Mořský vlk z Ostravy
Vítr foukal tak akorát, loď plula a hvězdy svítily nejkrásněji, jak mohly
La Grace - Půvabná. Tak se jmenovala loď prvního skutečného českého námořníka Augustina Heřmana, který s ní plul na svých obchodních i objevných cestách kolem Evropy, Ameriky, po ostrovech Karibského moře i přes Atlantický oceán. V půlce 17. stol. patřila La Grace (vedle lodí anglických, španělských a portugalských korzárů) k nejslavnějším. Mimo jiné vyplouvala do Karibiku, kde s guvernérovým povolením přepadala nepřátelské koráby.
Koncem roku 2010 pak parta nadšenců v čele s námořním kapitánem Josefem Dvorským, dokončila stavbu kopie lodi La Grace, se záměrem plavit se světovými oceány pod českou a nizozemskou vlajkou.
„Loď se začala stavět na konci roku 2008 v profesionální loděnici v Egyptě. Slavnostně byla spuštěna na vodu 5. prosince 2010. A proč právě v Egyptě? Především proto, že všechny lodě se zde stále staví tradičním způsobem,“ říká ostravský rodák Josef Oškera, který se námořním plavbám upsal už od svých dvaceti let.
„Pro zajímavost, dřevo na stěžně se tam vezlo z Valašského Meziříčí a na pracích se vystřídala stovka Čechů s tím, že za den práce pak mohl každý strávit den na lodi.“
Přestože je La Grace věrnou kopií lodi ze sedmnáctého století, musí splňovat i požadavky dnešní doby, takže je vybavena motorem, GPS a dalšími technickými „zázraky“. Její profesionální posádku tvoří kapitán, botsman, strojník a kuchař, přičemž k ruce jsou jim kadeti - lidé bez zkušeností námořníků, kteří chtějí zažít plavbu na historické lodi takřka na vlastní kůži. Zajišťují kormidlování, strážní službu na přídi, úpravu nastavení plachet, drobné každodenní opravy a podobně. Cestujících, pro něž jsou připraveny hry na piráty a hledání pokladů, se na loď vejde až třicet, od mladých po seniory.
Pana Josefa Oškery se dále ptáme:
Jak je to s „populární“ mořskou nemocí?
„Obecně se dá říci, že jedno procento lidí ji vůbec nezažije a oproti tomu procento lidí ji naprosto nesnáší. Ostatní si nejpozději za den zvyknou s tím, že paradoxně nejhorší není nějaké vlnobití, ale tzv. měkké houpání na moři bez větru. Jinak je nutno říci, že na moři je každá loď vydána napospas Neptunovi. Voda bez konce je opravdu živel, ale za celou dobu, co se plavbám po mořích věnuji, nikdo z našich posádek o život nepřišel. Ostatně, před každou plavbou se nalévá Neptunovi, aby posádku opatroval a bezpečně dovezl do přístavu, což zatím vždy splnil.“
Stál jste někdy na kapitánském můstku?
„Poprvé ve svých dvaadvaceti letech. Ke zkoušce musíte nastudovat spoustu věcí, jako je navigace, zdravověda, předpisy k zabránění srážek, manévrování s plachtami a podobně. Ve zkušební komisi jsem měl i Richarda Konkolského a řekl bych, že zkouška byla horší než maturita… Ale dodnes trávím všechny dovolené na moři.“
Proč vlastně?
„Dobrá otázka. S kamarádem jsme si ji také položili jednou večer na palubě lodi. Proč to děláme? Zažíváme zimu, mokro, někdy i hlad, houpe to… A odpověď zněla: pro adrenalin. A vítr foukal tak akorát, loď plula a hvězdy svítily nejkrásněji, jak mohly… Takže i pro to.“
Jiří Muladi
P.S.: Na konci letošního října sdělovací prostředky přinesly smutnou zprávu o tom, že za silného větru a přibližně metrových vln La Grace ve španělské Marbelle ztroskotala: splula z kotvy a jižní vítr ji zahnal na mělčinu u pláže El Cable. Posádka lodi se zachránila sama. Z Čech do Andalusie okamžitě vyrazil záchranný tým.
Následně se v Čechách zvedla ohromná solidarita na záchranu La Grace. Od té doby se intenzivně pracuje na její záchraně. „Děkuji všem, co ji pomohli zachránit tím, že mi poslali stovky SMS, emailů i zpráv na facebook a v neposlední řadě i těm, co v téhle těžké době neváhali a přispěli a stále přispívají na konto Zachraňte La Grace“ řekl J. Dvorský. Díky tomu se tak pirátská plachetnice pod českou vlajkou bude znovu plavit po oceánech.