Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Zdeněk,
zítra Milena.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

KNIHA KNIH – 16

KNIHA EZECHIEL
Citace Bible: PROROK A JEHO DOBA.  Ezechiel vystupuje jako prorok v nejotřesnějším období judských dějin. Jako jeruzalémský kněz byl odveden do Babylónie již při první deportaci r.597 a prožil tam pád svatého města a zničení chrámu r.587/6. Na jeho činnosti pozorujeme, jak se judští zajatci vyrvaní z domácího prostředí a chrámového obecenství začínají shromažďovat u nohou prorokových jako jeho vděční posluchači. Tvoří se nové duchovní obecenství, které časem povede ke vzniku synagóg a k novému typu bohoslužeb, kde modlitby, ´oběti rtů´, nastoupí na místo dřívějších krvavých obětí. V době, kdy bylo všechno ztraceno a kdy se zdálo, že Bůh svůj lid nadobro zavrhl a opustil, naopak se k němu sklání novým způsobem. I v cizí, nečisté, pohanské zemi zůstává se svými věrnými a ujišťuje je, že žádný pohanský král nezmaří jeho cíle, byť mu i zničil město a chrám.
To vše je ovšem tak nové a nepředstavitelné, přímo nepřirozené, že se to zračí i na vystoupení prorokově. Proroci byli ve všech dobách a za všech okolností lidé všelijak výstřední. U Ezechiela si mnozí kladou otázku, nebyl-li to člověk vážně nemocný. Nepochopíme však jeho zvěst, budeme-li v něm např. vidět epileptika. On je zrcadlem své doby.  Jako se lid musel oprostit od všeho, čím do té doby žil, tak i on opouští vžité zvyklosti a náležitosti. Je prostě svému lidu ´znamením´, svou osobou i svými činy.
 
SOUD I MILOST. Ke svému prorockému poslání byl Ezechiel povolán  zvláštním zjevením Boží slávy. Toto nezvyklé vidění Boží slávy spatřil i potom ještě opětovaně. V ´Božích viděních´ byl dokonce přenesen do Jeruzaléma, aby se na vlastní oči přesvědčil, jak lid propadl modloslužbě. Juda není lepší než Izrael,  Jeruzalém než Samaří. Jsou připraveni ke každému smilstvu a v nevěře opouštějí Hospodina. Za to je nemůže minout hrozný trest. Boží soud však není slepý, pykat bude jen viník, nikdo nebude trpět za druhého.
Po výrocích proti Jeruzalému a Judsku následují výroky proti pronárodům. Potom po novém ujištění, že Hospodin netrestá nevinné, následuje zvěst o obnově lidu a novém životě zachráněných. Lid očištěný od své zvrácenosti a nevěrnosti obdrží nové srdce a nového ducha. I suché kosti probudí Hospodin k novému životu a Izrael se znovu sjednotí s Judou pod vládou Hospodinova služebníka Davida. Jeho knížectví bude věčné a Hospodin uzavře se svým lidem smlouvu pokoje. Přivalí se však ještě jedna pohroma v podobě apokalyptického nepřítele Góga ze země Magógu. Bude to vzpoura proti Hospodinu, a ta nemůže skončit jinak, než naprostou zkázou nepřítele.
 
NOVÝ JERUZALÉM.  Teď teprve, po zničení Góga a jeho hord, začne pro Boží lid nový život. Skončí zajetí,  Hospodin přivede své věrné zpátky do jejich země zaslíbené otcům a bude tam přebývat s nimi. Chrám bude obnoven; prorok přesně uvádí jeho rozměry a vybavení a vymezuje povolaným služebníkům jejich budoucí úkoly. Z chrámu bude vycházet životodárný pramen. Závěr knihy je věnován vymezení země a stanovení podílů jednotlivých pokolení. Kníže, který nad nimi bude vládnout, bude mít svůj dědičný podíl; nebude to už žádný král, který by si činil nárok na vlastnictví svých poddaných. Poslední verše jsou věnovány popisu svatého města a mají svůj protějšek v popisu nového Jeruzaléma.
 
SLOVO BIBLE:  OHLÁŠENÍ KONCE. I stalo se ke mně  slovo Hospodinovo: „Ty, lidský synu, slyš. Toto praví Panovník Hospodin o izraelské zemi: Je konec, přišel konec na všechny čtyři strany země! Tvůj konec už je tady. Dám průchod svému hněvu proti tobě, budu tě soudit  podle tvých cest a obrátím na tebe všechny tvé ohavnosti. Nebude mi tě líto a nebudu znát soucit, obrátím tvé cesty proti tobě a tvé ohavnosti vyvstanou uprostřed tebe. I poznáte, že já jsem Hospodin.“    
 
PŘESÍDLENÍ KRÁLE A LIDU. I stalo se ke mně slovo Hospodinovo: „Lidský synu, budeš jíst svůj chléb s třesením a pít vodu s chvěním a obavami. A řekneš lidu země: Toto praví Hospodin o obyvatelích Jeruzaléma v zemi izraelské: s obavami budou jíst svůj chléb a v úděsu  budou pít vodu, neboť jejich země bude zpustošena, zbavena své hojnosti pro násilnosti všech svých obyvatel. Obydlená města se obrátí v trosky, země se stane zpustošeným krajem. I poznáte, že já jsem Hospodin.“
 
KAŽDÝ BUDE TRESTÁN ZA SVŮJ HŘÍCH. I stalo se ke mně slovo Hospodinovo: „Co si myslíte, když říkáte o izraelské zemi toto přísloví:
Otcové jedli nezralé hrozny
a synům trnou zuby.
Jakože jsem živ, je výrok Panovníka Hospodina, toto přísloví se už  nebude mezi vámi v Izraeli říkat. Hle, mně patří všechny duše; jak duše otcova, tak duše synova jsou mé. Zemře ta duše, která hřeší.“

LID OBDRŽÍ NOVÉ SRDCE A NOVÉHO DUCHA.  Toto praví Panovník Hospodin: „V den, kdy vás očistím ode všech vašich nepravostí, osídlím města, a co je v troskách, bude vystavěno. Zpustošená země bude obdělána, nebude už ležet zpustošená před zraky všech, kdo jdou kolem.“
 
IZRAEL BUDE SHROMÁŽDĚN. Toto praví Panovník Hospodin: „Shromáždím dům izraelský z národů, mezi kterými jsou rozptýleni, a budu mezi nimi posvěcen před očima pronárodů. Budou bydlet ve své zemi, kterou jsem dal Jákobovi, svému služebníku. Budou v ní bydlet bezpečně, postaví si domy, vysadí vinice, bezpečně budou bydlet, až vykonám soudy nade všemi sousedy kolem, kteří jimi pohrdají. I poznají, že já jsem Hospodin, jejich Bůh.“
 
Příště budeme pokračovat knihou Daniel.
Ilustrace podle internetu.
Olga Janíčková
* * *
Zobrazit všechny články autorky


Komentáře
Poslední komentář: 11.04.2022  09:16
 Datum
Jméno
Téma
 11.04.  09:16 Von