Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Zdeněk,
zítra Milena.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Královna volantu


Dokázala jsem ve svém oboru, že se žena může vypracovat na úroveň nejlepších mužů, ale to není tak významné. Důležitý je důkaz, že se může vypracovat podle svých přirozených ženských vlastností a schopností. Jsme příliš nakloněny vysvětlovat své nezdary reptáním na přírodu. Užitečnější je méně se durdit a více trénovat. Pak se ukáže, že leckteré handicapy jsou překonatelné.

Eliška Junková

 

 

16. listopadu si připomínáme výročí narození Elišky Junkové, významné osobnosti českého motoristického sportu a úspěšné automobilové závodnice. Za svou závodnickou kariéru si dokázala získat úctu i obdiv.


Eliška Junková pocházela z Olomouce. Narodila se jako Alžběta Pospíšilová a měla sedm sourozenců. Studovala jazyky a mimo jiné také navštěvovala Janáčkovu hudební školu. Po skončení studií začala pracovat v olomoucké filiálce Pražské úvěrové banky, řízené Čeňkem Junkem, za kterého se později provdala. Právě od manžela získala vztah k automobilovému závodění.


Závodnická kariéra manželů Junkových je neodmyslitelně spojena s vozy Bugatti. Eliška Junková původně závodila jako spolujezdkyně, později začala jezdit samostatně. Její první sólový start se uskutečnil 7. září 1924 na trati Lochotín - Třemošná, kde vyhrála závod cestovních vozů. Závodil tam také její manžel, ale v jiné kategorii – kategorii závodních vozů. Úspěšně absolvovala i další domácí i zahraniční soutěže.

 


Na nejtěžším evropském závodě do vrchu Klaussenpass ve Švýcarsku si vyjela druhé místo a první místo ze startujících závodnic. Od roku 1906 se jezdil dlouhý závod Targa Florio na Sicílii. Jeden okruh měřil 108 kilometrů a měl neuvěřitelných 1500 zatáček. Silnice se podobala lepší polní cestě plné kamení, šotoliny a výmolů. Závod se jel na pět kol, což v italském horku bylo hodně náročné. Bohužel pro poruchu řízení v tomto závodě Eliška Junková nedojela do cíle. Vynikajícího výsledku dosáhla na dalších velkých závodech.

 

 

V roce 1927 skončila v anketě o nejpopulárnější nepolitickou osobnost na čtvrtém místě, když ji předstihli pouze herci Vlasta Burian a Andula Sedláčková spolu s písničkářem Karlem Hašlerem.


V létě 1928 manželé odjeli Junkovi na závod do německého Nürnburgringenu. V tomto závodě bohužel Čeněk Junk zahynul. Na místě havárie stojí pomníček s jeho jménem. Tím dnem také Eliška Junková se závoděním skončila a nikdy už nesedla za volant závodního vozu. Na motorismus ovšem nezanevřela, byla činná v řadě jeho oblastí a jako host se dlouhá léta zúčastňovala nejrůznějších akcí.


I závody navštěvovala dále. Dvacáté století bylo stoletím automobilů a k nim beze sporu patří i Eliška Junková, jedna z nejslavnějších českých závodnic. Svou životní jízdu Eliška Junková, drobná a usměvavá žena, skončila 5. ledna 1994, nedlouho po svých třiadevadesátých narozeninách.

Zdeněk Jeklovec



Komentáře
Poslední komentář: 17.11.2011  04:55
 Datum
Jméno
Téma
 17.11.  04:55 Bobo :-)))
 16.11.  17:22 Hany
 16.11.  11:09 ferbl