Kapitán zaoceánské lodi Ing. Jens Wulf chce v důchodu pěstovat růže
Narodil se 1. ledna 1964 v německém přístavním městě Rostock. Devatenáct let se plaví po všech světových mořích, nyní jako kapitán obchodní lodi. Jeho suchozemským přístavem je už osm let Rožnov pod Radhoštěm.
„Narodit se právě prvního ledna je docela normální, ovšem na další výročí musím vždy čekat celý rok,“ řekl námořní kapitán Ing. Jens Wulf s úsměvem.
Na podzim roku 2009 se vrátil z plavby, na další turnus se vydá v polovině ledna 2010. Zatím „jeho“ obchodní lodi velí jedna z pěti žen, které u německé námořní plavby slouží jako kapitán.
Jak se stane člověk kapitánem námořní lodi?
„Rostock je velký námořní přístav, skoro všichni jsou tam námořníky. Z naší třídy pracuje dvanáct kamarádů na moři. Ale teď už je to jiné, zájem o tuto práci opadl. Z někdejších osmdesáti tisíc námořníků z obou částí Německa jsou dnes v činné službě jen dva tisíce. Je to dáno i levnější pracovní silou v Asii.
Než se člověk stane námořním kapitánem, musí nejprve absolvovat dvouleté učiliště, potom dva roky sloužit jako obyčejný námořník. Po studiu na vysoké škole námořní se nejprve stane třetím důstojníkem. Po dalších letech služby na moři povýší na druhého, pak na prvního důstojníka a až pak na kapitána.“
Kolikrát jste obeplul zeměkouli?
„Vlastně ani jednou. Všechny obchodní cesty vedou mezi Čínou a Evropou, Austrálií a Brazílií.“
Jak dlouho plavba trvá?
„Loď pluje rychlostí čtrnácti mil, což je asi 26 km za hodinu, takže plavba po nejdelší trase může trvat i třicet dnů. Někdy pro zpestření uspořádáme party na palubě, ale je to komické, když spolu tančí chlapi. Posádku tvoří dvaadvacet mužů, většinou z Filipín a Barmy, kde je pracovní síla levnější. Také kuchař je z Barmy, takže o nějakém typickém německém nebo českém jídle nemůže být ani řeč. Navzájem komunikujeme trochu anglicky, někdy německy. Také rusky. Nejhorší je to v Číně a když se během procházky po městě potřebujete zeptat na zpáteční cestu k přístavu, tak se prostě nedomluvíte.“
Zažil jste nějaký těžký okamžik na moři?
„Dva tajfuny v životě, bylo to opravdu hrozné. Uvnitř tajfunu jsou vlny vysoké dvanáct až šestnáct metrů. Obrovská a plně naložená loď je sice protíná přídí, ale voda se hrne přes palubu. A v důsledku bočních vln, které do lodi stále buší, se loď kymácí ze strany na stranu. Právě pro takový případ musí být lodní náklad dobře rozmístěný a důkladně upevněný.“
A co piráti?
„Somálsko je velký problém. Nesmíme plout blíž než 1000 mil, což je pro nás velká zajížďka.“
Je rozdíl mezi jednotlivými moři, kterými se plavíte?
„Na rozlehlých oceánech jsou vlny větší než v Severním a Středozemním moři. V Tichém a Indickém oceánu vznikají nebezpečné víry. Na rovníku je voda nejteplejší, vrací se odtamtud zpět k jednotlivým pólům po polednících. Díky Golfskému proudu je poměrně vysoká teplota i daleko na severu.“
Trápí i kapitána námořní lodi mořská nemoc?
„Trápí každého. I když jsem na moři devatenáct roků, prvé tři dny na začátku každé plavby jsou utrpením, než se organismus adaptuje. Proti mořské nemoci se nedá dělat nic, ta se musí přetrpět.“
Jak jste objevil suchozemský přístav právě mezi horami v Beskydech a v Rožnově pod Radhoštěm?
„Ještě za existence Československa chodili zdejší lidé, kteří chtěli na moře, do námořní školy v Rostocku. Právě odtamtud mám kamaráda Honzu Kocha z Rožnova. Jednou jsme pořádali Silvestra právě v Rožnově, tehdy jsem poznal Marcelu. Po půl roce jsme se vzali a už v Rožnově pěstuji květiny osmý rok.“
Co říká manželka na vaše kapitánské zaměstnání?
„Není to pro ni lehké, ale už si zvykla. Když se po půl roce vrátím z moře, tak jsme zamilovaní. A tak to jde pořád a pořád.“
Máte v Beskydech své oblíbené místo?
„V Kunčicích pod Ondřejníkem. Tam se mi moc líbí. Z Ondřejníku je krásný výhled na zdejší hory.“
Co budete jednou dělat jako námořní kapitán ve výslužbě?
„Pěstovat růže.“
Námořní kapitán Ing. Jens Wulf pilně studuje český jazyk. Neodradí ho ani zapeklitá slova plná všelijakých „ř“ a „ž“ a další gramatické záludnosti. Od poloviny ledna nastupuje další plavbu obchodní lodí po mořích a oceánech mezi přístavy mnoha zemí světa. Až se uprostřed léta vrátí, budou růže v jeho zahrádce právě v plném květu.
Richard Sobotka
Foto: Námořní kapitán a naturalizovaný Rožnovan Ing. Jens Wulf.