Před nějakým časem se v komentářích pod vyprávěním o souboji malého Vietnamce Taie se záludnostmi češtiny objevil nápad, aby se součástí magazínu stal jazykový koutek, který by pomohl omést prach z vědomostí, které jsme kdysi ve svém dětství do hlav pracně vpravili. A když se na osobu, která tento nápad vypustila z úst, nesneslo hromobití, byl nápad rozšířen o dotaz, zda bych se jazykového koutku neujala já. Ba dokonce se našla i taková „šprtka“, která slibovala, že si ořeže tužtičku a posadí se do první lavice, aby jí neušlo ani slovo! (Zapomněla ovšem, že největší „šprti“ sedí v lavici poslední a nevyznačují se ořezanou tužtičkou, nýbrž pytlíkem ovoce z vlastní zahrádky položeným nenápadně na učitelský stolek…) Nu což! Mateřština mě živila po několik desetiletí, tak se o takové malé poradenství pokusím. A když čtenáři nebudou spokojeni či pomine zájem, jazykový koutek prostě skončí…
Malá prověrečka
ukáže, zda zásady shody přísudku s podmětem pochopili všichni .
Označte ve větě podmět (jestliže je nevyjádřený, vypište do závorky za větu, čím byste ho vyjádřili) a doplňte správnou koncovku.
Příklad: Mysleli jsme (my všichni) , že to včera hlásili v rozhlase (kdosi, oni).
1. Nevěděl- jsme, kam se koťata a štěně zatoulal-.
2. Babička a děti nastoupil- do autobusu.
3. Ze svahu sjížděl- děti i jejich rodiče.
4. Lopaty, hrábě i kolečka byl- sklizen- v kůlně.
5.V rákosí hnízdil- racci i divoké kachny.
6. Včera to říkal- na schůzi.
7. Vrcholky hor i jejich svahy se při západu slunce zbarvil- dočervena.
8. Učitelé dětem přísně přikázal- , aby se nedotýkal- vystavených exponátů.
9. Děvčata, vy jste mě neslyšel-?
10. Zahoukala siréna, ze vrat továrny se vyvalil- zástupy dělníků a spěchal- ke svým domovům.
***
Jestliže jste si všechny věty pořádně rozmysleli a zkontrolovali, srovnejte si svoje řešení s následujícím:
1. Nevěděli jsme (my všichni)…zatoulaly (koťata a štěně=rod stř. v jed. čís.)
2. ….nastoupily (babička a děti = rod ženský)
3. …sjížděly (děti i rodiče), nebo sjížděli (děti i rodiče)
4. …byly sklizeny (lopaty, hrábě i kolečka)
5. … hnízdili(racci i kachny)
6. … říkali (oni, někdo)
7. … zbarvily (vrcholky i svahy)
8. … přikázali (učitelé)….. se nedotýkaly (DĚTI!)
9. … neslyšela (děvčata = stř.rod v množ. čísle)
10. … se vyvalily (zástupy)… spěchaly (zástupy), nebo spěchali ( dělníci = shoda podle smyslu)
Poznámka: Povšimněte si, že v případě několikanásobného podmětu je ten podmět, jehož rod „ zavinil“ koncovku příčestí minulého v přísudku, vytištěn silně.
Celkový počet pravopisných jevů: 14
Hodnocení:
0 – 1 chyba = 1
2 – 3 chyby = 2
4 – 5 chyb = 3
6 – 8 chyb = 4
9 a více chyb = pokyn k opětovnému prostudování příslušných lekcí