Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Kazimír,
zítra Miroslav.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Prcek a XXXXL

Rychnovská průmyslovka, přesněji Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola Rychnov nad Kněžnou, jejíž tradice sahá do roku 1953, je v republice pojem. Připomeneme-li současnost, pak rozšiřuje kontakty s evropskými školami stejného typu, naposledy je navázala začátkem října s francouzskou střední školou L´Ecole Leonard da Vinci v Périguex u Bordeaux a minulý týden prodlužovala osmileté kontakty podpisem partnerské smlouvy s polskou odbornou školou KSP v Kladsku, to v návaznosti na Evropskou unii. Na právě zahajovaném 17. ročníku školské výstavy Rychnovska (22. a 23. října), která probíhá právě v této škole, se rychnovská průmyslovka představí nejen zbrusu novým školním časopisem s kuriozním názvem XXXXL, ale také Prckem, jak se jmenuje originální český elektromobil pro dvě osoby.


Dobrý důvod dozvědět se od ředitele školy Ing. Mgr. Hynka Martinka, Ph.D., o co jde. Tady je odpověď:
„Cílem bylo postavit malý, jednoduchý, atraktivní a ekologický elektromobil pro pohyb v centrech velkých měst nebo pro využití volného času. K realizaci projektu Prcek došlo na základě vyhlášení soutěže na stavbu elektromobilů, pořádané sdružením Future Age o.s.na začátku roku 2010. Během tří měsíců vznikl s využitím profesionálního konstrukčního 3D softwaru kompletní virtuální model.
Vhodné zázemí a prostřední s potřebnou technikou pro stavbu prototypu poskytla tříčlennému soukromému vývojovému týmu naše škola. Projekt by nevznikl bez podpory vedení školy a práce studentů, kteří se podíleli na stavbě a výrobě jednotlivých komponentů elektromobilu. Motivací školy, která vedla k velice plodné spolupráci s vývojovým týmem, byla snaha školy přiblížit studentům oblast vývoje a výzkumu a samozřejmě i vyzkoušet netradiční spolupráci. Realizace probíhala v nově vybudovaném areálu - centru odborné přípravy školy v místní části Jama - , v rámci rozvoje strategické zóny Solnice - Kvasiny. Na jejím vzniku se podílel významným způsobem zřizovatel školy Krajský úřad Královéhradeckého kraje.“


Na stavbu elektromobilu byly v hojné míře použity recyklovatelné umělé a přírodní materiály. Lehký celohliníkový rám byl dimenzován s využitím počítačových pevnostních FEM analýz. Inovativní je použití materiálu ARPRO, z kterého jsou panely karoserie. Materiál podobný polystyrenu, z kterého se vyrábí např. cyklistické přilby, je lehký, pevný, houževnatý, 100% recyklovatelný, příjemný na dotek a má schopnost absorbovat energii při nárazu. Z přírodního korku je obložení přístrojové desky a sedadel, z kokosového vlákna jsou zase utkané podlahové koberečky. Dále se při konstrukci uplatnily lehké plastové a kompozitní desky se strukturou včelí plástve. Kde bylo vhodné, byly šroubové spoje nahrazeny průmyslovými suchými zipy od firmy 3M. Elektromobil je proto velice rychle a snadno rozebíratelný. Prcek byl konstruován „zevnitř ven“ a při délce pouze 2,5 metru se v něm sedí stejně pohodlně jako v běžném automobilu. Otevřená karoserie bez dveří ještě umocňuje zážitek z jízdy. Nad hlavou posádky je panel ze solárních článků k průběžnému dobíjení baterií. Do čelního a zadního skla jsou integrovány LED světlomety. Jako designový a zároveň bezpečnostní prvek slouží červené reflexní pásky 3M™ Scotchlite™, které v noci zajišťují viditelnost elektromobilu na vozovce. Místo zavazadlového prostoru má posádka k dispozici dva cestovní kufry na kolečkách s výsuvným madlem. Maximální rychlost elektromobilu je 40 km/h. Pro pohon byl zvolen třífázový nízkonapěťový motor řízený procesorem. S ohledem na cenu a dostupnost jsou použity čtyři trakční olověné akumulátory s napětím soustavy 48 V, jejichž kapacita poslouží na dvě hodiny jízdy. Olověné akumulátory mohou být v budoucnu nahrazeny např. LiFePO4 články. Elektromobil je plug-in a za 6 hodin ho lze nabít z běžné elektrické zásuvky.

Josef Krám



Komentáře
Poslední komentář: 22.10.2010  15:25
 Datum
Jméno
Téma
 22.10.  15:25 Lenka