Před nějakým časem se v komentářích pod vyprávěním o souboji malého Vietnamce Taie se záludnostmi češtiny objevil nápad, aby se součástí magazínu stal jazykový koutek, který by pomohl omést prach z vědomostí, které jsme kdysi ve svém dětství do hlav pracně vpravili. A když se na osobu, která tento nápad vypustila z úst, nesneslo hromobití, byl nápad rozšířen o dotaz, zda bych se jazykového koutku neujala já. Ba dokonce se našla i taková „šprtka“, která slibovala, že si ořeže tužtičku a posadí se do první lavice, aby jí neušlo ani slovo! (Zapomněla ovšem, že největší „šprti“ sedí v lavici poslední a nevyznačují se ořezanou tužtičkou, nýbrž pytlíkem ovoce z vlastní zahrádky položeným nenápadně na učitelský stolek…) Nu což! Mateřština mě živila po několik desetiletí, tak se o takové malé poradenství pokusím. A když čtenáři nebudou spokojeni či pomine zájem, jazykový koutek prostě skončí…
Prověrka znalostí (navzdory přání 3.b)
Ovládáte pravopis i/ y v koncovkách podstatných a přídavných jmen?
Doplňte i/y, í/ý a do závorky napište odůvodnění podle následujícího vzoru:
Vpředu se pásly antilopy (ženy), zezadu se ozval lví (jarní) řev.
1. Všechny čtyři zdi dědečkov- chalup- byly porostlé ps-m vínem.
2. Karlouš se chlubil růžov-m mobilem.
3. Nad sousedov-m polem se vznášeli dva drav- sokol-.
4. Prav- včel- med je vemi zdrav-.
5. Pozoroval jsem rychlé orl-, ale najednou mou pozornost upoutal velbloud se
dvěma hrb-.
6. Rád se bavil s vesel-m- přátel- , ale k Pavlov-m rodičům se choval chladně.
7. Zdenička chtěla umýt tabul- , ale obě houb- někam zmizely.
8. Před dvěma nov-m- dom- rostly mladé strom- : vrb- a líp-.
9. Oba větrolam- byly tvořeny urostl-m- topol-.
10. Stébla tráv- byla poseta kapkam- ros- jako drobným- drahokam-.
Jestliže jste doplnili vynechané i/y, í/ý a pořádně si doplněné tvary zkontrolovali, můžete si svoje dílo porovnat se správným řešením: