Název: |
3-6 - ®i¾kovský èi Karlínský tunel |
Vlastník: |
Horký Ludìk |
Popis: |
Z Tachovského námìstí je vstup do ®i¾kovského tunelu, dnes ji¾ pøejmenovaného na Karlínský tunel. Tunel byl otevøen v roce 1951 a dokonèen v roce 1953. Jeho délka je 303 metrù. Stal se velice významnou spojnicí mezi ®i¾kovem a Karlínem v dobách, kdy zde je¹tì bylo velké mno¾ství fabrik, zamìøených pøedev¹ím na strojírenskou výrobu. Ka¾dý den cca od 5 hodin ráno se zde valila ¾ivá lavina lidí - tìlo na tìlo s ta¹tièkami v ruce. Obsahem ta¹tièek byla pøedev¹ím svaèina, obìd, èi èisté montérky. Ve fabrikách se zaèínalo od 6 hodin a konèilo se ve 14 hodin. Pak ji¾ nastupovala odpolední smìna, která konèila ve 22 hodin. V mnoha pøípadech v¹ak v tuto dobu zaèínala tøetí smìna, která konèila ráno v 6 hodin. Pro mlad¹í generaci uvedu, ¾e na ka¾dé dílnì byla tak zvaná svaèináøka, u které bylo mo¾no si objednat jídlo a pití rozlièného druhu. Kdo chtìl u¹etøit, tak si tøeba objednal pùllitr mléka ve sklenici a dvì housky. To v¹e za necelé 2 Kè. Mladí lidé mìli dovolenou pouze 14 dní. Na délku dovolené 21 dní, si museli pìknì dlouho poèkat. O délce dovolené 1 mìsíc nemluvì. Co s tím v¹ím bylo spojeno, pokud ji¾ mìli dìti, jistì asi nemusím mluvit. V dobì svých studií v Praze, jsem tunelem té¾ obèas chodil. Pøedev¹ím v dobì, kdy¾ jsem mìl praxi, èi brigádu v nìjaké Karlínské fabrice. V mém pøípadì to nejèastìji bylo ÈKD, které zde mìlo mnoho svých závodù. Pì¹ky se v této dobì chodilo velmi èasto i na velké vzdálenosti nejen proto, ¾e to bylo v mnoha pøípadech rychlej¹í, ale aby se u¹etøilo i za jízdenku, které stávala 60 haléøù. Na svých cestách v¹ak èlovìk velice èasto potkával známé tváøe, a aby cesta lépe utíkala, tak zapøádal hovory. Kam valí¹? No pøeci do Kolbenky. Nebylo tím v¹ak mínìno pouze Kolbenova fabrika, ale obecnì práce. Témata v¹ak byla nevyèerpatelná, právì tak známosti, které mìly vskutku mnoho podob. |
Zalo¾eno: |
27.11.2017 07:59 |
Zmìnìno: |
27.11.2017 08:04 |