.  08:32 Kamila bojim bojim