Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek ©tìpánka,
zítra Felix.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Kapitán zaoceánské lodi Ing. Jens Wulf chce v dùchodu pìstovat rù¾e


Narodil se 1. ledna 1964 v nìmeckém pøístavním mìstì Rostock. Devatenáct let se plaví po všech svìtových moøích, nyní jako kapitán obchodní lodi. Jeho suchozemským pøístavem je u¾ osm let Ro¾nov pod Radhoštìm.


„Narodit se právì prvního ledna je docela normální, ovšem na další výroèí musím v¾dy èekat celý rok,“ øekl námoøní kapitán Ing. Jens Wulf s úsmìvem.
Na podzim roku 2009 se vrátil z plavby, na další turnus se vydá v polovinì ledna 2010. Zatím „jeho“ obchodní lodi velí jedna z pìti ¾en, které u nìmecké námoøní plavby slou¾í jako kapitán.


Jak se stane èlovìk kapitánem námoøní lodi?
„Rostock je velký námoøní pøístav, skoro všichni jsou tam námoøníky. Z naší tøídy pracuje dvanáct kamarádù na moøi. Ale teï u¾ je to jiné, zájem o tuto práci opadl. Z nìkdejších osmdesáti tisíc námoøníkù z obou èástí Nìmecka jsou dnes v èinné slu¾bì jen dva tisíce. Je to dáno i levnìjší pracovní silou v Asii.
Ne¾ se èlovìk stane námoøním kapitánem, musí nejprve absolvovat dvouleté uèilištì, potom dva roky slou¾it jako obyèejný námoøník. Po studiu na vysoké škole námoøní se nejprve stane tøetím dùstojníkem. Po dalších letech slu¾by na moøi povýší na druhého, pak na prvního dùstojníka a a¾ pak na kapitána.“


Kolikrát jste obeplul zemìkouli?
„Vlastnì ani jednou. Všechny obchodní cesty vedou mezi Èínou a Evropou, Austrálií a Brazílií.“


Jak dlouho plavba trvá?
„Loï pluje rychlostí ètrnácti mil, co¾ je asi 26 km za hodinu, tak¾e plavba po nejdelší trase mù¾e trvat i tøicet dnù. Nìkdy pro zpestøení uspoøádáme party na palubì, ale je to komické, kdy¾ spolu tanèí chlapi. Posádku tvoøí dvaadvacet mu¾ù, vìtšinou z Filipín a Barmy, kde je pracovní síla levnìjší. Také kuchaø je z Barmy, tak¾e o nìjakém typickém nìmeckém nebo èeském jídle nemù¾e být ani øeè. Navzájem komunikujeme trochu anglicky, nìkdy nìmecky. Také rusky. Nejhorší je to v Èínì a kdy¾ se bìhem procházky po mìstì potøebujete zeptat na zpáteèní cestu k pøístavu, tak se prostì nedomluvíte.“


Za¾il jste nìjaký tì¾ký okam¾ik na moøi?
„Dva tajfuny v ¾ivotì, bylo to opravdu hrozné. Uvnitø tajfunu jsou vlny vysoké dvanáct a¾ šestnáct metrù. Obrovská a plnì nalo¾ená loï je sice protíná pøídí, ale voda se hrne pøes palubu. A v dùsledku boèních vln, které do lodi stále buší, se loï kymácí ze strany na stranu. Právì pro takový pøípad musí být lodní náklad dobøe rozmístìný a dùkladnì upevnìný.“


A co piráti?
„Somálsko je velký problém. Nesmíme plout blí¾ ne¾ 1000 mil, co¾ je pro nás velká zají¾ïka.“


Je rozdíl mezi jednotlivými moøi, kterými se plavíte?
„Na rozlehlých oceánech jsou vlny vìtší ne¾ v Severním a Støedozemním moøi. V Tichém a Indickém oceánu vznikají nebezpeèné víry. Na rovníku je voda nejteplejší, vrací se odtamtud zpìt k jednotlivým pólùm po polednících. Díky Golfskému proudu je pomìrnì vysoká teplota i daleko na severu.“


Trápí i kapitána námoøní lodi moøská nemoc?
„Trápí ka¾dého. I kdy¾ jsem na moøi devatenáct rokù, prvé tøi dny na zaèátku ka¾dé plavby jsou utrpením, ne¾ se organismus adaptuje. Proti moøské nemoci se nedá dìlat nic, ta se musí pøetrpìt.“


Jak jste objevil suchozemský pøístav právì mezi horami v Beskydech a v Ro¾novì pod Radhoštìm?
„Ještì za existence Èeskoslovenska chodili zdejší lidé, kteøí chtìli na moøe, do námoøní školy v Rostocku. Právì odtamtud mám kamaráda Honzu Kocha z Ro¾nova. Jednou jsme poøádali Silvestra právì v Ro¾novì, tehdy jsem poznal Marcelu. Po pùl roce jsme se vzali a u¾ v Ro¾novì pìstuji kvìtiny osmý rok.“


Co øíká man¾elka na vaše kapitánské zamìstnání?
„Není to pro ni lehké, ale u¾ si zvykla. Kdy¾ se po pùl roce vrátím z moøe, tak jsme zamilovaní. A tak to jde poøád a poøád.“


Máte v Beskydech své oblíbené místo?
„V Kunèicích pod Ondøejníkem. Tam se mi moc líbí. Z Ondøejníku je krásný výhled na zdejší hory.“


Co budete jednou dìlat jako námoøní kapitán ve výslu¾bì?
„Pìstovat rù¾e.“


Námoøní kapitán Ing. Jens Wulf pilnì studuje èeský jazyk. Neodradí ho ani zapeklitá slova plná všelijakých „ø“ a „¾“ a další gramatické záludnosti. Od poloviny ledna nastupuje další plavbu obchodní lodí po moøích a oceánech mezi pøístavy mnoha zemí svìta. A¾ se uprostøed léta vrátí, budou rù¾e v jeho zahrádce právì v plném kvìtu.

Richard Sobotka

Foto: Námoøní kapitán a naturalizovaný Ro¾novan Ing. Jens Wulf.

 

 

 

Další èlánky autora:
Hostýn
Pìkné výletní místo
Památník u Palaèova
Výprava za moøským dnem
Výroèí kaple na Radhošti
Lysá hora - královna Beskyd
Výstup na Ivanèenu
Variace na téma Frenštát
Zvonièka na Soláni
Botanické poklady Beskyd
Øezbáø z Buèkového
Radhoš» v zrcadle dvou svìtù
Výstava Ostravice
Údolí Smradlavky
Vrch Píšková
Kronika Jana Satiny
Místo, kde vìcem vrací pùvab
Pøíbìh polského knìze
Zamilovat si Štramberk
Tradice Betlémù


Komentáøe
Poslední komentáø: 02.01.2010  11:01
 Datum
Jméno
Téma
 02.01.  11:01 Viktor
 02.01.  09:22 Kamila
 02.01.  08:54 Karel pìkné vykroèení do nového roku