|
||
|
||
|
||
"Alláhu
akbar," takto zvou k motlitbám
v Rijádu. Pravovìrní muslimové spìchají do
me¹it nebo rozlo¾í tam, kde jsou, svoje kobereèky smìrem
k Mekce èi pokleknou na kobereèky pøipravené a témìø
pùl hodiny se modlí. V té chvíli jako by se zastavil
èas. Saúdská Arábie je pro islám svatou zemí,
proto¾e na jejím území le¾í nejsvìtìj¹í místa,
kde ¾il a kudy putoval prorok Mohammed - Mekka a Medína. Jestli¾e jsem zmínil, ¾e pøi modlitbách jako by se zastavil èas, pak to neznamená, ¾e z tohoto dùvodu poèítá islámský kalendáø letos teprve rok 1423. Islámský letopoèet zaèal, ve srovnání s na¹ím gregoriánským kalendáøem, zhruba roku 622 a øídí se podle luny, tak¾e ka¾dý mìsíc má osmadvacet dní. Muslimové si v¹ak nedìlají starost s tím, ¾e jednou za mnoho let jim vyjde na prosinec léto a jindy zima. Na pøesné urèení letopoètu existuje velice slo¾itý poèítaèový program. Postní mìsíc ramadán. Jeho zaèátek je vyhlá¹en v pøíslu¹ném mìsíci v okam¾iku, kdy se poprvé objeví na obloze luna. Poté nesmìjí muslimové a¾ do setmìní ani jíst, ani pít, ba ani kouøit èi se milovat. |
||
Do
Mekky nevkroèí¹ Do
Mekky vede ¹iroká ¹estiproudová dálnice. Kolem mìsta
jsou obrovské statisícové tábory, v nich¾ pøebývají
vìøící a èekají, a¾ na nì pøijde øada a budou
moci vykonat pou» na posvátná místa. Køes»an nebo
vyznavaè jiného nábo¾enství v¹ak Mekku nikdy
nespatøí. Pøed mìstem je obrovská cedule, která
jinovìrce odkloní na okru¾ní silnici. Islámská
policie vstup støe¾í velice pøísnì a má mnoho
metod, jak prokázat toto¾nost a víru zájemce o
vstup. Jednou
z mo¾ností je i spu¹tìní kalhot. Muslimové mají
toti¾ udìlanou obøízku. Islám nezná rasové rozdíly,
tak¾e mù¾ete vidìt muslimy v¹ech barev pleti. Mu¾i
pøísnì nosí splývavý odìv tób a na hlavì d¾urku.
Jejich barvy v¹ak nejsou výrazem ¾ádného rozli¹ení.
Posvátná kniha korán je v Saúdské Arábii zároveò
ústavou a nad jejím dodr¾ováním pøísnì a mnohdy
i drsnì bdí islámská policie - mutawa. Trestá v¹e.
Dovoz èi po¾ívání alkoholu je nemo¾né. Za pa¹ování
drog existuje jediný trest - smrt. Veøejné popravy,
na které mohou i jinovìrci, se provádìjí v pátek
na rijádském námìstí Al-Dira. Viník je s»at
zahnutým arabským meèem. ®eny jsou ukamenovány. Po
Pou¹tní bouøi byly v Saúdské Arábii, v podstatì
pod vlivem USA, popravy omezeny na nejexemplárnìj¹í
pøípady. Poèet poprav výraznì klesl. Jestli¾e pøed
válkou v Perském zálivu jich bylo i pøes sto za rok,
nyní jich je mnohem ménì. Stejnì tak exekucí, pøi
nich¾ je viníkovi tøeba u»ata pa¾e. V pøípadì,
kdy rodina po¹kozeného v posledním okam¾iku pøed
dopadnutím katova meèe øekne, ¾e viníkovi odpou¹tí,
ten je z popravi¹tì propu¹tìn na svobodu. Pøísné
místní zákony, a» se zdají jakkoliv kruté, musejí
dodr¾ovat i cizinci. Následky dost bolí, proto¾e rány
holí jsou jedním z trestù, který mutawa provádí na
místì. Její pøíslu¹níky poznáte, ¾e nemají na
d¾urce kruh a vìt¹inu jich zdobí divoký vous. |
||
Rány holí nebo vìzení |
||
Za
co mù¾e být èlovìk zmlácen? Tøeba za pøejetí køi¾ovatky
na èervenou v pøímém smìru nebo doleva. Vpravo se
odboèovat mù¾e. Rychlost není oficiálnì omezena,
tak¾e ve mìstì se jezdí i stovkou. ©iroké a dlouhé
kilometry rovné ulice to dovoluji, ale pøejí¾dìní
v jízdních pruzích je vìcí odvahy. V¹ak také
chevrolety, kterých tu jezdí nejvíc, jsou dost omlácené.
V Rijádu, le¾ícím uprostøed pou¹tì, z jeho¾
jednoho konce na druhý je a¾ sedmdesát kilometrù
daleko, neexistuje veøejná doprava. V¹ichni øídí,
tedy samozøejmì mu¾i, ¾eny nesmìjí, dokonce ani
man¾elky diplomatù. Chodci mají na pøechodech pøednost,
ale prakticky se tu nevyskytují. V¹ude platí zákaz
fotografování. Povolení mù¾e dát jen ministerstvo
vnitra nebo tolerantním pokynutím hlavy policista.
Fotit cizí ¾enu je nemyslitelné, stejnì jako modlící
se vìøící. Za fotografování státních budov jsou pøísné
tresty, za snímeèek ministerstva obrany nebo
královského paláce, by» z dálky, proto¾e blízko
policie nikoho nepustí, mù¾e následovat a¾ trest
smrti. |
||
®eny bez tváøí |
||
®ena
je sice v Saúdské Arábii investicí a rozhodnì ne
levnou, ale na druhou stranu nemá prakticky ¾ádná práva.
Muslimky chodí v èerných abájách, zahaleny od hlavy
po kotníky. Vìt¹ina má ¹átek i pøes oèi, co¾ je
veèer velice nepraktické, proto¾e nezøídka
zakopnou. Jiným jsou vidìt právì jen oèi a ruce plné
prstenù. Kdy¾ vidíte muslimku v tomto odìvu, jak tlaèí
moderní koèárek nebo nakupuje kuchyòský robot, pùsobí
to paradoxnì. Do prodejen s hudebninami nebo
videokazetami v¹ak nesmí vstoupit ¾ádná ¾ena, ani
cizinka. Èernou abáju dívka musí obléci ve chvíli,
kdy zjistí, ¾e se stává ¾enou. Pak u¾ chodí jen v
ní. V dobì modliteb ¾eny èekají vìt¹inou pøed me¹itou.
Dovnitø nesmìjí. Zatímco mu¾i se modlí a ¾eny èekají,
kluci hrají fotbal. Dùstojný tób obléknou, a¾ z
nich budou mu¾i. Není také mo¾né chodit bez povolení
po ulici s cizí ¾enou.
®ádné seznamování neexistuje. O tom, kdo dívku
dostane, se dohodnou rodièe. Mu¾ spatøí tváø ¾eny
krátce pøed tím, ne¾ ji pojme za man¾elku. Mù¾e
cuknout, ale mù¾e mít i ètyøi ¾eny. Jestli¾e korán
povoluje mít i ètyøi ¾eny, pak se jich logicky nìkterým
mu¾ùm nedostává. V Saúdské Arábii je hodnì
homosexuálù, tak¾e dva chlapíky, kteøí se vedou za
ruku jako milenci, potkáte zcela bì¾nì.
®ena nejen¾e nesmí bez doprovodu zákonného zástupce
na ulici, ale nesmí sportovat ani se zúèastnit
sportovních akcí. Nesmí také do restaurací a vìt¹iny
bank, nesmí se koupat v bazénu s mu¾i. Pro Saudy je
prý jednou ze slastí, mohou-li se koupat v bazénu,
který byl pøed nimi na dvì vyèlenìné hodiny pøístupný
¾enám. Pøísná pravidla o zahalení platí i pro
cizinky, u nich¾ je v¹ak ¹átek pøes tváø pøece
jenom více tolerován. |
||
Chudí neexistují |
||
V
zemi se v¹e dìje ve jménu Alláha, koránu a na pøíkaz
krále. Absolutistická monarchie se s opozicí nemazlí.
Nestrpí politické demonstrace, proèe¾ jsou mnohdy írán¹tí
a iráètí poutníci do Mekky, kteøí protestují i
proti jiným nábo¾enstvím, tvrdì vykázáni ze zemì.
V¹e øídí královská rodina. O následnictví se
rozhoduje v úzkém rodinném kruhu královské rodiny. |
||
Také
dal¹í ministerské funkce a øízení významných
institucí ovládá královská rodina. Vládnoucí rod
si loajalitu poji¹»uje pøerozdìlováním èásti pohádkových
pøíjmù z tì¾by ropy. Jeho zásluhou jsou restaurovány
památky, tak¾e starý Rijád s ústøední me¹itou a
dal¹ími pamìtihodnostmi je vlastnì nový. Nad mìstem
se tyèí obrovské budovy obchodních spoleèností, rùzných
institucí, ministerstev, bank a hotelù, v¹echny v
moderním arabském stylu. Pod nimi se krèí
jednopatrová stavení, v nich¾ ¾ijí místní i
cizinci. Bohatství zemì se promítá do nízkých cen
nejen benzínu, ale i zlata a dal¹ích domácích
produktù. Nad dovezeným zbo¾ím bdí opìt islámská
policie a tøeba v cizích èasopisech zaèerní v¹e,
co odporuje koránu. Vèetnì fotografií ¾en s výstøihem.
Dovézt pornografii mù¾e stát dotyèného i ruku.
Vedle Saúdù jsou v Rijádu k vidìní pøedev¹ím
Filipínci, Pákistánci, Thajci, Indové èi Malajci.
Je jich tu na ¹est miliónù. Ti zde dìlají bì¾né
práce, které Saúd dìlat nebude. Uklízejí, taxikaøí,
stojí za pultem v malých obchùdcích i gigantických
obchodních centrech. Samí mu¾i, ¾eny takové práce
vykonávat nemohou. Platy mají nízké, ale poøád vìt¹í,
nì¾ kolik by si vydìlali doma. Samotní Saúdové
veskrze manuálnì nepracují, chudých je mezi nimi
minimum. Vykonávají jen øídící èinnost. Bavit se
chodí hlavnì na fotbal a velbloudí závody èi koòské
dostihy. Kulturní vystoupení, kromì ryze arabských,
tu jsou zakázána. Dokonce i jediné existující saúdskoarabské
divadlo musí pùsobit v zahranièí. Dostat do zemì
cizince na práci v¹ak není jednoduché. Jeho ¹éf mu
odebere pas a za svého zamìstnance ruèí. Ten pak
nesmí opustit mìsto pobytu. Kdy¾ dostane padáka, musí
opustit zemi. Z me¹ity znovu zní "Alláhu akbar".
Vyhýbám se na kobereècích modlícím se Saúdùm.
Takový kobereèek si lze i koupit. Dokonce s kompasem a
bro¾urou, kde se doètete, kterým smìrem jej máte mít
pøi modlitbách otoèen tøeba v Praze. V téhle zemi
funguje nejmodernìj¹í výpoèetní technika, ale platí
tu pro nás mnohdy nepochopitelná ¾ivotní pravidla. Nemá cenu nad nimi pøemý¹let, podstatné je tato pravidla
respektovat. Saúdským mu¾ùm to zjevnì vyhovuje. A
¾eny? O jejich názorech se neví nic. |
||
Kateøina Balnarová |