Nové pověsti české
Tak se jmenuje výstava, kterou jsme navštívili v Musaionu, Národopisném museu pražského Národního musea v Kinského zahradě. Ačkoliv byla otevřena již začátkem prosince, potrvá až do 27. března, a máte ještě příležitost ji navštívit také.
Co tam uvidíte?
Návštěvníkům se představuje pět tématických okruhů soudobé lidové kultury v pořadí, jak se postupně odvíjejí v průběhu lidského života: od dětských her a hraček, přes oděvní zvyklosti volnočasových subkultur jako jsou trampové či přívrženci hudebních hnutí typu punk či metal, až k tradicím vojáků základní služby a svéráznému světu kutilského domácího umění. Na výstavě je i zeď s typickými křídovými nápisy, panely s popisy městských fám, veršů, anekdot a vtipy reagující na politické, ekonomické a sociální problémy.
Každý z tematických celků výstavy představí celou řadu unikátních fenoménů, které často dosud nebyly v domácích muzeích vystaveny:
Dětské hry a hračky – modely a vzory přebíracích her s provázky, dětské památníky a dívčí zápisníky, céčka, kliklaky a další hry ovlivněné masovou a spotřební kulturou
Hudební subkultury – podomácku vyráběné a zdobené oděvní součástky přívrženců hnutí punk a metal z 80. a 90. let 20. století jako jsou kožené bundy, řetězy či rukavice
Domácí umění – výtvory lidové tvořivosti období normalizace 70. a 80. let 20. století jako jsou figurky z pivních zátek, ozdoby z drátu či samorosty
Kulturu vojáků základní služby – barvené a stříhané metry odpočítávající počet dnů zbývajících k odchodu „do civilu“, podomácku vyráběné vojenské bankovky a „tabla“, oděvní specifika „mazáků“
Kulturu trampů – podomácku vyráběné a zdobené oděvní součástky trampů, zvykoslovné předměty jako „camrátka“ či „zvadla“, trampské „cancáky“ a kroniky
Současný folklor – politické a jiné anekdoty, městské legendy a fámy, současné lidové písně.
Netradičně pojatá výstava dokládá, že i ve věku televize, internetu a mobilů přežívají lidové tradice, a že lidové jevy v XX. a XXI. století hrají v soudobé společnosti podobnou úlohu, jako kdysi lidové kroje, ručně malovaná keramika či ústně vyprávěné pohádky. Ukazuje se, že poté, co se naši předkové přestěhovali z roubených chaloupek do činžovních domů a paneláků, folklór nezmizel a skýtá etnografům bohaté pole ku zkoumání. Nutno však přiznat, že modernizace tradiční lidovou kulturu narušuje, a ta soudobé masové a spotřební kultuře ustupuje.
Kdysi…
Prší, prší, jen se leje
Vinetou se tomu směje
Old Shatterhand za chatou
Líbá Nšoči nahatou
...a nyní
Prší prší, jen se leje
Harry Potter z okna bleje
Hermiona za rohem
líbá se tam s Malfoyem
Výstava je zvláštní tím, že nabízí k prohlédnutí mnoho netradičních a unikátních exponátů, které dosud nebyly v českých museích vystaveny. Sem patří např. stříhané a barvené krejčovské metry odpočítávající počet dní zbývajících vojákům odcházejícím do civilu, ručně vyráběné obřadní bankovky atp. Unikátní je také část výstavy věnovaná dětské kultuře, např. hračkám, skládačkám z papíru srovnávaným s tradičními hračkami z Etnografické sbírky Národního musea vystavenými na Národopisné výstavě českoslovanské v roce 1895.
Mnoho výjimečných exponátů poskytly i jiné instituce, např. Etnografický ústav Moravského zemského musea či Etnologický ústav Akademie věd v Brně a další málo známé instituce, např. Společnost Barbora, která půjčila legendární Hakenův gong, který dle trampských pověstí přivolává přízrak záhadného fantóma.
Návštěvníci, kteří v Musaionu ještě nebyli, by si měli vyhradit pro prohlídku delší čas, protože kromě Nových pověstí českých si mohou prohlédnout i stálou etnografickou výstavu tamtéž.
Jeden z příkladů fám, které jsou na výstavě prezentovány:
Nejoblíbenější fámou z prostředí čínských restaurací, populární v mnoha evropských zemích, je KACHNA TAJEMNÉ CHUTI. Šíří se i prostřednictvím emailů a někdy dokonce i v mediích. Podobné fámy existují i o žiletkách na tobogánu nebo o nakažených jehlách na sedadlech v MHD.
Jedna moje známá si nedávno zašla na oběd do nového čínského bistra. Na jídelním lístku ji zaujala Kachna tajemné chuti, proto si záhadné jídlo objednala a těšila se, jak si na něm pochutná. Jak si ji tak vychutnává, najednou cítí, že se jí do dásně zasekla kost z jídla. Sama ji nedokázala vyndat, tak zašla na blízkou zubní pohotovost. Zubař zaseknutý předmět profesionálně vyňal. K překvapení všech přítomných se nejednalo o kostičku z kachny, ale o kočičí drápek.
Ivo Antušek