Ideál ¾eny |
||
|
||
|
||
Dùstojnì reprezentovat |
||
®ena
vstoupila do minulého vìku v podstatì s jediným úkolem
- dùstojnì reprezentovat. Vzorem |
||
Obìtující se madona |
||
Øe¾
první svìtové války pøinesla ideál "obìtující
se madony" - kultivované dívky, která v èepeèku
o¹etøovatelky ti¹í bolest ranìných. V Rusku se
takovým vzorem dokonalé ¾eny ve slu¾bách vlasti
stala carevna Alexandra a její ètyøi mladièké
dcery. Jsou to asi jediné ¾eny, které za ¾ivota udávaly
spoleèenský tón a muèednická smrt je o osmdesát
let pozdìji zaøadila mezi svaté. |
||
Jazzová éra |
||
Válku
faktickou, která drasticky vybila celé roèníky
populace, vystøídala válka ¾en o mu¾e. Bojové
barvy jsou èerná kolem oèí a jasnì rudá na rtech.
Poprvé ¾eny vytahují své zbranì, rtìnku a pudøenku,
u stolu v restauraci nebo na lavièce v parku. Zkracují
se suknì, odhazují spodnièky. Proè ukazovat nohy jen
jednomu mu¾i, kdy¾ je mohou vidìt v¹ichni? A hlavnì
pryè s prsy, tou typicky mateøskou pøítì¾í tìla.Novì
nabytá nezávislost ¾en se projevuje i v èinech. Kouøí
na veøejnosti (co nejdel¹í cigaretové ¹pièky) a øídí
vùz. Slavná taneènice Isadora Duncan na to doplatí
¾ivotem, kdy¾ se jí zaplete do kol vozu módní ¹ál
a u¹krtí ji. Taneènice Josephine Baker tanèí nejen
takøka nahá, s vyholeným podpa¾dím a vlasy pøilepenými
k hlavì vajeèným bílkem, ale hlavnì je èerná. Hvìzda
paøí¾ských kabaretù, divo¹ka obleèená jen do tøpytivì
zlatých banánù kolem pasu se stává idolem mu¾ù a
vzorem ¾en - vìc je¹tì pøed nìkolika lety zcela
nemo¾ná. |
||
V lesku støíbrného plátna |
||
|
||
Kult òader |
||
Druhá
válka a pováleèná léta vytvoøila nový ideál. Dívky
v peèlivých úèesech z vlasù obarvených na blond si
hrají se závidìníhodnou naivitou na dospìlé a svìt
se na jejich IQ (pojem zavedený ji¾ roku 1912!)
rozhodnì neptá. Trvalá u¾ pøedstavuje ponìkud obno¹enou,
ale stále atraktivní vestu, kyslièník teèe proudem
a hnojí tak pùdu pro první vtipy o blondýnách se
zrním v kabelce. Na scénu se vracejí bujné tvary. Òadra
Jane Russellové ve filmu Psanci z roku 1943, pozvednutá
speciální podprsenkou vyztu¾enou kovem, vynesla za
"nemorálnost" snímku ¹estiletý zákaz. Jen¾e
to si u¾ ameriètí vojáci na dvíøka skøínìk lepí
obrázky novodobých vìstonických Venu¹í, které
dostaly i vlastní název: pin up girls - pøipínáèková
dìvèata.Jen pár mìsícù po válce pøijel do
Hollywoodu armádní fotograf udìlat nìkolik snímkù
polonahých sleèen. Vypráví: "Maskérka nebyla
zcela spokojená s plností prsou pózující hvìzdièky.
Vsunula jí pod blùzu pár pìticentimetrových vycpávek,
pak poodstoupila, pozornì si ji prohlédla a pøidala
dvì dal¹í na ka¾dý prs. Staèí?, zeptala se nás
pak. Rozpaèitì jsme poka¹lávali. Maskérka rozhodla
za nás. "Ale co, sakra, øekla, v¾dy» je to pro
na¹e vojáky!", a pøidala dal¹í tøi vycpávky
pod ka¾dé òadro." Zanedlouho obsahovaly
podprsenky pod svetøíkem studentek i sekretáøek bì¾nì
kvantum zmaèkaných papírových kapesníèkù. |
||
Top Marylin |
||
|
||
Mini a kvìtiny |
||
|
||
Pohádkové princezny |
||
|
||
Prodavaèky
marnosti |
||
Útok
manekýn zahýbal svìtem. Zavrhované povolání, jeho¾
pøíslu¹nice byly øazeny prudérní spoleèností a¾
nìkam k prostitutkám, ovládlo svìt celebrit. Je to
snad jediná profese na svìtì, kde ¾eny vydìlávají
víc ne¾ mu¾i. To ony mají tu magickou moc slibovat zázraènou
podprsenku a díky ní krásná |
||
Neobyèejná obyèejná ¾ena |
||
Ale ani vláda modelek netrvá vìènì a právì teï jejich slunce zapadá. Slibná budoucnost èeká ¾eny, které v sobì spojují pùvab s inteligencí. Do módy pøichází "chytrá krása": odu¹evnìlá tváø podtr¾ená pøirozenì stavìným tìlem bez chirurgických zásahù. Ideálem budou opìt ¾eny s povoláním, které je souèástí jejich osobnosti, u¾ si nevystaèí s fotogenickou tváøí. Budou to nové Natalie Oreirové, Anny Kurnikovové èi vítìzky soutì¾e Miss Internet. Prostì ¾ivoucí bytost, která není jen pochodující reklamou na zbo¾í, ideál krásy zcela individuální, kdy pøirozená "vùnì ¾eny" zvítìzí nad peèlivì propracovanou image. |
||
Ideál budoucnosti? |
||
Bude
stejný jako býval kdykoli jindy! Krása ¾eny se nedá
vytvoøit nìjakou teorií, to je zámìna módního
trendu s opravdovou krásou. Reklama
mù¾e vnucovat tøeba dvacet vyzáblých dívenek
jako ideál, ale mu¾ùm se
poøád bude líbit poøádný zadek a òadra,
která k té ¾enì pùjdou - i kdyby
se tøeba nìkomu jinému zdála povislá. Vkus
se nemìní po staletí, tisíciletí a díky zázraèným
látkám zvaným feromony se nìkomu líbí ka¾dá ¾ena
v jakékoli dobì - staèí se správnì potkat. |
||
Jiøí Muladi |