Kalvárie s internetem
Už loni jsem se snažil získat na chalupu internet . Po telefonu to nejde, i když dráty vedou kolem. Stará ústředna prý na net nestačí. Přístupový bod Wifi je za kopcem a druhý až 7 km daleko. Zbýval příjem po mobilním telefonu. Ukázalo se však, že je přítomen pouze signál GRPS a na zkoušku půjčená souprava od T- Mobilu vykazovala rychlost mezi 20 – 30 kb za sec., což je pomalé k zbláznění.
Letos na jaře jsem zjistil, že Telefónica poskytuje pokrytí signálem CDMA, který může v levnější verzi dodat až rychlost 512 kb/sec.
A tady začala má kalvárie. Nejdřív bylo zapotřebí vylepšit 7 let starý počítač alespoň na 256 Mb paměti RAM, abych mohl nainstalovat Windows XP, místo dosavadních W 98, které neumí akceptovat obslužný program pro modem. Ani to nebylo snadné, protože nové paměti nejdou do staré základní desky. Ale podařilo se.
Namlsán úspěchem jsem poprvé navštívil provozovnu O2 v Edenu a začal získávat potřebné informace. Od prvního prodavače jsem se dověděl, že pokrytí na chalupě je, (což už jsem z mapy věděl), a že modem stojí 3000 Kč a měsíčně zaplatím za neomezený přenos 830 Kč.
Doma jsem moc neuspěl, ale když jsem spočítal, co stojí předplatné novin, které odpadne, telefony rodině, které můžeme vyřídit přes ICQ, apod., žena se s investicí smířila.
Následovala druhá návštěva u kyslíků. Další prodavač mi sdělil, že když chci spojení jen vždy na léto, musím si modem koupit za plnou cenu 4995 Kč. Když viděl mé zděšení, dodal, že existuje možnost obstarat si starší modem v bazaru, a že mi spojení na něj zaevidují. Za výpůjčku k ověření skutečné přítomnosti signálu zaplatím korunu za den, 200 Kč na 2 dny a 300 Kč na tři dny. Když jsem namítl, že cesta na chalupu a zpět přijde na 300 Kč za benzin, navrhl mi vcelku rozumně, abych si přístroj vypůjčil v nejbližším městě od chalupy, což na mapě pokrytí ukázalo, že je Rakovník. A tak jsem z chalupy vyrazil do Rakovníka, kde jsem zjistil, že Telefónica tam provozovnu zrušila. Dalším nejbližším místem jsou Louny, a vypravil jsem se nazítří tam. Ani v Lounech však už oficiální firemní prodejna není, a služby zajišťuje franšízová provozovna. Příjemná paní mé nadšení zchladila: modem nepůjčují, ale byli by ochotni mě na chalupě navštívit a provoz vyzkoušet. Protože jsem neznal bez diáře své povinnosti na příští týden, slíbil jsem, že se ozvu.
Byl jsem nedočkavý, a také mi bylo trochu stydno, že chci využít služby té paní, a pak ji připravit o část výdělku tím, že si dám modem z bazaru jen přeevidovat.I navštívil jsem Eden potřetí. Tentokrát mě přijala vysoká mladá dívka. Od ní jsem se dověděl, že zapůjčení v sobotu a přes neděli se považuje za jeden den, a že si mohu přijít modem vypůjčit za korunu a zálohu 7000 Kč. Po zkušenosti z T- mobilu, kde v slíbený den už půjčovací mobil neměli, jsem požádal o rezervaci. Dokonce jsem byl ochoten přijít v pátek večer sepsat smlouvu o výpůjčce a ráno si modem jen vyzvednout. Přijala to s úsměvem, mají prý 4 a není o ně velký zájem. Je to prý za 5 minut vyřízené.
Vyšťoural jsem ulité penízky na dovolenou a doplnil částku z obálky na běžné výdaje a ráno naklusal ke kyslíkům do Edenu. Byla tam opět jiná obsluha, našla rezervovaný přístroj a začala vyplňovat smlouvu o zápůjčce. Ale ouha! Cosi nebylo v pořádku, paní se probírala několika šanony a řekla, že musím počkat na kolegu, který přijde každou chvíli. Byl jsem poslán na prohlídku obchodů a věnovala se jinému zákazníkovi. Po půlhodině, když další zákazník odešel a viděla, jak významně přecházím před provozovnou, opět se ponořila do šanonů , zavolala mě zpět a smlouvu dokončila. Kolega nedorazil.
Na chalupě jsme vše nainstalovali podle instrukční knížky, psané minipísmem, ale spojení jsme ani po několika opakováních celého postupu nedostali. Vzdálený počítač neodpovídá bylo za začátku chybového hlášení vyzývajícího k stisknutí záhadného tlačítka další, které nikde nebylo.
Po dalších zkušenostech typuji, že v krabici bylo nesprávné uživatelské jméno a heslo.
Zklamáni jsme modem vrátili. Naše neschopnost cokoli podniknout, když věc nefungovala, vedla ženu k rozhodnutí, že kupovat modem v bazaru je nesmyslné, protože nemáme záruku řádné funkce, ani možnost odborné pomoci. Tudy cesta k úsporám nevede.
Nazítří jsme zatelefonovali do Loun a dohodli návštěvu příjemné paní Ivy na chalupě. Dorazila s manželem dokonce o chvilku dříve. Pán napojil modem nejprve na svůj notebook, ověřil, že signál je poměrně silný, nainstaloval potřebné do našeho počítače, přepojil, a vše fungovalo, jak mělo. Zavládla ohromná radost a hned dopoledne jsem se rozjel do Loun, abych ten zázrak zakoupil.
Po návratu mě však radost rychle přešla. Ať jsme se činili jakkoli, modem nevykazoval žádnou přítomnost signálu a občas vydával nám tak známé hlášení, že vzdálený počítač neodpovídá. Paní Iva zmobilizovala manžela, ten slíbil, že navečer přijede a uvede net do provozu. Přijel, ale nezbylo mu než konstatovat, že modem je vadný, že jeho anténní systém nefunguje.
Ráno jmenovkyně opět sama zavolala, nechala nás pro jistotu překontrolovat všechna vstupní data a pozvala nás opět do Loun, abychom mohli napsat reklamaci a dostat nový přístroj, který se dá aktivizovat jen z prodejny. Bylo vidět, že je z celé události nešťastná a nový přístroj přímo v prodejně vyzkoušela. Fungoval, a jako odškodné za patálii, kterou nezavinila, jsme dostali hrníček a deštník.
Na chalupě jsem modem zapojil a funguje. Je podstatně pomalejší než kabelový příjem v Praze, rychlost má jen 112 kb/sec, ale zaplaťpánbu za to.
Co říci na závěr?
Že je Telefónica důstojným nástupcem neblaze proslulého Telecomu. Její lidé neumějí podat komplexní a přesné informace. A tak se ani nedivím, že O2 firemní provozovny likviduje a předává je do rukou smluvním firmám, které mají o spokojenost zákazníka daleko větší zájem… Když to spočtu, tak mě to poznání stálo nejen hodně času, jehož mám coby „neprduch“ dost, ale i zbytečných výdajů z peněz, jichž mám málo.
Ivo Antušek